TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

Beskorisni predizborni programi na HTV-u, RTL-u i Novoj

01.12.2011 u 11:20

Bionic
Reading

Nekoliko dana prije izbora sve tri najveće televizije u Hrvata pokazale su zavidnu razinu beskorisnosti u informiranju birača. Javna nas je televizija sve istraumatizirala paradom redikula u sučeljavanjima, komercijalci se igraju grafikonima i obavještavaju nas kako smo raspoloženi pred izbore, a o nekoj relevantnoj informaciji ili istraživanju izvedivosti pojedinih stranačkih obećanja/programa nigdje nema ni traga

Teško je ovih dana gledati televiziju, pogotovo onu javnu. Na njoj se, naime, odvijaju predizborna sučeljavanja koja su dosegnula takvu razinu bizarnosti da me sada više ne bi začudila ni pojava stranaka koje bi se zauzimale za prava planinske divljači i nazivale se imenom Hrvatski Čistojelenji Pokret 'Odjednom srne 1848!'. Od performansa u studiju preostalo je još samo da nas netko uveseli samospaljivanjem (što bi, vjerujem, obradovalo sve državljane RH osim onih koji moraju održavati studije na Prisavlju), jer smo sve ostale vratolomije već vidjeli, a zviznu li voditelji u ovih zadnjih par dana nekome šamarčinu, netko će im garant spjevati navijačku pjesmu. Strašno je to. Čovjek koji iole prati televizijski program do večeri je iscrpljen od traume takvoga prikaza i pita se radi li nam to HTV doista zbog toga što svim kandidatima želi pružiti jednaku šansu ili je zapravo riječ o suptilnoj poruci kojom nam žele reći da je demokracija takvo sranje da to nije normalno. Nadam se da postoji neki treći, potpuno neobjašnjiv razlog, ali jedno je sigurno – umorna sam od izbora već za njihove predigre na javnoj televiziji i sve se bojim kako će mi tek biti kad krene pravi snošaj u Saboru.

No dok se javna televizija brine za to da nam jednakim tretmanom svih kandidata bez obzira na psihijatrijski nalaz zgadi demokraciju odavde pa do antike, komercijalci nam zato stalno - a sinoć posebno - u svojim informativnim emisijama serviraju Hrvatski Pokret Animiranih Dijagrama i Grafikona (HPADG) koji u napadu prevelike ambicije nazivaju OZBILJNIM ISTRAŽIVANJIMA. Pred očima mi je sinoć na RTL-u i Novoj u sklopu takvoga predizbornog programa odskakutalo toliko crvenih i plavih kvadratića da više nisam znala govore li mi o izborima ili me pripremaju za svjetsko prvenstvo u tetrisu. S tim da bih, čini mi se, od priprema za tetris imala veće koristi jer od izvješća o tim istraživanjima, kao običan birač, doista nemam nikakve. Pokazuju li mi time što koja stranka nudi/obećava? Ne. Objašnjavaju li mi time razlike u njihovim planovima za rješavanje najvažnijih problema današnje Hrvatske i njezinih građana? Ne. Istražuju li možda koliko su neka od tih obećanja i planovi uopće ostvarivi i kako bi se njihovo ostvarivanje odrazilo na moju/vašu/susjedovu plaću ili penziju te položaj u društvu? Ne. Samo mi u živahnome nizu crvenih i plavih kvadratića govore o tome kako bi neki drugi birači osim mene mogli glasati na izborima. Ili, kako je to nekoliko puta opisao Mislav Bago u sinoćnjem Dnevniku Nove TV, govore o 'raspoloženju birača na početku kampanje'. Super. Znači Nova TV odlučila nam je pred izbore kao vrhunski informativni štiklec ponuditi izvješće o tome kako smo raspoloženi. Sad mi je odmah lakše. Barem ne moram u kladionicu

Jedno od HTV-ovih megalomanskih sučeljavanja
RTL je sinoć isto (ne prvi put) opalio po istraživanjima. Njihovo se, doduše, nije zvalo zadnje, krajnje i konačno, kako su za svoje dramatično uzvikivali na Novoj, ali je zato u sklopu njega ispitanicima postavljeno briljantno pitanje: 'Što mislite, tko bi bio bolji premijer?', pa onda biraj, brajkoviću, Zoki ili Jaca. I opet, biračima se od silne koristi prezentiranih informacija načisto zavrtjelo u glavi jer sada mogu na glasačka mjesta otići s podatkom o tome koga 4000 ispitanika s ceste smatra boljim kandidatom za premijera, a vjerojatno će im pri odabiru pomoći i podatak o tome koliko HDZ-ovaca podržava svoju glavnu kandidatkinju, a koliko SDP-ovaca svojeg favorita. S tim da smo na RTL-u uza sve to dobili i nekoliko kadrova mladih istraživača koji su davali izjave u poluzamračenim kadrovima, kao da su pripadnici rehabilitacijske komune pa sada govore o mračnoj prošlosti prije prosvjetljenja. No dobro, to je digresija.

Ukratko, nekoliko dana prije izbora sve tri najveće televizije u Hrvata pokazale su zavidnu razinu beskorisnosti i besmisla. Javni servis sve nas je istraumatizirao freak show sučeljavanjima i doista ciničnom interpretacijom ravnopravnoga medijskog tretmana, a komercijalci se igraju s grafikonima i u informativnim emisijama podastiru podatke koji mnogo više znače strankama i kandidatima nego biračima i gledateljima. Time su toliko pridonijeli donošenju informiranih glasačkih odluka među gledateljima da ih u informativnoj funkciji u tom pogledu bez problema nadmašuje prosječna epizoda 'TV Bingo Showa'. Bravo, braćo i sestre! O sljedećim ću izborima radije gledati Hustler TV.