SLUČAJ NAUTA LAMJANE

Umjesto bogataša i superjahti, specijalci i očajni škverani

17.04.2014 u 07:33

Bionic
Reading

'Od Nauta Lamjane smo planirali napraviti nešto poput Porto Montenegra', izjavio je prije dvije godine jedan od direktora britanskog investicijskog fonda iO Adria. Crnogorska marina za superjahte nažalost ili na sreću, vrijeme će pokazati, nije dobila svog hrvatskog takmaca na otoku Ugljanu. Ali zato je naše gospodarstvo postalo bogatije za još jednu tvrtku-slučaj

Fond iO Adria, tada pod imenom Jupiter Adria, startao je 2006. godine sa 180 milijuna eura prikupljenog kapitala. Plan je bio ulagati po zemljama Istočne Europe, ali s vremenom preostala je samo Hrvatska.

U Lijepoj Našoj britanski investitori koncentrirali su se na velike turističke projekte i uglavnom su kupovali zemljišta u Istri, gdje žele izgraditi tri golf igrališta, te Dubrovniku, gdje su vlasnici resorta Vrtovi sunca

Remontno brodogradilište Nauta Lamjana kupili su 2007. od Hypo banke za 10 milijuna eura, privučeni atraktivnom lokacijom.


Tadašnje čelništvo općine Kali dočekalo ih je raširenih ruku. Izrađeni su urbanistički planovi uređenja koji su predviđali da se na zemljištu 'neperspektivog' škvera, kako se tad pisalo po novinama, izgradi marina sa servisom i remontom za jahte te trgovačkom zonom, a da se na preostaloj polovici podigne turističko naselje.

Međutim sve je to palo u vodu jer ti nacrti nikad nisu ušli u generalni urbanistički plan, prije svega zahvaljujući otporu sinidikata.

Britanci su se tako našli u neobranom grožđu sa škverom koji posluje s gubicima i bez jasne ideje što s njim dalje. Nakon što za škver nisu uspjeli naći kupca i kako bi smanjili gubitke, gurnuli su ga u stečaj, odnosno njihova druga tvrtka Odmarališta iO pokrenula je 2011. stečaj zbog duga od oko 170.000 kuna.

Prije toga podigli su kredite kako bi financirali druge svoje projekte, prije svega Vrtove sunca, a kao jamstvo iskoristili su nekretnine u brodogradilištu.

Upravo jedan takav kredit, nadaju se sad u sindikatu, mogao bi olakšati poziciju škveru u stečaju, a možda ga čak i spasiti.

Za tjedan dana, 25. travnja, sazvano je na Trgovačkom sudu u Zadru ročište u predmetu gdje Nauta Lamjana tuži Erste banku, Vrtove sunca i Marinu Preko, također u vlasništvu iO Adrie, osporavajući njihova stečajna potraživanja.

Riječ je o kreditu od 7,5 milijuna eura koji je Erste banka dala Vrtovima sunca, s tim da su nekretnine brodogradilišta iskorištene kao jamstvo. Zatim je to potraživanje od Erstea otkupila Marina Preko i time je postala najveći vjerovnik u stečaju Nauta Lamjane. Naime, tih 7,5 milijuna eura čini više od 80 posto evidentiranog duga škvera.

Najjači adut u osporavanju tog najvećeg potraživanja je nalaz sudske vještakinje Maje Kostijal koji kaže da tih 7,5 milijuna eura nikad nije isplaćeno Vrtovima sunca.

'Na temelju dokumentacije priložene sudskom spisu i na temelju naknadno dobivene dokumentacije, razvidno je da kreditor Erste&Steiermarkische banka iz Rijeke nije ni na jedan dan odobrila, to jest uplatila sredstva u iznosu od 7,5 milijuna eura, u korist kredita Vrtova sunca', napisala je vještakinja u svom nalazu.

Problem za sindikaliste je što postoje druga dva nalaza sudskih vještaka u kojima piše nešto drugo. Barem tako tvrdi Zdenko Leko, direktor Vrtova sunca i glavni zastupnik interesa iO Adrie u Hrvatskoj.

'Ne mogu vjerovati da netko može tvrditi da kredit nije isplaćen! On je realiziran i za to postoje čvrsti dokazi', rekao je Leko gostujući u jučerašnjoj HTV-ovoj emisiji 'Hrvatska uživo'.

Odbacio je tvrdnje sindikata da vlasnici namjerno uništavaju Nautu Lamjanu kako bi izgradili apartmane usprkos tome što škver u ovom trenutku ima popunjene kapacitete i dobru perspektivu.

'Brodogradilište je negativno poslovalo i prije našeg preuzimanja i mi smo ga morali sanirati. Nakon ulaska u vlasništvo također smo cijeli niz godina Lamjani doznačavali sredstva jer ono što se radi nije dovoljno da se pokriju svi troškovi. S obzirom na krizu nismo više mogli ubacivati novce u škver. Istina je da trenutno u brodogradilištu 40 brodova čeka remont, ali takva je situacija bila i u prošlim godinama. Posla ima u proljeće prije početka sezone, ali to je jako kratko. To ne pokriva preostalih osam-devet mjeseci', ustvrdio je Leko.

Istaknuo je kako iO Adriji nikad nije bio cilj uništiti škver, već su svi planovi sadržavali 'komponentu remontnog brodogradilišta'.

'Sad ne možemo ništa planirati jer ne znamo što će biti s tim prostorom. Koncesija na pomorsko dobro je u vlasništvu Lamjane, ona je u stečaju i mi tu ne možemo ništa', rekao je Leko.

I u slučaju da zadarski Trgovački sud presudi kako ne postoji potraživanje od 7,5 milijuna eura, još uvijek preostaje dug od oko dva milijuna eura. Sindikati su uvjereni da to škver može vratiti iz svog poslovanja, dok Leko smatra kako to nije moguće.

Kako god bilo, izvjesno je da će na Ugljanu, nakon specijalaca, posla biti i za druga državna tijela.