IVAN SELAK

Umirovljeni pilot opisao kako izgleda katapultiranje pilota: 'U pitanju su sekunde, ne možete birati teren'

06.12.2022 u 17:06

Bionic
Reading

Legendarni umirovljeni pilot i brigadir Ivan Selak u Newsroomu je komentirao pad MiG-a kod Slatine. Rekao je da treba pričekati istragu kako bi se utvrdilo zašto je došlo do katapultiranja. 'Navodno je došlo do problema s motorom i posada je ispravno odlučila da ne može nastaviti let i odlučili su se katapultirati', rekao je Selak

Rekao je da je riječ o jednostavnoj proceduri.

'Treba nastojati smanjiti brzinu. Ako je došlo do otkaza motora, brzina se drastično smanjuje. Treba usmjeriti padnu točku aviona u smjeru nenaseljenog područja, što pretpostavljam da su piloti napravili. Nakon toga slijedi namještanje u sjedištu i katapultiranje. Bilo koji od pilota da povuče udvojene ručice za katapultiranje, obojica izlijeću van iz aviona. Sustav se dalje, bez obzira na to je li pilot pri svijesti ili ne, odvaja mimo njegove volje, automatski. On se automatski odvaja od sjedišta i padobran se sam otvara, a na pilotu je da se nastoji prizmeljiti kako treba', pojasnio je Selak za N1.

Rekao je i da su za taj proces u pitanju sekunde, te da piloti nakon katapultiranja mogu stupiti u kontakt s onima koji ih traže. 'U kompletu za preživljavanje imate radio stanicu, a ako i helikopter ima tu fekvenciju, možete stupiti u kontakt s onima koji vas traže. Možete stupiti i kontakt mobitelom ako imate mobitel i signal', rekao je Selak.

Oba su pilota živa, s tim da jedan od pilota ima ozljede nogu. Selak smatra da su takve ozljede možda nastale prilikom doskoka. 'Prilikom katapultiranja i doskoka ti ne biraš teren. Postoji mogućnost da ćeš pasti u šumu, na kamen, dalekovod, drvo, na neravan teren. Možeš i slomiti nogu. Ne birate mjesto doskoka kao u padobranstvu', rekao je Selak za N1..

Umirovljeni pilot navodi da su ovakve situacije rizik koji dolazi uz ovaj posao. Pojasnio je i da nije bitno koliko je avion star nego je li ispravan ili ne. 'Ovo je rizik posla. Svi će skočiti na to da su avioni stari. Ne postoje stari i novi nego ispravni i neispravni. Ja sam siguran u tehničare i inženjere HRZ-a. Nitko pametan ne bi potpisao da avion ide na let ako je neispravan. Avion je otišao na zadaću u ispravnom stanju. Ako je došlo do tehničke greške, to treba utvrditi istraga. Čak i u najsuvremenijim avionima F-35 poginula su tri ili četiri pilota, a nekoliko tih aviona je palo u ocean. Dakle, nije bitno koliko je avion star', rekao je za N1.

Ovrnuo se i na izjavu zastupnika Željka Sačića koji je poručio da se trebaju prizemljiti svi MiG-ovi. 'Neću savjetovati Daliću koga da uvede protiv Brazila pa tako savjetujem i Sačiću da ne priča gluposti. Ako ne znaš, ne pričaj gluposti, sad nakon nesreće: 'Ajmo prizemljiti sve avione'. Hoćemo li prizemljiti sve aute ako nekom stane motor? Prizemljit ćemo neko vrijeme, dok traje istraga. Avioni su ispravni', rekao je Selak te dodao da su svi piloti trenirani za ovakve situacije.