Post-pandemijska fantazija u 'Postaji Jedanaest'

• 09.01.2022 u 22:45

Ekranizacija romana koji govori o nekoliko ljudi povezanih SF stripom jedne od junakinja te njihovim životima prije i poslije strašne pandemije - nekima će možda, u ovo pandemijsko vrijeme biti previše. Za neke pak dolazi baš u pravi trenutak.

Kada je HBO najavio prikazivanje TV-serijske ekranizacije romana 'Postaja Jedanaest' kanadske spisateljice Emily St. John Mandel, to me posebno zainteresiralo. Prije kojih sam pet-šest godina, naime, s engleskog na hrvatski prevela tu knjigu za njezino hrvatsko izdanje i bio je to jedan od romana koje sam prevela, a koji su na mene ostavili poprilično pozitivan dojam. Priča o nekoliko ljudi povezanih SF stripom o tajanstvenom Doktoru Jedanaest koji živi na istoimenoj svemirskoj postaji na koju se čovječanstvo preselilo nakon kraja života na Zemlji već mi je tada u ušima odjeknula kao vrlo pronicljiva, zanimljiva i pametna. Zbog činjenice da roman govori i o životu tih likova prije i nakon velike epidemije gripe koja je pobila 90 % ljudi na svijetu sada se čini još zanimljivijom.

Priča u seriji i u romanu počinje gotovo jednako - jedina je razlika što se u romanu događa u Torontu, a u seriji u Chicagu. Poznati glumac Arhur Leander (Gael García Bernal) jedne večeri, dok glumi kralja Leara u kazalištu, na pozornici doživljava srčani udar i jedini koji primjećuje znakove njegova stanja u najranijem stadiju jest jedan od gledatelja - Jeevan Chaudhary (Himesh Patel), koji skače na pozornicu, ali ne uspijeva spasiti Arthurov život. Spletom raznih okolnosti, Jeevanu te večeri dopada odgovornost da kući otprati osmogodišnju Kristen (Matilda Lawler, kasnije Mackenzie Davis) koja u predstavi glumi jednu od Learovih kćeri u najmlađoj dobi. Dok odlaze do Kristenine kuće, saznaju da se gradom počela širiti strašna bolest od koje ljudi ekspresno umiru, a kada stižu na cilj, djevojčičinih roditelja nema doma pa je Jeevan odvodi k svojem bratu i... ondje njih dvoje postaju dio onih rijetkih koji su preživjeli pandemiju.

Dvadeset godina poslije nalazimo Kristen kao odraslu pripadnicu takozvane 'putujuće simfonije', skupine glazbenika i glumaca koji obilaze malena i improvizirana naselja oko američkih Velikih jezera, a koja su nastala nakon što se civilizacija raspala zbog toga što je 90 % ljudi na svijetu umrlo od strašne gripe. Svijet se potpuno promijenio - nema više goriva za automobile, kamione i avione, nema više industrije, nema više moderne medicine, nema interneta ni mobitela, nema televizije i radija, nema velikih gradova, nema trgovina ni restorana, nema stotine civilizacijskih tekovina koje danas uzimamo zdravo za gotovo. Članovi putujuće simfonije obilaze naselja koja su nastala snalažljivošću preživjelih, izvode koncerte i Shakespeareova djela pod egidom 'samo preživljavanje nije dovoljno'. I doista, njihova pojava u tim naseljima uglavnom donosi radost.

Foršpan za seriju 'Postaja Jedanaest' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Problem je jedino u tome što u tim naseljima žive svakojaki ljudi i zajednice u njima svakojako su organizirane. Nisu svi dobronamjerni niti normalni. Članovi simfonije već su navikli na to pa neka mjestašca na svojem putu izbjegavaju, a poseban nemir u njima izaziva pojava izvjesnog Proroka, koji oko sebe skuplja poprilično radikalnu sljedbu djece i tinejdžera. Ono što glavnu junakinju Kristen posebno uznemiri jest to što u nekim tragovima Prorokovih propovjedi prepoznaje citate iz stripa 'Postaja Jedanaest', koji joj je prije pandemije poklonio Arthur Leander. Kristen je mislila da posjeduje jedan jedini primjerak tog stripa, no čini se da nije tako.

'Postaja Jedanaest' u seriji, kao i u romanu, dosta vrluda između nekoliko vremenskih razdoblja - onog prije pandemije, onog tijekom ranog post-pandemijskog razdoblja te onog 'sadašnjeg' - dvadeset godina nakon pandemije. Takav je nelinearni prikaz ponekad zahtjevan za gledatelje, no ovdje je, na sreću, dosta pregledno postavljen, premda će vjerojatno biti lakše probavljiv za one koji su čitali knjigu. Serija je, osim toga, uzela neke veće slobode u odnosu na roman i promijenila neke točke priče, što je donekle naštetilo prikazu nekih odnosa među likovima, kao što je onaj između Arthura Leandera i njegove bivše supruge Mirande, autorice stripova o doktoru Jedanaest.

Postaja Jedanaest - vodič za početnike Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

No unatoč tome, serija je vrlo dobra, vrlo atmosferična, pomalo neugodna i nekima će, s obzirom na to da duboko zadire u promišljanje međuljudskih odnosa pod pritiskom globalne katastrofe kao što je pandemija - vjerojatno teško pasti na želudac. No uvjerena sam da će drugima ova priča o životu, ljubavi, umjetnosti, smrti, sjećanjima, traumama - pa i intrigantna misterija o tome kako je jedan strip preživio cijelu katastrofu pa čak i utjecao na oblikovanje nove budućnosti čovječanstva - biti upravo ono što nam u ovom trenutku treba.