PLOVNI PUT

Panamski kanal obnovili za 5 milijardi dolara, a uništit će ih Kinezi?

01.07.2016 u 22:08

Bionic
Reading

Nakon opsežne devetogodišnje obnove početkom tjedna otvoren je Panamski kanal, no proširenje u vrijednosti pet milijardi dolara prema analizama moglo bi u konačnici biti neisplativo zbog brodarske krize i skorašnjeg početka izgradnje Nikaragvanskog kanala kojeg gradi hongkonški konzorcij, a koji bi znatno skratio plovni put

Kroz obnovljeni i prošireni Panamski kanal od ponedjeljka mogu ploviti daleko veći brodovi od dosadašnjih Panamaxa, brodova koji su svojom veličinom jedva prolazili starim kanalom. Konzorcij zadužen za radove priopćio je kako je obavljeno više od 2.000 testova i proba te da se rezultati pokazali kako obnovljeni Panamski kanal dug 81 kilometar odlično funkcionira.

Radovi su, inače, trebali biti završeni još u listopadu 2014., no zbog niza prekida radova i sporova oko rashoda kraj radova je potrajao sve donedavno. Obnova kanala bila je neophodna radi prilagodbe današnjim brodovima, ali i zbog dotrajalosti budući da je kanal otvoren još davne 1914. Najveći problem bile su širina i dubina, zbog čega su njime mogli prolaziti samo brodovi koji su i dobili ime po tom kanalu Panamax, a oni su mogli prevesti najviše 5.000 standardnih kontejnera.

Proširenjem je kanal udvostručio kapacitet te od obnove kroz njega može proći čak 600 milijuna tona tereta godišnje. Kanal je pak proširen s 34 na 55 metara, a dubina povećana s 12 na 18 metara.

Kako je objasnio Manuel Benitez, zamjenik direktora uprave kanala ACP, kanal je morao biti proširen zbog sve većih brodova veće nosivosti kojima je potrebno više vode pod kobilicom, dodajući kako će kroz kanal dnevno prolaziti do stotinu velikih brodova klase Panamax II, što će donositi milijune dolara u panamski budžet.

No analitičari procjenjuju kako bi Panamski kanal skorašnjim početkom izgradnje Nikaragvanskog kanala mogao dobiti isplativiju konkurenciju budući da hongkonški investitori planiraju izgradnju kanala koji će povezati Karipsko more s Tihim oceanom čime se znatno skraćuje plovni put.

Cijena izgradnje iznosit će oko 40 milijardi dolara, a trajat će šest godina. Početak radova planiran je za kraj godine.