HAJDAŠ DONČIĆ NAJAVIO

Građanima i radnicima HAC-a i ARZ-a prednost za dionice autocesta

11.06.2015 u 12:41

Bionic
Reading

Vlada je na današnjoj sjednici dala suglasnost za pokretanje postupka razduživanja Hrvatskih autocesta (HAC) i Autocesta Rijeka - Zagreb (ARZ), te privatizaciju HAC ONC-a putem inicijalne javne ponude (IPO)

Ovom odlukom pokreće se novi model monetizacije javnog duga HAC-a i ARZ-a i to njihovim razduživanjem i postupkom privatizacije HAC-ONC-a. Također je određeno se da će se razduživanje urediti posebnim zakonom.

'Za 14 dana na Vladi će biti zakon, nakon toga zakon ide u Sabor i tek nakon toga će Vlada donijeti odluku tko je kroz postupak javne nabave najbolji financijski aranžer IPO-a za HAC ONC. Koncem godine novac bi mogao biti prikupljen kroz IPO i tim novcem biti će zatvoren dio obveza HAC-a i ARZ-a', pojasnio je proceduru resorni ministar Siniša Hajdaš Dončić.

Istaknuo je da će dodatni benefit od IPO-a biti svake godine u prosjeku oko 250 milijuna kuna u državni proračun kroz porez na dobit koji će pri isplati dividende HAC ONC morati uplatiti.

'HAC odnosno država kao većinski vlasnik od četrdesetak posto svake godine će dobivati prihod za vraćanje obveza. Razgovaramo sa Svjetskom bankom kako bi se ostatak obveza reprogramirao po povoljnijim kamatama nego što je do sada bio. Druga faza restrukturiranja tvrtke također se paralelno provodi pa će tvrtka operativno i financijski biti spremnija nego sada', istaknuo je Hajdaš Dončić.

U prvom krugu IPO prednost pri kupnji dionica imat će, kazao je, građani i sadašnji i bivši zaposlenici HAC-a i ARZ-a te mirovinski fondovi pa tek onda ostali institucionalni ulagači.

'Naravno tri posto ide u fond hrvatskih branitelja i taj novac služi za stipendije u budućem razdoblju', pojasnio je ministar.

Ukupni dug HAC-a i ARZ-a trenutno iznosi više od 4 milijarde eura. Od toga se na HAC otpada 3,1 milijarda eura, a na ARZ 912 milijuna eura duga.

Samo bi ove godine trebalo biti otplaćeno 574 milijuna eura glavnice i kamata, a sljedeće godine 671 milijuna eura.

U prošloj godini HAC i ARZ ostvarili ukupno tek oko 250 milijuna eura što je dostatno za pokrivanje tek manjeg dijela kreditnih obveza.

Stoga je za provedbu IPO-a predloženo razduživanje HAC-a i ARZ-a, poslove HAC-a na pojedinim autocestama preuzeo bi HAC-ONC, a ARZ bi se ugasio.

HAC ONC bi tako na 50 godina prenijeli poslovi građenja, rekonstrukcije, održavanja i upravljanja na izgrađenim autocestama i cestovnom objektu s naplatom cestarine na državnoj cesti tunela Sveti Ilija. HAC-ONC bi tijekom tog razdoblja imao i pravo na prihode od naknada za korištenje autocesta, odnosno cestarinu, naknadu za izvanredni prijevoz, naknadu za pravo građenja i pravo služnosti te naknadu za korištenje cestovnog zemljišta i obavljanje pratećih uslužnih djelatnosti.