MILKA TRNINA

Sve o životu svjetske operne dive na izložbi

19.12.2013 u 11:11

Bionic
Reading

U povodu 150. obljetnice rođenja hrvatske i svjetske operne dive, sopranistice Milke Trnine, u Muzeju grada Zagreba večeras je otvorena monografska izložba o profesionalnim dostignućima naše proslavljene umjetnice

Autorica izložbe je kustosica Maja Perica, a izložbu je otvorila glazbena kritičarka Marija Barbieri.

Posjetitelji će vidjeti ostavštinu Milke Trnine, koja se čuva u Muzeju grada Zagreba, a koju čine više od 250 predmeta, među kojima fotografije, kazališne kostime, plakate, kazališne objave, crteže kazališnih kostima, memorabilije i osobne predmete.

Izložba je upotpunjena predmetima iz fundusa Etnografskog muzeja u Zagrebu, Gradskog muzeja Požega i Muzeja za umjetnost i obrt.

Monografskoj izložbi u Muzeju grada Zagreba prethodila je izložba koju je taj muzej 2006. godine realizirao u Royal Opera House u Londonu, u povodu 100. obljetnice posljednjeg Trninina nastupa u Londonu.

Milka Trnina (Vezišće kod Ivanić-Grada, 1863. - Zagreb, 1941.), najveća je hrvatska operna umjetnica. Pjevanje je učila u Zagrebu i Beču gdje je završila konzervatorij.

Debitirala je u Zagrebu 1882. godine, nastupivši u staroj Kazališnoj zgradi na Gornjem gradu kao Amalia u Verdijevu 'Krabuljnom plesu', pod dirigentskom palicom Ivana pl. Zajca, tadašnjeg ravnatelja opere.

Po završetku školovanja, ne dobivši stalni angažman u Zagrebu, krenula je stjecati iskustva i slavu u inozemstvu: u Leipzigu, Grazu, Bremenu, Münchenu, Bayreuthu, Londonu, New Yorku, Bostonu itd.

Niz godina nastupala je u Njemačkoj, Rusiji, Engleskoj, SAD-u i mnogim drugim europskim zemljama.

Premda je u prvom redu bila wagnerijanska pjevačica, veličanstveno je interpretirala i Beethovenovu Leonoru u Fideliju ili Fiordiligi u Mozartovoj operi 'Cosi fan tutte', a Puccini je rekao da se nijedna Tosca ne može usporediti s Trninom.

Najbolji kritičari njezina doba smatrali su da je Wagnerove junakinje pjevala onako kako je to Wagner zamišljao.

U lipnju 1896. nastupila je u Moskvi na koncertu pred ruskim kraljevskim parom prigodom krunidbe cara Nikolaja II. Po želji carice Trnina je pjevala Izoldinu ljubavnu smrt, jednu od najljepših arija, iz Wagnerove opere 'Tristan i Isolda'. Ruski car nagradio ju je velikim dijamantnim brošem ukrašen rubinima, koji se čuva u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu, a carica joj je darovala briljantnu narukvicu.

Velika primadona Trnina u Metropolitanu u New Yorku nastupila je čak 79 puta.

Družila se s eminentnim ljudima iz elitnih krugova, koje su činili književnici, skladatelji, dirigenti i brojni značajni pjevači. Družila se i s izumiteljem i znanstvenikom Nikolom Teslom koji je volio glazbu i imao je svoju stalnu ložu u Operi. Trnina je bila u krugu ljudi koji su posjećivali Teslin laboratorij na Manhattanu, i pratili provedbu njegovih eksperimenata.

Više od dvadeset godina trajala je njena blistava karijera koju je morala prekinuti zbog upale ličnog živca (nervus facialis), u trenutku kad je bila na vrhuncu kreativnog i stvaralačkog dometa 1906. godine, navodi se u katalogu izložbe.

U svojoj karijeri istaknula se brojnim velikim ulogama, kao primjerice Izolda u Wagnerovoj operi 'Tristan i Izolda' 'Elisabetha' u Tannhäuseru te Puccinijeva "Tosca".

Trnina je ostvarila 65 uloga u više od 1200 nastupa. Sjajnom izložbom želi se današnjim generacijama predstaviti Milku Trninu kao prvu damu hrvatskog i svjetskog opernog stvaralaštva na prijelazu stoljeća.

Izložba ostaje otvorena do 28. veljače.