Trebat će više od TikTok trenda da slomi ljubavnu vezu Britanaca s mediteranskim plažama, ali najnoviji podaci pokazuju da putnici sve češće mijenjaju Málagu za Sjevernu Makedoniju i Benidorm za Balkan kao dio pomame za 'dupe' destinacijama, odnosno jeftinijim, no jednako atraktivnim odredištima
Letovi iz Ujedinjenog Kraljevstva prema Bosni i Hercegovini porasli su za nevjerojatnih 284% u 2024. godini u usporedbi s prethodnom godinom, dok su putovanja u Crnu Goru povećana za 164%. Odmori u Albaniji, koju neki nazivaju 'novom Hrvatskom', porasli su za 61%, prema analizi podataka britanske Uprave za civilno zrakoplovstvo (CAA), piše Guardian.
Stručnjaci kažu da je apetit za manje poznatim destinacijama potaknut influencerima koji promoviraju 'dupe' odmore, odnosno lokacije koje nude jednako Instagram-privlačne prizore, ali za puno manji budžet.
'U ljetnim mjesecima cijene smještaja skaču... neki restorani mijenjaju jelovnike i naplaćuju dodatno', rekla je Tara Tadlock, putna blogerica s gotovo 15.000 pratitelja na Instagramu. 'Troškovi života su ogroman pokretač. Mislim i da ljudi žele pobjeći od gužve jer je sada toliko mjesta pretrpano turistima.'
Balkanski bum britanskih turista
Podaci CAA-e, koje je analizirala Manchester Airports Group, također su otkrili da se broj letova za Azerbajdžan više nego udvostručio između 2023. i 2024. Četiri afričke zemlje, Tunis, Ruanda, Maroko i Gana, također su među 10 destinacija s najvećim porastom letova iz Ujedinjenog Kraljevstva u istom razdoblju.
Na TikToku, influenceri s desetcima tisuća pratitelja promoviraju putovanja na padine Banska u Bugarskoj umjesto skupih francuskih Alpi ili gradski odmor u Podgorici umjesto prepunih Atene i Budimpešte.
Pojam 'dupe destinacija' skovao je turistički gigant Expedia 2023. godine. Stručnjaci su primijetili da influenceri dijele 'dupe odredišta' na sličan način kao imitacije dizajnerske odjeće, još jedan TikTok trend.
Ali nisu samo pripadnici generacije Z ti koji šire svoje horizonte. Podaci CAA pokazuju da su milenijalci i njihovi roditelji činili većinu putnika koji su se zaputili na Balkan. Mlađi od 25 godina činili su petinu onih koji su stigli u Albaniju i 13% onih koji su letjeli za Crnu Goru.
Bosna i Hercegovina - novi turistički hit
Dok je Tenerife ostao najpopularnije odredište za odmor Britanaca u 2024. s 3 milijuna putnika, slijede ga Málaga, Mallorca i Alicante, BiH je nakon gotovo trostrukog povećanja dosegnula 80.000 posjeta, Albanija je primila nešto manje od milijun putnika, a Crna Gora više od 220.000.
Za razliku od španjolskih plaža, britanski turisti u BiH očito traže nešto izvan prosječnog odmora na plaži. Umjesto da se pridruže gužvama u Neumu, ovi putnici otkrivaju ljepote Hutovog blata, prirodnog rezervata udaljenog oko 40 kilometara, jednog od najvažnijih močvarnih područja u jugoistočnoj Europi.
Posebnu atrakciju predstavljaju vodopadi Kravica, čiji se slapovi obrušavaju kroz bogato zelenilo u rijeku Trebižat. Putnici mogu plivati blizu podnožja vodopada ili istražiti druga mjesta za riječno kupanje, uključujući bistre vode Božjaka, a u restoranima uz vodu mogu uživati u roštilju i ribi po nevjerojatno pristupačnim cijenama.
Nacionalni park Una, najveći u Bosni, također privlači sve veći broj posjetitelja svojom dramatičnom ljepotom, kao i gradovi poput Sarajeva i Mostara koji su 'jednako fascinantni' kao poznate mediteranske destinacije, ali uz mnogo manje gužve i niže cijene.plikatima'