EU FONDOVI

Gradnja autocesta u Španjolskoj duplo skuplja nego u Njemačkoj

15.07.2013 u 21:25

Bionic
Reading

Troškovi izgradnje autocesta, sufinanciranih iz europskih fondova, gotovo su dva puta veći u Španjolskoj nego u Njemačkoj, pokazuje izvješće Europskog revizorskog suda objavljeno u ponedjeljak.

Europski revizorski sud obavio je reviziju 24 projekta izgradnje autocesta, sufinanciranih iz Kohezijskog fonda i Europskog fonda za regionalni razvoj u četiri zemlje članice EU-a, Njemačkoj, Grčkoj, Poljskoj i Španjolskoj.

Ukupna vrijednost tih 24 projekta premašuje tri milijarde eura.

Budući da cijena izgradnje autoceste uvelike ovisi o geološkim i prirodnim uvjetima sud je, kako bi dobio što pošteniju usporedbu, uzimao u obzir tri kategorije troškova - ukupnu vrijednost projekta, ukupnu vrijednost gradnje, koja za razliku od ukupne vrijednosti projekta ne uključuje troškove nadzora i otkupa zemljišta te troškove izgradnje ceste, koja uključuje samo cijenu izgradnje cestovne površine bez troškova nadzora i planiranja, bez građevinskih objekata (mostovi i tuneli), bez prometnih znakova i cestovnih ograda.

Kako bi se izbjegle razlike u troškovima zbog različite širine autocesta, svi su troškovi obračunavani na tisuću četvornih metara cestovne površine.

U sve tri kategorije, najmanji su troškovi izgradnje u Njemačkoj, 287.043 eura na tisuću metara četvornih, a najveći u Španjolskoj, 496.208 eura. U Grčkoj su troškovi iznosili nešto više od 357.000 eura, a u Poljskoj nešto iznad 445.000 eura.

Europski revizorski sud ističe da "nema dokaza da se razlike u troškovima mogu opravdati troškovima rada" te preporučuje Europskoj komisiji da analizira razlike u troškovima izgradnje autocesta između zemalja članica kako bi se utvrdili uzroci velikih razlika.

Svi cestovni projekti za koje je obavljena revizija skratili su vrijeme putovanja i poboljšali sigurnost na cestama. S druge strane, sud navodi da su projekcije o gustoći prometa bile neprecizne, zbog čega nije uvijek biran najisplativiji model. Umjesto brzih cesta koje bi zadovoljile prometne potrebe često su građene autoceste u punom profilu za koje nema dovoljno prometa da bi bile isplative. Na 14 od 19 projekata bilježi se manji promet od očekivanog.

U odnosu na početnu ugovorenu cijenu gradnje autoceste konačne cijene u prosjeku su za 23 posto više. Rokovi izgradnje prosječno su probijani za devet mjeseci ili 41 posto u usporedbi s prvotno planiranim završetkom radova.

EU je iz Europskog fonda za regionalni razvoj i Kohezijskog fonda sufinancirala izgradnju cesta u zemljama članicama s oko 65 milijardi eura u razdoblju od 2000. do 2013. Najveći dio toga iznosa, 62 posto, potrošen je upravo u ove četiri zemlje članice.

Revizija ova 24 projekta obavljena je kako bi se vidjelo jesu li postignuti zacrtani ciljevi po razumnoj cijeni.