PROZIVKE ZBOG TRANSFOBIJE

Autorica serijala o Harryju Potteru na udaru kritika zbog komentara na Twitteru, nakon brojnih poznatih, od nje se ograđuju i fanovi

15.06.2020 u 11:54

Danima se ne stišava bura oko transfobičnog komentara J.K. Rowling, autorice slavnog serijala o Harryju Potteru, zbog kojega su je osudili i od nje se ogradili i glumci iz filmova o njenom čarobnjaku, uključujući glavni trojac, Daniela Radcliffea, Emmu Watson i Ruperta Grinta. U međuvremenu su se oglasili i fanovi Harryja Pottera

Slavna britanska spisateljica J.K. Rowling 6. lipnja je, u Mjesecu ponosa i borbe protiv diskriminacije diljem svijeta, odlučila progovoriti o tome što misli o transrodnim osobama. Točnije, podsjetiti na svoje mišljenje, budući da je isto poznato još od 2019. kad je rekla kako podržava Mayu Forstater, poreznu stručnjakinju koja je dobila otkaz u Centru za Globalni razvoj zbog objavljivanja tvitova koji propitkuju prijedlog vlade da dozvoli ljudima da se sami identificiraju kao osoba suprotnog spola, bez ikakve dokumentacije.

U svome tvitu od 6. lipnja, Rowling se osvrnula na tekst pod naslovom 'Stvaranje pravednog društva nakon pandemije COVID-19 za osobe koje imaju menstruaciju'.

Zasmetao joj je izraz 'osobe koje imaju mentruaciju', a kojim se u transrodnoj zajednici izbjegava korištenje riječi žena, s obzirom da se neke žene identificiraju kao muškarci.

'Osobe koje imaju menstruaciju? Mislim da već imamo riječ za takve osobe', napisala je Rowling i u podrugljivom tonu dodala: 'Može li mi netko pomoći? Wumben? Wimpund? Woomud?', praveći se da se ne može sjetiti riječi: 'woman', kako se na engleskome kaže žena.

Potom je, nakon početne osude, objavila cijeli niz tvitova u kojemu je objasnila što je mislila reći. 'Ako spol nije stvaran, onda nema istospolne privlačnosti. Ako spol nije stvaran, onda je izbrisana i stvarnost koju žive žene diljem svijeta. Poznajem i volim trans-osobe, ali brisanje koncepta spola mnogima otklanja i mogućnost da o svome životu raspravljaju s određenim značenjem. Govoriti istinu nije mržnja. Suluda je ideja da žene poput mene, koje su desetljećima bile empatične prema trans-ljudima, osjećajući prema njima srodnost zbog ranjivosti koju dijele sa ženama - u smislu muškog naslija - 'mrze' trans-osobe jer misle da je spol stvaran i da ima stvarne posljedice.

Prvi se od Rowling i njenih izjava među slavnima ogradio glumac Daniel Radcliffe, koji u filmovima u serijalu o Harryju Potteru igra naslovnog junaka. Rekao je pritom da se ne radi ni o kakvoj svađi već da se osjetio ponukanim nešto reći budući da je Rowling zaslužna za put kojim mu je krenuo život. Izrazio je žaljenje u slučaju da su neki zbog riječi spisateljice prestali uživati u knjigama o Potteru.

'Ako su vas ove knjige naučile da je ljubav najjača sila u prirodi... i da su dogmatske ideje o čistoći dovele do ugnjetavanja ugroženih skupina; ako vi vjerujete da je određeni lik trans, bezrodan ili rodno neutralan, ili da je gej ili biseksualan; ako ste u tim knjigama našli nešto što je rezoniralo s vašim mišljenjem i pomoglo vam u nekom trenutku u životu - to je onda samo između vas i knjige koju ste pročitali i taj je odnos svet. Nadam se da vam ovi komentari neće pokvariti užitak čitanja', rekao je Radcliffe koji je u svojoj izjavi objavljenoj na web stranici humanitarne udruge koja se bavi prevencijom samoubojstava kod LGBT osoba, naglasio:

'Transrodne žene su žene. Svaka izjava koja bi to pokušala opovrgnuti, briše identitet i dostojanstvo transrodnih osoba.'

U osudi su mu se pridružili i Eddie Redmayne, koji glumi u filmovima 'Fantastične zvijeri...', nastalim također prema djelima J.K. Rowling. Podršku transrodnim osobama dali su i Emma Watson i Rupert Grint, koji u filmovima o Potteru igraju Hermionu i Rona, a oglasili su se i iz Warner Bros.-a navodeći da se zalažu za empatiju i razumijevanje svih zajednica i svih ljudi.

Grint je poručio kako čvrsto stoji uz zajednicu transrodnih osoba. 'Trans-žene su žene, trans-muškarci su muškarci', rekao je. 'Svi bismo trebali imati pravo na život u ljubavi i bez osude.' Watson je na društvenim mrežama izjavila kako poštuje i voli svoje pratitelje iz transrodne zajednice. 'Transrodne osobe zaslužuju živjeti bez da ih se stalno propituje ili im se govori da nisu oni koji kažu da jesu', napisala je glumica.

Sama Rowling pokušala je problematičan tvit pojasniti postom na blogu. U njemu piše da i razumije da trans-osobe trebaju i zaslužuju zaštitu zbog visokih stopa obiteljskog i seksualnog nasilja koje trpe, ali da trans-žene koje nisu prošle hormonsku terapiju i kirurške zahvate promjene spola ne trebaju imati pristup prostorima namijenjenim isključivo ženama.

'Kada otvorite vrata kupaonica i svlačionica svakom muškarcu koji vjeruje ili se osjeća kao žena, tada otvarate vrata svakom i svim muškarcima koji žele ući. To je jednostavna istina', napisala je dodajući da su oni koji ne podržavaju očuvanje prostora namijenjenim isključivo jednom spolu sretnici jer se nikad nisu morali suočiti s muškim nasiljem i seksualnim napadima ili se pak nikad nisu potrudili informirati o tome koliko su ti problemi česti.

Val kritika, rekla je, vratio ju je na 'vrlo mračno mjesto' u njenoj glavi jer se sjetila ozbiljnog seksualnog napada koji je pretrpjela u dvadesetim godinama života. 'Napad se dogodio u trenutku i na mjestu gdje sam bila ranjiva i taj je muškarac iskoristio priliku. Ne mogu izbrisati ta sjećanja i teško mi je suspregnuti ljutnju i razočaranje zbog načina na koji, po mojem mišljenju, moja vlada postupa kada je u pitanju sigurnost žena i djevojaka', napisala je Rowling.

U međuvremenu, njeni su komentari pokrenuli raspravu i među obožavateljima njenog serijala o Harryju Potteru. Pojedini fanovi dijele njena mišljenja, pojedinima su ogavni, dok neki misle kako je najbolje (i moguće) jednostavno se odmaknuti od politike stvarnoga svijeta i fokusirati se na ono što se događa u svijetu čarobnjaštva.

Među onima koji odlučno odbacuju stajališta J.K. Rowling o transrodnosti, rasprava se pokrenula u smjeru toga što napraviti kako bi se ogradili od autorice. Neki u tom smislu izjavljuju kako su odlučili potpuno odbaciti fantastični svijet koji je Rowling stvorila, bilo onaj u knjigama, bilo u filmovima te u svim popratnim franšizama. Drugi pak traže odgovor na prastaro pitanje - kako odvojiti autoricu od njenog djela. 'J.K. Rowling dala nam je Harryja Pottera, dala nam je taj svijet', rekla je za New York Times Renea McBrian, spisateljica koja volontira na stranici za obožavatelje Harryja Pottera, MuggleNet. 'Ali mi smo ti koji smo stvorili fenomen i koji smo stvorili čaroliju i zajedništvo u tom fenomenu. To je ono što nam uvijek ostaje, unatoč svemu.'