NAKON BAYRAKTARA - BARJAKTAR

Rusi pojačavaju redove zastarjelim gusjeničarima za kamikaza napade, a evo što su istovremeno prikazali Ukrajinci

01.03.2023 u 08:48

Bionic
Reading

Onima koji se brane više je stalo do pobjede od onih koji napadaju, a najnoviji dokaz za tu tezu nedavni je događaj s bojišnice u blizini ukrajinskog grada Bahmuta, gdje su Ukrajinci predstavili svoj modificirani oklopni transporter na kotačima tipa BTR-60M Horunžij, dok je ruska vojska pojačala svoje redove starim sovjetskim gusjeničnim oklopnim transporterima BTR-50P. Evo što znamo o novom ukrajinskom oklopnjaku, a donosimo i karakteristike ruskih vozila čija prisutnost na bojišnici ukazuje na nedostatke u redovima Moskve

Ukrajinski mediji izvijestili su da je prošlog tjedna na prvim crtama bojišnice u blizini Bahmuta prvi put primijećen eksperimentalni oklopni transporter BTR-60M Horunžij Istraživačko-proizvodne udruge Praktika. Horunžij, što na ukrajinskom znači barjaktar, odnosno onaj koji nosi zastavu, slično turskoj riječi bayraktar, kako se naziva poznati dron u redovima ukrajinske vojske, predstavljen je javnosti 2021. godine, a na početku ruske invazije prije godinu dana još je uvijek bio na proizvodnim testovima. No otvorena ruska agresija na Ukrajinu nije poremetila njegovo ispitivanje pa se relativno brzo pojavio na bojišnici, o čemu svjedoči najnovija snimka.

Prema viđenom, BTR-60M je temeljito modernizirana inačica sovjetskih oklopnih transportera konfiguracije '8 puta 8', a u trenutku premijere početkom 60-ih godina prošlog stoljeća bio je transporter revolucionarnog dizajna zbog svojeg nestandardnog rasporeda prema kojem je posada bila smještena naprijed, borbena desetina u sredini te pogon straga. Može se reći da je BTR-60M potpuno preobražena legendarna sovjetska oklopna linija jer su tijekom procesa modernizacije zamijenjeni i preuređeni mnogi dijelovi, uključujući oklop, a samo je podvozje ostalo isto.

Stručnjaci pak ukazuju na to da snimljeni oklopni transporter ima niz karakterističnih linija koje se razlikuju od vozila službeno predstavljenog u Kijevu prije dvije godine. To bi moglo značiti da je prilagođavano potrebama i nakon što je Rusija otvoreno ušla u Ukrajinu krajem veljače prošle godine.

Izvor: Društvene mreže / Autor: European Defence

Potpun makeover uključuje nekoć revolucionaran dizajn

Prije svega, vozilo nema dvije kamere na prednjem dijelu trupa, a koje su bile prisutne u eksperimentalnoj inačici s oznakom trupa 240. Dobilo je novu oklopnu zaštitu za prozor vozača, a stražnja svjetla su pomaknuta odozdo prema gore. Postoje i manje razlike u strukturi trupa u odnosu na prethodne inačice. Modernizirani oklopnjak je dobio i otvorenu kupolu za strojnicu, sličnu ostalim modelima tvrtke Praktika kao što je Kozak-2M1. Pojedini analitičari ocjenjuju da je oklopno vozilo s nedavno objavljene snimke kasnije proizvedeno kao još jedan eksperimentalni model, ali nije javno predstavljeno.

Podsjetimo, ovo nije prvi put da su prototipovi vojne opreme stigli na prvu crtu obrane. Sredinom listopada na bojišnici se pojavilo ukrajinsko borbeno oklopno vozilo BTR-4MV1, a koje je sudjelovalo u obrani Harkiva i ofenzivnoj operaciji Balaklija-Kupjansk.

Zasad je poznato to da je BTR-60M tijekom modernizacije doživio potpunu zamjenu svih agregata, a promijenjen je i trup te sada ima višu razinu zaštite. Novi trup povećao je otpornost na streljivo kalibra 7,62 milimetra ispaljeno iz popularnih kalašnjikova te snajperskih pušaka koje ispaljuju streljivo kalibra 7,62 puta 54 milimetra. Također, transporter ima moderniji raspored odjeljaka s motorom u prednjem dijelu, odjeljkom za vozača u prednjem lijevom dijelu i većim desantnim odjeljkom u stražnjem dijelu trupa.

Vozilo je dobilo moderan Deutzov dizelski motor, a on je pomogao značajno povećati učinkovitost goriva i vučne karakteristike. Ugrađen je i novi automatski mjenjač, kao i sustav za gašenje požara i pomoćne elektrane za opskrbu strujom, moderni sustavi klime i ventilacije, krmene rampe i LCD zasloni za prikaz stanja na bojišnici. Tu je i turska oružna stanica na daljinsko upravljanje SARP, opremljena teškom strojnicom KPTV kalibra 14,5 milimetara i termalnim nišanom.

Istovremeno su Rusi na bojišnicu počeli željeznicom dopremati zastarjele oklopne transportere na gusjenicama tipa BTR-50P. Na relevantnost fotografija ukazuje ruska identifikacijska oznaka - latinično slovo V u kvadratu - koju su ruske invazijske postrojbe počele koristiti tek krajem prošle godine. Prema obavještajnim podacima, ruski gusjeničari se usmjeravaju prema Zaporižji, gdje je Moskva krajem siječnja pokrenula ofenzivu.

Rusi uče od ISIL-a?

Premda se ne može sa sigurnošću reći zašto je zastarjela oprema vraćena ruskoj vojsci, svakako je riječ o pokazatelju nedostatka oklopnih vozila u redovima Oružanih snaga Ruske Federacije. Postoji pretpostavka da će se BTR-50P koristiti za provedbu nove ruske taktike. Stara oklopna vozila se, naime, mogu pretvoriti u platforme kamikaza na daljinsko upravljanje jer napunjene eksplozivom mogu uništavati utvrđene obrambene položaje. Sličnu taktiku koristili su borci terorističke organizacije ISIL u Siriji tijekom borbi za grad Deir ez-Zor te su prepravljene modele BTR-50P slali na položaje regularne sirijske vojske, a koju su opremali i obučavali upravo Rusi.

BTR-50P je sovjetski amfibijski oklopni transporter razvijen 1950-ih i dizajniran na temelju šasije amfibijskog lakog tenka PT-76. Za razliku od ostalih vozila iz obitelji BTR na kotačima, 50P je gusjeničar. Kao i PT-76, ima trup u obliku čamca spremnog za svladavanje vodenih prepreka.

Oklopni trup vozila čine zavarene čelične valjane oklopne ploče debljine od osam do 13 milimetara, a štiti od malih šrapnela i lakog oružja kalibra 7,62 milimetra. Posadu čine dvije osobe, a ima i veliki desantni odjeljak koji može primiti do 20 vojnika. Također može prevesti do dvije tone tereta na krovu.

  • +30
Rat u Ukrajini Izvor: Profimedia / Autor: Jamie Wiseman / dmg media / Profimedia

Rusija je u tvrtki Muromteplovoz namjeravala modernizirati BTR-50 ugrađivanjem borbenog modula s automatskim topom 2A72 kalibra 30 milimetara i novim dizelskim motorom YAMZ-7601. Međutim modeli koji su snimljeni na putu za Zaporižju nemaju borbene module, što znači da su samo dekonzervirani. Ranije su korišteni u pješačkim pukovnijama tenkovskih divizija i mehaniziranim brigadama nekadašnje Crvene armije te u istočnonjemačkoj Narodnoj armiji. Inačicu zapovjednih vozila imale su mnoge članice bivšeg Varšavskog pakta, kao i Finska, kojoj služi kao komunikacijsko vozilo sa suvremenim digitalnim tehnologijama.