SKUP RITUAL

Napitak za kojim je Zapad poludio uskoro će mnogima postati luksuz: Očekujte golem rast cijena

18.09.2025 u 19:56

Bionic
Reading

Rastuća globalna ljubav prema matchi uskoro će biti ozbiljno testirana zbog nadolazećeg porasta cijena. Potražnja za zelenim čajem u prahu naglo je porasla, potaknuta interesom potrošača za njegove navodne zdravstvene prednosti i dominacijom jarkozelenog napitka matcha latte na društvenim mrežama. Samo u SAD-u maloprodaja matche u posljednje tri godine skočila je za čak 86 posto

No tržište matche trenutno prolazi kroz burno razdoblje. Japan, jedan od glavnih proizvođača, ove godine zabilježio je smanjenu žetvu zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta. Kina, također veliki dobavljač, raspolaže većim zalihama, ali suočava se s nedostatkom radne snage i velikom potražnjom, što je također potaknulo rast cijena, piše Independent.

Za američke potrošače dodatni teret predstavljaju postojeće carine. Uvoz iz Kine opterećen je carinom od 37,5 posto dok se na uvoz iz Japana primjenjuje stopa od 15 posto. I dalje nije jasno hoće li čaj biti oslobođen tih tarifa, iako se radi o prirodnom proizvodu koji se u SAD-u gotovo uopće ne uzgaja – slično kao što je administracija Donalda Trumpa ranije napravila iznimku za pluto iz Europske unije.

Cijena matcha čaja i 75 posto viša

Aaron Vick, viši voditelj nabave čaja u kalifornijskoj tvrtki za uvoz G.S. Haly, izjavio je da je za najkvalitetniju japansku matchu, koja će u SAD stići kasnije ove jeseni, platio čak 75 posto više nego ranije. Očekuje i da će cijene nižih klasa matche porasti između 30 i 50 posto. Čak je i ona iz Kine, tradicionalno jeftinija od japanske, počela rapidno poskupljivati zbog snažne potražnje.

'Ljudi bi trebali očekivati ogroman porast cijena matche ove godine', kaže Vick. 'Bit će to pomalo teško putovanje za njene ljubitelje – morat će na blagajni pokazati koliko su zaista predani.'

Čak i prije ove žetve rastuća potražnja stvarala je pritisak na opskrbu. Izrada matche izrazito je precizan i radno intenzivan proces. Poljoprivrednici uzgajaju tenchu, list zelenog čaja, u sjeni. U proljeće se listovi beru, pare, odstranjuju im se stabljike i žile, a potom se melju u kamenu u fini prah. Tencha se može ponovno brati i ljeti te u jesen, ali kasnije žetve uglavnom daju nižu kvalitetu.

Postoje i načini za smanjenje troškova, primjerice korištenjem mlaznog mlina, koji melje listove zrakom pod visokim tlakom. No Japan ima i dodatne izazove: radna snaga ubrzano stari, a proizvodnja tenche je ograničena. Iako japansko ministarstvo poljoprivrede pokušava uvjeriti uzgajivače da se prebace s običnog zelenog čaja na tenchu, mnogi oklijevaju jer strahuju da bi sadašnji procvat interesa za matchu mogao biti prolazan.

Kina pojačava proizvodnju

Ta situacija otvara prostor Kini – domovini matche, koja je, međutim, u 14. stoljeću pala u zaborav. Kineska proizvodnja posljednjih godina snažno raste da bi se zadovoljila domaća i međunarodna potražnja.

Povijesno gledano, kineska matcha smatrala se inferiornom u odnosu na japansku te se češće koristila kao aroma u proizvodima poput KitKata nego kao čaj za piće. No kvaliteta se popravlja, ističe Jason Walker, direktor marketinga u Firsd Tea, američkoj podružnici kineske Zhejiang Tea Group, najvećeg izvoznika čaja.

'Primjećujemo sve veći interes za kinesku matchu zbog problema s kapacitetom i promjenjive percepcije', kaže Walker. 'Nekad se mislilo da mora biti japanska matcha ili ništa. Ali danas nudimo kvalitetan proizvod.' Starbucks je, primjerice, među tvrtkama koje koriste kinesku matchu, iako tvrde da je nabavljaju i iz Japana i Južne Koreje. Dunkin’ i Dutch Bros. nisu pak odgovorili na upit o porijeklu svoje matche.

Josh Mordecai, direktor lanca opskrbe u londonskom dobavljaču čaja Good & Proper Tea, kaže da mu se gotovo svakodnevno javljaju kineski dobavljači. Ipak, zasad kupuje isključivo japansku matchu, iako su mu troškovi nabave skočili za 40 posto, što ga primorava na povećanje cijena.

Postoji i alternativa

'U posljednjih godinu dana vidio sam veću potražnju za matchom nego u prethodnih devet godina zajedno', kaže Mordecai. Ako cijene nastave rasti, pita se hoće li potrošači posegnuti za alternativama, poput hojiche, prženog japanskog zelenog čaja. 'Vidjet ćemo je li ovo balon ili ne. Ništa ne ostaje vječno na društvenim mrežama', dodaje Mordecai.

Julia Mills, analitičarka hrane i pića u tvrtki Mintel, očekuje da će interes za matchu na društvenim mrežama s vremenom oslabjeti, ali vjeruje da će još dugo ostati na meniju. Matcha, kaže Mills, privlači kupce zainteresirane za zdravlje jer sadrži antioksidante i l-teanin, aminokiselinu poznatu po umirujućem učinku, a pritom ima manje kofeina od kave. Dodaje i da milenijalci te pripadnici generacije Z značajno češće posežu za njome od starijih potrošača.

Hoće li ritual postati preskup?

Tradicionalni način pripreme – miješanje praha s vrućom vodom u zdjelici – privlači i one koji žele usporiti i uživati u tom ritualu.

Jedna od njih je Lindsay iz San Francisca, a ona si svako jutro priprema šalicu matche. Iako je primijetila rast cijena, kaže da se te navike teško može odreći. 'Nije to samo vrećica čaja u vodi', objašnjava Lindsay. 'To je cijelo iskustvo – način na koji ga pripremite točno po svom ukusu.'

David Lau, vlasnik čajane Asha u San Franciscu, nada se da će ljubitelji matche ostati vjerni unatoč poskupljenjima. Cijenu svog matcha lattea već je podigao za 50 centi nakon što je cijena japanske matche koju kupuje više nego udvostručena. Istovremeno traži alternativne izvore, uključujući dobavljače iz Kine i drugih zemalja.

'Bavimo se pristupačnim luksuzom, baš kao i svaki specijalizirani kafić', kaže Lau. 'Želimo da ljudi mogu dolaziti svaki dan, ali kada cijene prijeđu određenu granicu, počnete ih zapravo tjerati prema jeftinijim opcijama. Želimo biti svjesni toga i paziti da to ne dopustimo.'