POGLED U NEPOZNATO

Teleskop James Webb nadmašio je sva očekivanja, NASA ima velike planove

08.04.2022 u 06:46

Svemirski Teleskop James Webb priprema se za zadnji stadij kalibracije nakon kojeg započinje snimanje najudaljenijih dijelova našeg svemira

Teleskop James Webb nastavlja fascinirati znanstvenike. NASA je 1. travnja ojavila da je svemirska promatračnica završila šest od sedam stadija pripreme - prije zadanog roka. Webb Teleskop je na putu da ovog ljeta započne promatranje obližnjeg i dalekog svemira. Teleskop James Webb pomoći će nam pri razumijevanju stvari poput tamne tvari, promatranju atmosfera udaljenih planeta i potragom za prvim zvijezdama u svemiru.

Što ima novog?

NASA je u petak 1. travnja u blogu objavila kako operativni tim na Zemlji završava šesti stadij priprema za rad te da su spremni za prelazak na sedmi i konačni korak prije prepuštanja uređaja u ruke znanstvenika - odmah nakon što se instrumenti ohlade na radnu temperaturu, piše Inverse.

Ova objava stavlja teleskop na korak ispred očekivanog rasporeda. Chanda Walker, znanstvenica iz Ball Aerospacea i članica tima Webb tvrdi kako je učinkovitost teleskopa došla kao vrlo ugodno iznenađenje. 'Kao neko okvirno pravilo, proces puštanja u rad počinje sa grubim korekcijama i završava sa finim korekcijama. Rane korekcije sekundarnog ogledala su, doduše, bile tolio uspješne da su fine korekcije u prvom dijelu šeste faze bile nepotrebne.' kaže Walker.

'Ovo dostignuće postignuto je zahvaljujući višegodišnjem planiranju i timskim radom u našem timu za prepoznavanje valnog fronta'.

Svemirski teleskop James Webb Izvor: EPA / Autor: ESA/MANUEL PEDOUSSAUT HANDOUT

Zašto je sve to bitno?

Teleskop James Webb je, da bi uopće došao do ovog trenutka, morao proći kroz višetjedni proces polaganog podešavanja teleskopovog glavnog ogledala, odnosno njegovih 18 segmenata u poravnanje sa ostalim instrumentima na obzervatoriju. Proces je za primarno i sekundarno ogledalo prošao tako dobro da su neka podešavanja bila suvišna, kažu iz NASA-e.

NASA-in tim Webb je na Twitteru objavio: 'Prijašnja poravnavanja su bila toliko precizna da je tim dovršio posao bez potrebe za dodatnim poravnavanjem - sve do sedmog stadija'.

Što onda sad čekamo? Poravnavanje instrumenta za središnji dio infracrvenog spektra, odnosno MIRI (Mid-Infrared Instrument). MIRI se za normalan rad mora ohladiti na -266 celzijevih stupnjeva. Ovaj proces u svemiru može trajati tjednima ili čak više.

Što je sljedeće za teleskop James Webb

Nakon što se MIRI konačno ohladi, teleskop će u ći u sedmi stadij puštanja u rad. Riječ je o zadnjem koraku prije aktivacije svih instrumenata i početka korištenja Webba za snimanje nekih od najoštrijih slika svemira do sad.

Teleskop James Webb lansiran je 25. prosinca 2021. Riječ je o zajedničkom projektu NASA-e ESA-e i drugih međunarodnih znanstvenih institucija. Webb je dizajniran kako bi prema svemiru gledao u infracrvenom spektru, što znači da može gledati u najdublji svemir, usporedno sa teleskopima poput Hubblea koji rade u vidljivom dijelu spektra.

Webb je na putu prema aktivaciji tijekom ljeta 2022. nakon što NASA objavi prva znanstvena mjerenja. Sudeći prema slikama koje su dostupne već sad, imamo se čemu veseliti.