LEGENDA U NASTAJANJU

Četrdeset godina nakon legendarne Delte S4, Lancia se vraća u utrku s Ypsilon Rally4 HF

06.08.2025 u 15:55

Bionic
Reading

S cjevastim okvirom, kompozitnom karoserijom i dvostrukim punjenjem, Delta S4 oslobađa 500 KS, teži samo 966 kg i postiže krajnju brzinu od 250 km/h. Kao prvi talijanski 4×4 automobil koji se natjecao, neukrotiva Delta S4 osvaja i talijanski i europski naslov 1986.

Bila je jesen 1985. godine kada je Lancia Delta S4 Martini debitirala na prestižnom Svjetskom reli prvenstvu, na RAC reliju u Velikoj Britaniji. Trijumfalni debi, okrunjen pobjedom Henrija Toivonena i Neila Wilsona, koji su novi automobil odveli ravno na vrh postolja. U stvarnosti, prvi natjecateljski nastup ovog modela dogodio se nekoliko mjeseci ranije, u srpnju, na Rallyju Colline di Romagna, makadamskom događaju koji vrijedi se boduje za Coppa Italia. I tom prilikom, Delta S4 - povjerena Markkuu Alenu i suvozaču Ilkki Kivimakiju - dominirala je s autoritetom, prešavši ciljnu liniju gotovo devet minuta ispred drugoplasiranog.

Sada, četrdeset godina nakon tog debija, koji je označio početak nezaboravne sezone u motorsportu, Lancia odaje počast istinskoj i apsolutnoj ikoni Grupe B dok gleda u budućnost s Ypsilon Rally4 HF, pravim nasljednikom smjelog duha koji je zapalio legendu Delte S4. Delta S4 razvijena je posebno za natjecanje u najekstremnijoj kategoriji koju je reli ikada vidio - Grupi B - gdje su popustljiva tehnička pravila dopuštala opsežno eksperimentiranje, potičući proizvođače da stalno premašuju granice inženjeringa i performansi.

Oznaka 'S4' značila je: 'S' kao supercharged (kompresorski), a '4' za pogon na sva četiri kotača. Koncentracija snage i responzivnosti koja je, uparena sa stalnim pogonom na sva četiri kotača i profinjenom arhitekturom, učinila je ovaj model jednim od najkonkurentnijih reli automobila ikad, osim prvog talijanskog 4×4 korištenog u natjecanju.

Tehničke karakteristike

Struktura šasije sastoji se od zavarenog kaveza od čeličnih cijevi, a karoserija koristi saćaste panele od kevlara i karbonskih vlakana, što omogućuje postizanje ukupne težine od samo 966 kg.

Što se mehanike tiče, ima četverocilindrični motor od 1759 cm³ s dvostrukim bregastim vratilom u glavi motora, smješten u sredini, i dvostruko je punjen, koristeći i turbopunjač i kompresor. Pogonski agregat proizvodi preko 500 KS, ima 291,5 Nm okretnog momenta pri 5000 okr./min. i gura automobil do maksimalne brzine od 250 km/h. Od samog debija, pokazuje se izuzetno konkurentnim, osvojivši talijansko i europsko prvenstvo 1986. godine, uz oko 15 reli utrka, uključujući Monte Carlo, Costa Smeraldu, Mille Miglia i Targa Florio.

Strašna Grupa B

Danas se jedan od originalnih primjeraka Delta S4, proizveden 1985. za Svjetsko prvenstvo u reliju Grupe B, čuva i izlaže u Heritage Hubu u Torinu, izložbenom prostoru otvorenom za javnost koji sadrži korporativnu kolekciju talijanskih marki Stellantis. Ovaj rijedak primjerak posebno je istaknut u području Rally Era, posvećenom kultnim modelima koji su Lanciju učinili najuspješnijim brendom u povijesti relija, s 10 konstruktorskih naslova Svjetskog prvenstva u reliju, tri konstruktorska naslova u utrci izdržljivosti, jednom Mille Miglia, dvije pobjede na Targa Florio i Carrera Panamericanom.

WRC Povijest: Lancia Stratos, Lancia 037, Lancia Delta S4 Group B , Lancia Delta Integrale Izvor: Promo fotografije / Autor: FIA World Rally Championship

Svakako, Delta S4 je bio tehnološki najnapredniji reli automobil svog vremena, stvoren u eri kada su resursi bili gotovo neograničeni, a performanse su morale biti smanjene jer su išle predaleko. Ukratko, ova 'zvijer' Grupe B najautentičniji je izraz Lancijine smjelosti. Heritage Hub također izlaže rijetku Lanciju Delta S4 Stradale: između 1985. i 1986. godine, proizvođač automobila sa sjedištem u Chivassu proizveo je 200 'stradale' jedinica ovog automobila kako bi ispunio minimalne zahtjeve FIA-e za homologaciju trkaće verzije.

Lancia Ypsilon Rally4 HF
  • Lancia Ypsilon Rally4 HF
  • Lancia Ypsilon Rally4 HF
  • Lancia Ypsilon Rally4 HF
  • Lancia Ypsilon Rally4 HF
  • Lancia Ypsilon Rally4 HF
    +6
Lancia Delta S4 Group B Izvor: Promo fotografije / Autor: Lancia

Lancia Ypsilon Rally4 HF

Isti smjeli i svrhovit pristup vodi Lancijin povratak reliju 2025. godine s Ypsilon Rally4 HF, koji označava početak nove sportske ere za marku, inspirirane vrijednostima i tradicijom koje su je učinile svjetski poznatom. Homologiran u kategoriji Rally4 i namijenjen privatnim vozačima i mladim talentima, ovaj živahni trkaći automobil opremljen je turbo motorom od 212 KS, 5-stupanjskim sekvencijalnim mjenjačem SADEV, podesivim Ohlins ovjesom i namjenskim kočionim sustavom.

Lancia Ypsilon Rally 4 HF Izvor: Promo fotografije / Autor: Lancia

Kao zvijezda monobrand serije Trofeo Lancia, Ypsilon Rally4 HF je i savršen 'poligon za trening' za mlade vozače i idealno rješenje za iskusne trkače koji žele pobijediti u klasi Rally4. Osim toga, prije samo nekoliko tjedana predstavljen je novi Ypsilon HF Racing, vozilo dizajnirano da proširi bazu reli piramide pružajući pravi ulaz u natjecateljske cestovne utrke za novu generaciju vozača.

Ukratko, ako je Delta S4 utjelovila autentičnu bit duha Lancije, taj se impuls sada ponovno rađa u Ypsilon Rally4 HF i Ypsilon HF Racingu. Vozila udaljena u vremenu, ali vođena istom težnjom za izazovom i odlučnošću da se pomiču granice. Jer Lancia se ne osvrće s nostalgijom, već se vraća kako bi zauzela svoje zasluženo mjesto u motorsportu.