GENIJALNA TEHNIKA

Kako je fizika riješila misterij malezijskog zrakoplova

26.03.2014 u 12:12

Bionic
Reading

Malezijski premijer Najib Razak u ponedjeljak je objavio tužnu vijest da najnoviji podaci pokazuju da je Boeing 777 na letu 370 pao u vode južnog dijela Indijskog oceana

'Sada znamo da avion nikako nije mogao ići prema sjeveru', objavio je Chris McLaughlin, potpredsjednik britanske globalne satelitske mreže Inmarsat.

Premijer Razak pojasnio je da je zrakoplov posljednji put registriran usred Indijskog oceana, zapadno od Pertha u Australiji, a kompanija Malaysian Airlines obavijestila je članove obitelji putnika da su poginuli svi na letu 370.

Vijest je uništila posljednje nade članova obitelji nestalih putnika i posade, a mnogi od njih s pravom su postavili pitanje: Kako je moguće nešto tako ozbiljno sa sigurnošću ustvrditi kada nijedan dio zrakoplova još uvijek nije pronađen?

Nova tehnika traganja

Proces kojim je utvrđena bolna istina temelji se na matematičkoj obradi podataka fizikalne pojave koja je poznata kao Dopplerov efekt.

Ukratko, to funkcionira na sljedeći način: stručnjaci Inmarsata utvrdili su je li se avion približavao određenoj lokaciji satelita ili se udaljavao od nje analizom Dopplerova efekta, odnosno ispitivanjem je li se signal satelita razvukao ili se sabio.

Dopplerov efekt je nešto s čime svatko od nas ima iskustva u svakodnevnom životu. To je fizikalna pojava u kojoj se frekvencija svjetlosti ili zvuka povećava kada nam se izvor valova približava, odnosno smanjuje kada se udaljava. Primjerice kada vlak juri prema nama, zvuk njegovog zvona ima višu frekvenciju nego kada prođe kraj nas i počne se udaljavati. Isto čujemo i kada slušamo sirene hitne pomoći, policije ili vatrogasnih kola. Na temelju Dopplerova efekta znanstvenici su također otkrili da se brojne zvijezde i galaksije udaljavaju od nas i zaključili da se svemir širi.


Britanski meteorolog Chad Myers objasnio je da su znanstvenici na temelju Dopplerovog efekta uspjeli utvrditi je li se zrakoplov približavao ili udaljavao od linije 64,5 stupnjeva južne geografske širine na kojoj kruži satelit.

Kako bi se odredio smjer kretanja zrakoplova, analiziran je svaki pojedini signal tzv. ping. Ispitivanja su pregledali stručnjaci svemirskih agencija i Boeinga.

Prema Myersu, isti bi se podaci, uz pravila trigonometrije, mogli upotrijebiti za preciznije određivanje kuta leta i eventualno otkrivanje mjesta pada zrakoplova.

Samo nekoliko sati prije obraćanja malezijskog premijera australski dužnosnici objavili su da su u južnom dijelu Indijskog oceana pronašli dva predmeta koji bi mogli biti povezani sa zrakoplovom koji je nestao 8. ožujka.

'To je očito velika tragedija', rekao je McLaughlin, opisavši novu tehniku traganja kao značajan tehnološki proboj. 'Samo se možemo nadati da će ovo rezultirati novim zakonima o sigurnosti koji će nalagati da se zrakoplovi neprekidno prate', istaknuo je.