VESNA ZAVRTNIK O NOGOMETU

'Hrvatski klubovi moraju raditi na izgradnji emocionalne povezanosti s navijačima'

09.11.2016 u 14:34

Bionic
Reading

European Licensing Company (ELC) je vodeća licencna agencija u Centralnoj i Istočnoj Europi s uredima u Varšavi, Bukureštu, Pragu, Kijevu, Budimpešti i Zagrebu. Radi se o firmi koja zastupa Warner Bros, FOX, Rovio i druge za licencna prava u Jugoistočnoj Europi, ali i nogometne gigante poput Barcelone, Real Madrida, Milana i Rome.

Osim toga bave se razvojem licencnih proizvoda i promotivnih kampanja za neke od najvećih globalnih brandova iz svijeta zabave, od super heroja kao što su Batman i Superman do bezvremenskih likova iz popularnih crtića (Looney Tunes, Ice Age, Angry Birds…). O tome koja je razlika između rada s brendovima iz zabavne i nogometne industrije popričali smo s Vesnom Zavrtnik, voditeljicom poslovnog razvoja za ovaj dio Europe.

'Svaka industrija ima svoje prednosti. Za razliku od sportskih, brandovi iz svijeta zabave aktivno i kontinuirano rade na stvaranju novih sadržaja. Warner Bros će, na primjer, kroz period od idućih 5 godina prikazati u kinima čak deset DC Comics filmova odnosno filmova na temu super heroja. U veljači 2017. u kina dolazi Lego Batman, a u lipnju Wonder Woman film. Upravo je lansiran novi brand superheroja za djevojčice DC Super Hero Girls. To je ogromna količina zabavnog i kontinuirano novog sadržaja. Također, suradnju s takvim brandovima lakše je prilagoditi lokalnom tržištu i pojedinom projektu te se takvim aktivnostima može targetirati više različitih ciljanih skupina. S druge strane, nogometni klubovi su izuzetno popularni, nogometni brandovi su “evergreen” i jednako su atraktivni kroz cijelu godinu. Nogometni fanovi su osobito lojalni, pa se tako danas svaaki desetogodišnji klinac opredijeli za Real ili Barcu. Za licencnim proizvodima postoji kontinuirano visoka potražnja, takvi proizvodi se mogu prodati po višoj cijeni i ostvaruju veći prihod i povrat na investiciju. Tome u prilog govori i činjenica da partneri nerijetko podcijene snagu nogometnog kluba i naruče nedovoljne količine proizvoda za pokrivanje narudžbi', rekla nam je Zavrtnik.

Poznato je da su najveći nogometni klubovi ujedno i veliki brendovi i da se mnogi od njih ponašaju kao velike multinacionalne kompanije.

'Nogometni klubovi jesu veliki brandovi, pitanje je samo koliko će svaki klub taj svoj brand iskoristiti i u konačnici unovčiti. Osim prihoda, klubovi takvim aktivnostima povećavaju snagu svog branda u sektorima u kojima inače nisu prisutni. To su kategorije i kanali u kojima klubovi primarno ne posluju, od igračka, tekstila, školskog pribora, odjeće i obuće za djecu i sl. I, svakako, kroz ovakve ugovore klubovi ima priliku zaštiti svoj brend i prevenirati moguće povrede autorskih prava, odnosno neovlašteno kopiranje vizualnog identiteta. Globalno tržište licenciranih proizvoda je zaista veliko i iznosi oko 225 milijardi eura od kojih SAD/Canada i zapadna Europa predstavljaju oko 80%. U istočnoj Europi prema istom istraživanju tržište licencnih proizvoda procjenjuje se na devet milijardi eura. Sport ukupno predstavlja oko 9% globalne prodaje licencnih proizvoda. Projekcije klubova s kojima mi surađujemo tvrde da će prihodi sportskih industrija rasti kroz idućih pet godina zbog sve veće osviještenosti potrošača o zdravom načinu života. Licencni projekti su trenutno u porastu, veliki je interes osobito za najjače nogometne klubove i u pravilu gotovo svi licencni projekti su uspješni i izuzetno profitabilni.'

Hrvatska nogometna reprezentacija nije zaštitila svoj jedinstveni vizualni identitet reprezentativnog dresa te se crveno-bijele „kockice“ često vide i na obilježjima navijača ostalih reprezentacija, ali i na dresovima drugih klubova (poput nizozemskog PSV-a i francuskog Lensa) koji su koristili kvadratiće na dresu. Mislite li da bi HNS trebao zaštititi svoj vizualni identitet ili je dobro da i ostale reprezentacije/klubovi koriste poznate kvadratiće jer time potenciraju Hrvatsku po kojima je ona najpoznatija?

'Svakako smatram da je dobro raditi na zaštiti, ali prije svega i na razvoju vlastitog vizualnog identiteta. I to ne samo vizualnog već i kompletnog pozicioniranja brenda, definirati koja je misija i vizija organizacije i koji su njezini ciljevi te u skladu s njima provoditi i komercijalne aktivnosti. To nije nešto što je moguće ostvariti preko noći, nego se gradi i razvija godinama.'

Koliko je po Vama hrvatski nogomet bitan za Hrvatsku i njenu promociju u svijetu, odnosno kakav je promotivni potencijal hrvatskog nogometa u odnosu na druge sportove?

'Nogomet je, barem na ovim našim prostorima, jedan od najmasovnijih pa tako i najpopularnijih sportova te je prema tome promotivno i najviše iskorišten, osobito u periodima velikih natjecanja, kao što su World Cup ili Europsko prvenstvo. No, moje je mišljenje da svaki klub treba raditi lokalno, svakodnevno na izgradnji emocionalne povezanosti sa svojim navijačima. Nisam surađivala s hrvatskim klubovima, ali koliko pratim po medijima čini mi se da je između dva velika kluba Hajduk taj koji je najdalje otišao u razvoju svojega branda. Dinamo na tom području ima još dosta prostora za napredak. To je zbilja šteta, jer Dinamo također ima bogatu povijest i naslijeđe i smatram kako bi to svakako mogao i trebao iskoristiti.'

Kakvo je stanje s licenciranjem proizvoda u hrvatskom nogometu? Mnogi manji klubovi u Hrvatskoj i regiji nemaju zaštićeni logo i licencirane proizvode. Kako educirati manje klubove po tom pitanju i kako im pomoći da riješe problem?

'Hrvatska je mala, i, kao i za sve druge industrije, tako smo i u ovoj ograničeni veličinom našeg tržišta. Stoga i ne vidim mogućnost da ovakve aktivnosti generiraju značajnije prihode lokalnih klubova. Mogu biti interesantni i predstavljati dodatni izvor prihoda kroz fan shop i prodaju na dan utakmice. Ako žele krenuti tim putem, u tom je slučaju potrebno angažirati i tim ljudi ili agenciju koji bi razvijao brand. Čak i veliki klubovi to rade u suradnji sa svojim glavnim sponzorima. Za Barcelonu to radi Nike, a za Real Madrid Adidas. Na svakom je klubu da procijeni ima li dovoljno veliku bazu fanova koji su toliko emocionalno vezani za klub da bi bili spremni kupiti njihove licencirane proizvode.'

Dana 27. listopada sudjelovali ste na konferenciji Football Festa na panelu o trgovini robom i licenciranju proizvoda. Koliko su događaji poput Football Festa bitni za Hrvatsku i hrvatski nogomet (sport) općenito?

'Jako mi je drago da se uspjelo organizirati ovakvo događanje. Izvrsna je ideja sakupiti na jednom mjestu predstavnike iz svijeta nogometa i educirati ih o temama iz sportskog marketinga, sponzorstvima, digitalnim medijima, temama koje su specifične i ne susreću se svakodnevno. Sva događanja vezana za sport u potpunosti podržavam. Nevezano za komercijalne aktivnosti mislim da je sport i razvoj sporta, te nogomet kao jedan od najpopularnijih sportova, temelj izgradnje zdravog načina života', rekla nam je za kraj Zavrtnik.