STARTUP SRIJEDA

Lopac: Ako vi ne vjerujete u svoj projekt, zašto bi vjerovali drugi?

16.05.2013 u 09:52

Bionic
Reading

'Nemojte pokretati startup, samo zato što želite pokrenuti startup. Ako želite pokrenuti svoj biznis, radite ono što razumijete i ono što volite', poručio je Berislav Lopac

Tradicionalna Startup Srijeda u Zagrebačkom inkubatoru poduzetništva ovoga se puta pozabavila pitanjem startupa i investicija.

Jedan je od pokretača i osnivača Hrvatske mreže poslovnih anđela CRANE, poduzetnik Berislav Lopac, okupljenima je objasnio što za startupe znači imati investitora, kako ga naći i kako se prema investitoru odnositi.

'Uglavnom se o investiciji razmišlja kao o novcu, ali ona obuhvaća sve ono što je uloženo u neku tvrtku', istaknuo je na samom početku Lopac i objasnio kako se investicijom treba smatrati i uloženi rad i izgubljeno slobodno vrijeme.

'Ako ne vjerujete u svoj projekt i ne želite uložiti svoj kapital, zašto bi drugi?' pitao je Lopac i poručio kako je uvijek najbolje krenuti od sebe.

Osnivači startupa ne ulažu samo ideju, rad i vrijeme, već najčešće posežu i za vlastitom ušteđevinom, okreću se za pomoć obitelji i prijateljima. Međutim, najbolji su investitori u bilo koji startup klijenti pa bi idealno bilo početi prodavati svoj proizvod što prije.

Ako to nije moguće i potrebna su dodatna sredstva za razvoj startupa, trebalo bi biti oprezan s posezanjem za investicijama.

'Najbolje je izbjeći vanjske investitore ili ih odgoditi za kasnije jer njihov ulazak u startup znači da više niste 100-postotni vlasnik tvrtke. Uvijek razmislite - ako ne morate zašto biste nekome dali udio u svojoj firmi', upozorio je Lopac i dodao kako očekivanja od startupa rastu ovisno o broju investitora.

Investitori ili anđeli

Kada se startup odluči potražiti investitora, ne treba uzeti novac od prve osobe koja ga ponudi.

'Kao što je bitno imati dobru ideju, bitno je odabrati pravog investitora. Treba odabrati investitora koji razumije područje u kojem startup radi, ali i onog koji ima iskustva u tom području. Jer ako investitor nije u stanju doprinijeti startupu ničim drugim osim novcem, to nije dobar investitor', rekao je Lopac te dodao kako je bitno i dobro se slagati s investitorom jer ćete s njim provesti mnogo vremena.

Poslovni anđeli, primjerice, osim svog novca, ulažu i svoje vrijeme, znanje, poznanstva i iskustvo.

'Ako ne možete s nekim provesti nekoliko sati u istoj prostoriji, nemojte ga uzeti za investitora', savjetuje Lopac.

Osim poslovnih anđela koji u pravilu ulažu vlastiti novac, kao investitori se pojavljuju inkubatori koji pružaju prostor i vodstvo te venture capital fondovi koji ulažu novac i u pravilu za nekoliko godina izlaze iz vlasničke strukture.

Što investitori traže?

Bez obzira na područje u kojem se startup razvija, investitorima je najvažniji potencijal rasta koji se ogleda u kvalitetnom timu te jasno postavljenom proizvodnom i poslovnom modelu.

'Loš proizvod s kvalitetnim timom nije problem jer će taj tim moći poboljšati proizvod. No dobar proizvod s lošim timom osuđen je na propast', istaknuo je Lopac i rekao kako će uspjeti onaj startup koji si pronađe tržišnu nišu.

Investitorima je najvažnije da vrijednost startupa odnosno tvrtke raste. Ako već na samom početku dođe do razilaženja u procjeni vrijednosti tvrtke, do investicije vjerojatno neće doći.

'Zato je važno dobro procijeniti vrijednost. Osobno koristim kombinaciju dviju metoda za procjenu vrijednosti - objektivnu, ali nepreciznu i subjektivnu, ali preciznu. Objektivna se stvara na temelju brojki (troškova, poslovnih planova i postavljenih ciljeva). Ona će vam dati raspon u kojem s investitorom možete razgovarati o udjelu i visini investicije, ali vam neće dati konkretan broj. Subjektivna s druge strane, daje točno određen broj - najmanji iznos za koji biste bili spremni zaboraviti na svoj startup. Međutim, ono što vama vrijedi milijune, za drugog je možda bezvrijedno. Zato treba kombinirati obje metode', savjetovao je Lopac.

Startup groznica

Na kraju, Lopac se osvrnuo na svojevrsnu medijsku startup groznicu koja je zahvatila Hrvatsku.

'Hype je nebitan za startupe, ako ste dobri u tome što radite. Uopće nije bitno što mediji pišu, treba vjerovati u ono što radite i to raditi. Medijska groznica u Hrvatskoj neće startupima olakšati pronalaženje investitora jer je nijh i tako teško naći', zaključio je na kraju Lopac.