POLITIČKO-INTERESNA MREŽA

Što je kumovalo uspjehu Katice Pupić Bakrač, a što slijedi nakon smjene

07.11.2013 u 07:00

Bionic
Reading

Iako se čini da je javnost u slučaju smjene direktorice Zračne luke Zadar Katice Pupić Bakrač jedinstvena u ocjeni da je ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić povukao jednostran politički potez, velik je broj onih koji potajno ili iz sveg glasa podržavaju smjenu. Podsjetimo, Pupić Bakrač nije poslušala ministrov savjet da vrati 195 tisuća kuna bonusa koji je završio na njenom računu, čime je praktički potpisala svoju smjenu

Načelnici općina i direktori turističkih zajednica koji uglavnom stižu iz redova HDZ-a i koji su izdvajali novac za subvencioniranje niskotarifnih letova kompanije Ryanair šute i izbjegavaju otvoreno reći ono što su na sastancima znali reći jedni drugima ili Katici Pupić Bakrač osobno.

'Bez tog novca ne bi bilo Ryanaira, bez Ryanaira nema povećanja broja putnika, prihoda i poslovnih uspjeha Zračne luke, a bez njih ni Katice Pupić Bakrač kao uspješne direktorice', kazuje nam dobro upućeni izvor iz Zadarske županije, institucije koja je najzaslužnija za dolazak Ryanaira u Zadar.

'Priča je krenula u vrijeme kada su dožupan i dogradonačelnik bili Stanko Zrilić i Dražen Grgurović. Jedan je u Zadar doveo Scandjet, drugi Ryanair. Ovaj je dvojac operativaca s vremenom ostao u sjeni poslovnih rezultata Katice Pupić Bakrač koja je svu slavu nakitila na sebe', tvrdi isti sugovornik te zbog izuzetno kompliciranog stanja na zadarskoj političkoj sceni uvjetovanog aferom HAC želi ostati anoniman.

'Nemoralno je to da je do isplate bonusa uopće došlo, i to u trenutku kada Grad Zadar izdvaja zadnju kunu od usta kako bi subvencionirao niskotarifne letove. Nemoralno je i to da netko tko u blagajni ima 30 milijuna kuna ne ponudi sudjelovanje u tom subvencioniranju, baš kao što je nemoralno to da se potpisuju ugovori prema kojima savjetnica može imati veću plaću od nove direktorice', kazao je Dražen Grgurović, prisjetivši se kako je Zračna luka Zadar bila pred gašenjem te da ju je spasio državni novac.

'Za obnovu Zračne luke država je dala oko 180 milijuna kuna. Da nije bilo toga, ne bi bilo ni aerodroma. Nije to bio novac ni Grada Zadra, ni moj, ni Katice Pupić Bakrač. Bio je to državni novac. Onda je krenula priča s Ryanairom. Prvi novac, milijun i 100 tisuća kuna, uplatio je Grad, čime je potaknuo ostale. Nakon snažnog lobija turističkih djelatnika predvođenih direktorima gradske i županijske turističke zajednice Zvonom Šupom i Ivom Dunatovom izborena je državna subvencija od 50 posto. Tada su se uključili Zadarska županija, turističke zajednice i neki privatnici i počeli su pristizati dobri rezultati', kazao je Grgurović.

Zanimljivo je da je suprug smijenjene direktorice Marko Pupić Bakrač nesuđeni gradonačelnik Zadra, gradski vijećnik koji otvoreno progovara o korupcijskoj hobotnici u Zadru te kriminalcima naziva visokopozicionirane članove HDZ-a, a zadarski SDP časti etiketom tihog koalicijskog partnera HDZ-a.

Njegov politički angažman zasigurno nije nevažan u ovoj priči jer Božidaru Kalmeti i društvu oko njega u trenutku rasplamsavanja afere HAC najmanje je bio potreban Pupić Bakrač u svom elementu. Onog trenutka kada je SDP-ov ministar Siniša Hajdaš Dončić za Pupića Bakrača postao negativac Kalmeta i on su se igrom slučaja našli na istoj strani.

Glasački korpus HDZ-a nikako nije očekivao podršku i odobravanje SDP-ovom ministru, pa je bilo logično da gradonačelnik Kalmeta i župan Stipe Zrilić stanu na stranu direktorice Zračne luke Zadar. Istina, Kalmeta je istaknuo da je protiv isplata bonusa, ali i protiv smjene direktorice.

Ali zbog čeka šuti zadarski SDP? Sugovornika u njihovim redovima bilo je nemoguće pronaći. Razmišljaju li možda da bi im Pupić Bakrač mogao biti značajan koalicijski partner u formiranju gradske vlasti u slučaju da afera HAC koja je stigla do vrata Božidara Kalmete otiđe korak dalje, što bi značilo nove izbore u Zadru, ili svojim istupima ne žele dati za pravo onima koji tvrde da je u pitanju politička smjena u režiji 'njihovog' ministra?

Pupić Bakrač je u konačnici smijenjena, no velike štete za nju neće biti. Postat će savjetnica s većim primanjima nego što ih je imala kao direktorica. Koliko god naši sugovornici dvojili oko njezinih zasluga za rastuće brojke Zračne luke Zadar, nitko joj ne može osporiti maestralno odigranu akciju u spašavanju vlastite kože kojom je resornom ministru opalila pljusku za pamćenje.

Zračna luka Zadar u 20 godina svog poslovanja nije imala sindikat. I gle čuda, on se osniva nakon poruke ministra Hajdaša Dončića direktorici da vrati isplaćeni bonus od 195 tisuća kuna i prijetnje smjenom.

Pupić Bakrač je pojasnila da potrebe za sindikatom nije bilo jer su se radnici uz nju osjećali sigurno, no željeli su se zaštititi od novog direktora pa su se sindikalno udružili i odmah izglasali kolektivni ugovor u kojem se sistematizira radno mjesto savjetnika s većim koeficijentom plaće nego što ga ima direktor zračne luke. Zanimljivo, upravo to radno mjesto zajamčeno joj je ugovorom. I tako bi Pupić Bakrač nakon poraza trebala imati veću plaću od one direktorske teške 17 tisuća kuna

'Iako to nije područje našeg djelovanja, zatražit ćemo aneks kolektivnog ugovora. Nije objektivno da savjetnica ima veću plaću od direktorice. Nazvat ću sindikalnog povjerenika Zračne luke Zadar Vojka Vrdoljaka i zatražiti da se preispita sistematizacija radnih mjesta', kazao je predsjednik Sindikata prometa i veza Hrvatske Stjepan Lisičak

Pojasnio je da je inicijativa za osnivanje sindikata krenula upravo od Vrdoljaka koji se obratio zadarskom sindikalnom pravniku Vedranu Uraniji sa željom da se zbog moguće smjene direktorice zaštite radnici.

Prije odlaska Katica Pupić Bakrač se javno pohvalila time da je u blagajni Zračne luke ostavila 30 milijuna kuna, no uz taj podatak nije nadovezala činjenicu da se iza dobrih rezultata krije i pomoć koju je Zračna luka Zadar dobivala od države. Prema podacima Ministarstva, u razdoblju od 2009. do 2013. iz državnog proračuna zadarska Zračna luka je dobila 37,33 milijuna kuna za kapitalna ulaganja. Uz to, u prošloj godini dobili su 5,5 milijuna kuna poticaja za letove, a u ovoj godini taj je iznos dvostruko veći. Većina tog novca završava u blagajni Ryanaira, što je nedvojbeno utjecalo na povećanje broja putnika, i to šestu godinu zaredom.

Kako stvari stoje, novom će direktoru biti teško ponoviti uspjeh Pupić Bakrač jer prema informacijama kojima raspolažemo Europska komisija planira zabraniti javne subvencije za regionalne i lokalne aerodrome. SDP-ova europarlamentarka Biljana Borzan djelovala je promptno te je već zatražila od predsjednika Europske komisije Josea Manuela Barrosa odustajanje od te nakane.

Dražen Grgurović
je mišljenja da će se Ryanair izvući iz ove situacije jer funkcionira na bazi marketinškog djelovanja, a ne izravnog subvencioniranja.