BRAK SKLOPLJEN NA NEBU

Otkriven veliki asteroid koji prati Zemlju

08.04.2011 u 14:46

Znanstvenici su otkrili veliki asteroid koji Zemlju prati po neobičnoj putanji nalik na potkovu, odnosno slovo C

Stijena nazvana 2010 SO16 slijedi naš planet u orbiti oko Sunca već nekih 250.000 godina, a očekuje se da bi mogla nastaviti još najmanje 120.000 ili čak milijun.

Promjer joj je oko 400 metara i najveće je svemirsko kameno tijelo koje je ikada otkriveno toliko blizu Zemlje (pogledajte snimku dolje).

Prve snimke asteroida zabilježila je NASA-ina infracrvena promatračnica WISE.

'Asteroid je prosječno od Sunca udaljen koliko i od Zemlje, međutim, ono što me je posebno impresioniralo jest njegova putanja', rekao je Apostolos Christou, astronom u britanskoj promatračnici Armagh koji je vodio istraživanje orbite 2010 SO16.

Christou i njegov kolega David Asher otkrili su da asteroidu treba čak 175 godina da prijeđe put od jednog kraja orbite do drugog prije nego što se počne vraćati. Na tom putovanju velika stijena ne radi puni krug, ni elipsu, već ispisuje slovo C među čijim se krajevima nalazi Zemlja. Trenutačno je u samom vrhu potkove, blizu Zemlje, no stručnjaci nas uvjeravaju da se ne trebamo bojati da će nas udariti.

'Asteroid pati od zemljofobije', kaže Christou. 'Uvijek se drži podalje od nje. Vjerojatno se u ovoj orbiti kreće već nekoliko stotina tisuća godina, a da nam nikada nije prišao bliže od 50 razdaljina između Zemlje i Mjeseca.'

Prosječna udaljenost Mjeseca od Zemlje je oko 384.000 kilometara.

Budući da je asteroid stigao iz udaljenih dijelova Sunčeva sustava, u početku se oko Sunca kretao vrlo sporo, sporije od Zemlje. U jednom trenutku naš ga je planet privukao, no nije ga uhvatio u svoju orbitu, već ga je ubrzao na putanji prema Suncu. 2010 SO16 sada obilazi oko naše matične zvijezde na vrlo neobičan način. Naime, nikada ne napravi puni krug već ide ovamo - onamo prema Zemlji i od nje, a sve oko Sunca. Približava se Suncu i ubrzava, okreće se oko njega, a potom udaljava, usporava i dolazi blizu Zemlje. U jednom trenutku staje i kreće nazad potkovastom putanjom kojom je upravo prošao (pogledajte na slici desno).