BEZ KABLOVA

Induktivno punjenje: Dolazeći Porsche Cayenne Electric nudi rješenje za praktičnu opskrbu energijom

16.09.2025 u 06:36

Bionic
Reading

Porsche će biti prvi proizvođač automobila koji će na tržište dovesti sustav punjenja od 11 kW s jednom kutijom osnovne ploče za električna vozila na baterije. Jedna kutija znači da osim podne ploče postavljene na parkiralištu više nije potrebna ugradnja zidne kutije ili upravljačke jedinice

Proteklog vikenda prototip nadolazećeg potpuno električnog Cayennea se upustio u idilični dio Austrijskih Alpa, na 3798 m visoku planinu Grossglocker.

Prvi put otvorena za javnost prije 90 godina, Grossglocker High Alpine Road izvanredan je austrijski planinski prijevoj koji se proteže vijugavom rutom od 48 kilometara od Fuscha u Salzburgu do Heiligenbluta na Grossglockneru u Koruškoj. Otkad je Ferry Porsche testirao i razvio prvi Porsche sportski automobil – 356 No. 1 – na ovom svetom dijelu asfalta, Grossglockner je usko isprepleten s markom.

Dolazeći Porsche Cayenne Electric je kombinacija inovativne tehnologije i električnog pogona koji donosi značajne skokove u performansama, udobnosti i sposobnostima terenske vožnje. Iako još nije prikazan u potpunosti javnosti, prototip nadolazećeg Cayenne Electrica se pojavio na zatvaranju sezone FAT Mankei na Grossglockner High Alpine Road – legendarnoj ruti koja je od samog početka igrala središnju ulogu u razvoju Porsche sportskih automobila.

Porsche bežično punjenje: Induktivno punjenje za praktičnu opskrbu energijom

Bežično punjenje već je radikalno pojednostavilo korištenje mobilnog telefona: jednostavno stavite pametni telefon u punjač i energija teče. Porsche će uskoro ponuditi ovu jednostavnu tehnologiju i za električne automobile: Tvrtka će biti prvi proizvođač automobila koji će na tržište dovesti sustav punjenja od 11 kW s jednom kutijom osnovne ploče za električna vozila na baterije. Jedna kutija znači da osim podne ploče postavljene na parkiralištu više nije potrebna ugradnja zidne kutije ili upravljačke jedinice.

Prototype Cayenne Electric - bežično punjenje Izvor: Promo fotografije / Autor: Porsche AG

Nova, potpuno električna generacija Cayennea bit će prva Porscheova serija modela koja se može naručiti s opremom na strani vozila. Također 2026. godine započet će prodaja podne ploče u Porsche centrima i online u Porsche trgovini. Na sajmu IAA Mobility u Münchenu, prototip s fluorescentnom bojom demonstrira inovativnu tehnologiju. Svjetska premijera novog Cayenne Electrica planirana je za kraj 2025. godine.

S maksimalnom snagom punjenja do 11 kW, proizvođač sportskih automobila čak je dosegao razinu žičanog AC punjenja svojim beskontaktnim sustavom punjenja. Učinkovitost prijenosa energije iz električne mreže u bateriju iznosi do 90 posto.

Veliki potencijal za induktivno punjenje

Oko 75 posto svih procesa punjenja u potpuno električnom Porscheu odvija se kod kuće. To je bio rezultat analize proizvođača sportskih automobila. Potencijal za induktivno punjenje je sukladno tome velik. Podna ploča za bežično punjenje Porsche Wireless Charging jednostavna je za korištenje (duljina/širina/visina: 117/78/6 cm) i može se ugraditi u garažu, nadstrešnicu za automobil ili otvoreno parkirno mjesto te spojiti na električnu mrežu. Kao i obično, kupce može podržati Porsche Installation Service: ako se naruči, električar će ugraditi induktivnu podnu ploču i pustiti je u rad.

Kako bi se moglo beskontaktno puniti, na automobilu je potrebna i hardverska oprema. Novi Cayenne Electric (interna kratica: E4) bit će prva serija modela koja će se naručiti s opcijskom predinstalacijom za bežično punjenje Porsche Wireless Charging i pločom za bežično punjenje Porsche Wireless. Zaštićena od kamenčića i utjecaja vremenskih uvjeta, prijemna jedinica nalazi se u podvozju vozila između prednjih kotača. Za proces punjenja, Cayenne tada samo treba parkirati iznad podne ploče. Beskontaktni prijenos energije između dvije jedinice za punjenje odvija se na udaljenosti od nekoliko centimetara. U tu svrhu Cayenne se automatski spušta. Podna ploča ima detektor pokreta i detekciju stranih predmeta. Proces punjenja automatski se prekida ako se živo biće nađe između vozila i podne ploče ili ako metalni predmet leži na potonjoj i zagrijava se.

Porsche bežično punjenje integrirano je u aplikaciju My Porsche, tako da se procesi punjenja mogu pratiti i autentificirati više vozila. Poseban prikaz u funkciji parkiranja Surround View olakšava upravljanje Cayenneom do optimalnog položaja za punjenje. Čim se dosegne parkirni položaj iznad podne ploče i aktivira se parkirna kočnica, započinje proces punjenja. Kupci ne moraju ništa drugo raditi. Funkcije praktičnosti poznate iz AC punjenja, poput punjenja s timerom i predkondicioniranjem, dostupne su i za bežično punjenje. Podna ploča, koja teži dobrih 50 kg, standardno je opremljena LTE i WLAN modulom, tako da su u budućnosti zajamčena i daljinska ažuriranja softvera i podrška za infrastrukturu. Porsche bežično punjenje u početku će biti lansirano u Europi 2026. godine. Slijediti će i druga tržišta diljem svijeta.

Detaljan opis induktivnog punjenja

Induktivno punjenje poznato je iz pametnih telefona, ali i iz električnih četkica za zube. Energija se prenosi zrakom putem magnetskog polja. U tu svrhu, u osnovnoj ploči nalazi se odašiljačka zavojnica izrađena od bakra i ferita. Kroz ovu zavojnicu teče izmjenična struja koja generira magnetsko polje.

Porscheov inovativni koncept koristi ultraširokopojasnu tehnologiju za određivanje relativnog položaja vozila iznad podne ploče. Kada se postigne optimalni položaj za parkiranje, vozač se obavještava. U sekundarnoj zavojnici vozila, koja djeluje kao prijemna jedinica, magnetsko polje zatim generira izmjeničnu struju. Ispravljač je zatim pretvara u istosmjernu struju tako da je visokonaponska baterija Cayennea može pohraniti.

Otporno na vremenske uvjete i opsežno testirano

Osnovna ploča za bežično punjenje Porschea prikladna je i za vanjsku upotrebu. Sve komponente pod naponom zaštićene su od kiše i snijega. Čak ni vožnja preko podne ploče ne uzrokuje značajna oštećenja. Elektromagnetsko zračenje ograničeno je na podvozje vozila tijekom punjenja. Opsežni testovi - uključujući i one od strane TÜV Süd - potvrdili su robusnost sustava. Osim toga, podna ploča ima CE i UL certifikat, tj. ispunjava zahtjeve EU i SAD-a za sigurnost i zaštitu okoliša.

Porsche Cayenne Electric prototip
  • Porsche Cayenne Electric prototip
  • Porsche Cayenne Electric prototip
  • Porsche Cayenne Electric prototip
  • Porsche Cayenne Electric prototip
  • Porsche Cayenne Electric prototip
    +9
Porsche Cayenne Electric prototip - Induktivno punjenje Izvor: Promo fotografije / Autor: Porsche AG

Nova dimenzija brzog punjenja

Oni koji žele putovati što je brže moguće na dugim putovanjima također se mogu osloniti na vrlo visok kapacitet punjenja s novim Cayenneom. Poput Macana i Taycana, koji su prethodno bili vodeći u svojim segmentima s 270 odnosno 320 kW, Cayenne postavlja nove standarde. Navodi se da je snaga punjenja istosmjernom strujom (DC) do 400 kW. To znači da se Cayenne može optimalno puniti, na primjer, u bilo kojem Porsche Charging Loungeu. Upadljivo kamuflirani prototip s fluorescentnom bojom.

Na svojim prvim službenim pojavljivanjima u Velikoj Britaniji, Cayenne je izazvao pomutnju privlačnom folijom. Izložbeni automobil koji se mogao vidjeti na IAA sajmu u Münchenu sada je opremljen vrlo slično dizajniranom, inovativnom fluorescentnom bojom. Čim struja poteče, stvara se uzbudljiva slika karoserije s jarko obojenim površinama: Style Porsche dizajnirao je dinamični kamuflažni uzorak. Pojedinačni dijelovi boje namjerno su izostavljeni i ostaju tamni. Pet tonova boje, od plave do ljubičaste, mogu se ciljano kontrolirati.

Inovativni premaz sastoji se od preko 25 izuzetno tankih slojeva. To uključuje vodljive temeljne premaze, slojeve elektroda i izolacije, kao i sam elektroluminiscentni materijal s pigmentima u boji. Pod izmjeničnim naponom emitira svjetlost. Osim toga, postoji više od 15 slojeva prozirnih premaza. Ukupno je naneseno 100 litara prozirnog laka. Više od 30 ciklusa brušenja i preko 500 metara kabela dokaz su truda uloženog u ovaj jedinstveni lak izložbenog automobila.