VIDOVITI RUMUNJSKI INVESTITOR

Gruia Stoica HŽ Cargo već proglasio svojim

13.08.2013 u 09:18

Bionic
Reading

Kandidat za kupnju tvrtke HŽ Cargo, rumunjski poduzetnik Gruia Stoica, želi postati jedan od najvećih željezničkih cargo prijevoznika u Europi. I dok kupnju HŽ Carga, kako javljaju rumunjski mediji, smatra riješenom, oko privatizacije rumunjske željezničke tvrtke za prijevoz tereta CFR Marfe već mjesecima se diže prašina u toj zemlji

Radnici CFR Marfe prosvjedovali su u Bukureštu i štrajkali nakon otkrića da uprava namjerava podijeliti više tisuća otkaza. Dio medija tvrdi da je privatizaciji prethodilo višegodišnje namjerno odlučivanje na štetu tvrtke. Vlada premijera Victora Ponte za kupca je odabrala GFR, kontroverznog poduzetnika Gruie Stoice, čemu se usprotivio predsjednik Traian Basescu. Stoica se ne da smesti i želi postati jedan od najvećih željezničkih cargo prijevoznika u Europi, obuhvaćajući i Hrvatsku. Za Hrvatsku čak ni ne dvoji; kupnju HŽ Carga smatra riješenom, piše rumunjski portal gandul.info

Radnici su sredinom prošlog mjeseca prosvjedovali pred zgradom Ministarstva financija i štrajkali zbog najava preko 2.500 otkaza u CFR Marfi, što je gotovo trećina radnika te kompanije, i preko 2.000 otkaza u druge dvije željezničke tvrtke. Odluku su otkrili rumunjski mediji nakon pregovora o privatizaciji CFR Marfe između Vlade i GFR-a, u vlasništvu Gruie Stoice. Unatoč prosvjedima, vlada je ipak krajem srpnja odlučila 51 posto dionica CFR Marfe prodati Stoici za 202 milijuna eura uz obavezu ulaganja još 203 milijuna eura.

Raspisivanje natječaja za privatizaciju zahtijevao je MMF kao jedan od uvjeta odobrenja kredita u iznosu od pet milijardi eura za stabilizaciju javnih financija i rumunjskog leija.

NIJE DUŽAN DRŽAVI, ALI IMA RAČUN NA CIPRU

U odgovoru tportalu Nacionalna agencija za fiskalnu administraciju (ANAF) rumunjskog Ministarstva javnih financija opovrgnula je ranije pisanje nekih rumunjskih medija o zapljeni imovine i poreznom drugu Stoicinog GFR-a. ‘Ne postoje informacije o dugu ili blokiranom računu GFR-a. Kompanija nije izlistana na web-stranicama ANAF-a kao dužnik’, poručila je press služba ANAF-a.

Kada je Cipar proljetos blokirao račune u svojim bankama, zatočeni su ostali i Stoicini milijuni, koje je ondje pohranio što u javnosti obično izaziva određene sumnje da se radi o izbjegavanju domaćih poreznih pravila. Televizija Antena 3 izvijestila je da je Stoica na Cipru kupio udjele u investicijskom fondu Cypriot i zahvaljujući tome dobio posao obnove strojeva putničkog prijevoza CFR-a, vrijedan 1,2 milijuna. Rumunjski mediji navode da su vlasti Stoici omogućile niz unosnih poslova, kojima je konkurirao CFR-u, a koji sada kupuje.

Vlada je odluku poslala na odobrenje Vrhovnom vijeću obrane, kojim predsjeda predsjednik države Traian Basescu. Iako se vijeće načelno slaže s privatizacijom, Basescu odbija potvrditi prodaju Stoici i tvrdi da poduzetnik nema tog novca koji je obećao. Štoviše, Basescu kaže da vijeće nema ovlasti potvrditi ovu odluku i da vlada ‘laže javnosti’, prenosi Nineoclock.ro. Premijer Ponta uzvratio je da predsjednik nije dobro proučio sve materijale i da iznosi ‘ljetne izjave’. Stoica poručuje da je ‘u pregovorima s pet najvećih međunarodnih banaka’ o kreditiranju ove investicije, koja bi ga lansirala do kontrole preko 70 posto željezničkog cargo prometa u zemlji i jednog od najvećih u Europi.

U subotu se u intervjuu rumunjskom Gandulu pohvalio da je procjeniteljska kuća vrijednost imovine njegove Grampet grupe procijenila na 410 milijuna eura. ‘Kao što vidite, ovo je stabilna kompanija u financijskom smislu, a i više od toga, da je platila sve obaveze prema državnom budžetu’, izjavio je Stoica za Gandul. Dodao je da ‘financiranje ovog projekta neće biti problem, kao što dokazuje činjenica da ni u privatizacijama u Hrvatskoj i Bugarskoj nije bilo problema’.

Međutim, posao bi mogla zakomplicirati Europska komisija, koju je Vlada morala obavijestiti radi odobrenja akvizicije koja može negativno utjecati na slobodno tržište i konkurenciju. ‘Moguće je da EU provede istragu prodaje, čak i da je u Rumunjskoj odobrena bez posebnih uvjeta’, piše International Railway Journal.

Stoicin GFR, u okviru svog holdinga Grampet grupa, upravlja voznim parkom od gotovo 300 lokomotiva i 14 tisuća vagona. Kupnjom CFR Marfe broj vozila višestruko bi se povećao, jer državna kompanija sada ima 39 tisuća vagona, od kojih redovno koristi 23 tisuće, i 900 lokomotiva.

Zastoj može nastati i zbog druga dva ponuđača na natječaju. Američki Omnitrax diskvalificiran je zbog ne podnošenja prethodne neobvezujuće ponude, a rumunjsko-austrijski konzorcij Transferoviar Grup – Donau Finanz odustao zbog prekratkog roka za proučavanje opsežne dokumentacije. Omnitrax je vladu tužio sudu, a rumunjsko-austrijski konzorcij najavio prijavu ‘nadležnim institucijama’.

Da vlasti pogoduju Stoici, optužuje ga i Ziua news. List tvrdi da su uprave CFR Marfe namjerno godinama donosile odluke štetne za tvrtku, kako bi je lakše i jeftinije rasprodale. Ziua news navodi da je još 2007. tadašnji ministar prometa Ludovic Orban odlučio osnovati zajedničku tvrtku s Stoicom, kasnije nazvanu Rolling Stock Company. Državna tvrtka imala je 41,99 posto dionica, Stoica 39,99 posto, a banka Raiffeisen  17,99 posto, uz još dva sitna dioničara. Preko te tvrtke CFR Marfa podigla je kredit od austrijske banke u iznosu 120 milijuna eura iako su uprava i ministarstvo znali da ga neće moći vratiti, navodi Ziua news. List navodi da je Stoica postao većinski vlasnik otkupivši dionice od banke, a da je raznim operacijama smanjena vrijednost udjela CFR Marfe pa je državna tvrtka ostala dužna 1025 vagona Rolling Stock Companyju.