nedovoljno iskorišteno blago

Kultura u turizmu: Skriveni aduti Istre

07.11.2023 u 14:45

Bionic
Reading

U Istri kultura nije tek pozadina turizma, već živo, još nedovoljno iskorišteno blago koje posjetitelje poziva da istražuju, otkrivaju i povezuju se – s baštinom, s lokalnim stanovništvom i jedni s drugima

Uz predstavljanje kulture u turističkoj ponudi, Istra postaje mjesto gdje povijest nije samo zbirka činjenica, nego i priča koja se uživo odvija pred očima posjetitelja. Mjesto gdje autentični doživljaji nisu samo obećanje, već stvarnost s kojom je moguće stupiti u doticaj. Ovo je vizija koja stoji iza nove inicijative Turističkih zajednica Vrsara, Rovinja, Bala, Svetvinčenata i Kanfanara u suradnji s turističkom kompanijom Maistra, a nastoji redefinirati postojeću turističku ponudu i otvoriti gostima put do kulturne srži same regije. Želja je svih dionika u ovom projektu potaknuti vizionarski pristup turizmu koji uključuje istinsko istraživanje i otkrivanje.

Cilj je jasan i razmjerno jednostavan: kreirati moderan i konkurentan sadržaj koji će goste izravno upoznati s kulturom regije. U projekt je uključeno pet predivnih destinacija: Vrsar, Rovinj, Bale, Svetvinčenat i Kanfanar. Svaka destinacija ima jedinstvenu kulturnu baštinu, od povijesnih spomenika i građevina, do umjetničkih događanja i festivala. Ovaj će projekt posjetitelje nastojati motivirati, nadahnuti i neposredno uključiti u kulturno blago istarskog krajolika. Isticanjem vrijednosti i važnosti kulturne baštine i zalaganjem za njezinu zaštitu i očuvanje, nastoji se povećati vidljivost i prepoznatljivost kulturne ponude destinacija i ostaviti trajan pečat, koji će ostati prepoznat kroz više generacija.

Jedno od glavnih načela kojim se dionici u projektu vode je educirati i lokalno stanovništvo i posjetitelje o kulturnim draguljima regije kako bi svi sudjelovali u stvaranju novog značaja kulturne baštine koja Istru čini jedinstvenom i raznolikom. Kroz inovativna i informativna događanja, predstavit će se uvjerljiv narativ o mnogobrojnim aspektima regije koji neće samo informirati, nego kroz interakciju poticati znatiželju i angažirati sve uzraste. Neka od događanja koja se pripremaju uključivat će interaktivne obilaske, radionice, izložbe, predstave i publikacije koje u prvi plan postavljaju raznolikost i bogatstvo lokalne kulture.

Cijeli će projekt posebice nastojati povećati vidljivost i prepoznatljivost kulturne ponude Istre na tržištu posebnih interesa – tržišnoj niši za turiste koji traže specifična kulturna iskustva – budući da je osmišljavanjem iznimnih, kulturno obilježenih događanja u regiju moguće privući val novih, vrlo probirljivih gostiju. Ta će iskustva biti prilagođena raznovrsnim ukusima i interesima, te će nastojati zadovoljiti najrazličitije posjetitelje, od poznavatelja povijesti do ljubitelja umjetnosti, od outdoor entuzijasta do gurmana. No prvenstveno će se dionici u projektu pobrinuti da ta iskustva ostaju održiva i korisna za sve lokalne sudionike, osiguravajući im mjerljive prednosti koje dolaze s povećanjem održivog turizma i gospodarskog razvoja.

Želja je dionika pridobiti posjetitelje da urone u nova kulturna iskustva i krenu na nesvakidašnje putovanje kroz prostor i vrijeme. Potaknuti ih da istraže skrivene istarske dragulje, od starih ruševina do sakralne i sekularne arhitekture, od sjajnih muzeja do živih lokalnih tradicija. Pozvati ih da čuju priče koje su oblikovale istarsku prošlost i nastavljaju oblikovati budućnost. No to neće biti tek jednosmjerna razmjena. Dok novi posjetitelji otkrivaju Istru, oni i sami postaju dio njezina kulturnog tkiva, te doprinose očuvanju i održivosti njezine baštine i osiguravaju joj opstanak za buduće generacije.

Potkategorije

Misija ovih pet istarskih destinacija je stvaranje modernog i konkurentnog sadržaja koji će gostima omogućiti da urone u kulturu zapadno istarske regije, a počiva na razvoju novih iskustava u tri temeljne potkategorije: kulturnoj baštini, kulturnim događajima i kulturnim doživljajima.

Kulturna baština

Kulturna baština zajedničko je bogatstvo čovječanstva u svojoj raznolikosti i posebnosti, a njena zaštita jedan je od važnijih čimbenika za prepoznavanje, definiranje i afirmaciju kulturnog identiteta. Vrijednosti kulturne baštine prepoznajemo kao dugotrajne, povijesne, kulturne, umjetničke i autentične. Kulturna baština uključuje i materijalne i nematerijalne aspekte, kao što su arheologija, arhitektura, književnost, jezik, povijest, usmena predaja, legende, tradicionalna kuhinja i recepti, te vizualna umjetnost.

Turizam koji promovira kulturnu baštinu igra ključnu ulogu u očuvanju i promociji kulturnog identiteta različitih zajednica diljem svijeta. Kroz turizam u Istri, ljudi imaju priliku upoznati raznolikost i posebnost njezine kulture, te razumjeti njezinu povijest i vrijednosti. Posjetitelji, primjerice, mogu istražiti arheološke nalazišta, diviti se remek-djelima arhitekture i uroniti u bogatu jezičnu baštinu koja je oblikovala generacije.

Kulturna događanja

Kulturna događanja posvuda postaju sve značajniji oblik turističke ponude, pa tako i u Istri. Potrebno ih je pretočiti u turistički proizvod kako bi bili uključeni u ponudu turističke destinacije. Manifestacije koje promiču uvažavanje kulture snažan su pokretač turizma i važan čimbenik u strategiji razvoja kulturnog turizma. Sudjelovanje u kulturnim događanjima, na radionicama ili festivalima, pruža autentično iskustvo koje nadilazi onu svima poznatu, baznu turističku rutinu.

U ovih pet destinacija planira se ponuditi inovativna kulturna događanja koja prikazuju raznolikost i bogatstvo lokalne kulture kroz organizaciju koncerta, izložbi, performansa te izdavanje publikacija koje pokrivaju različite aspekte kulture, uključujući povijest, umjetnost, književnost i glazbu, ali i tradicijsko spravljanje lokalnih jela. Ova su događanja osmišljena kako bi goste informirala i zabavila, a istovremeno im pružila priliku za interakciju s lokalnim stanovništvom i učenje od njih. Tako se stvaraju pretpostavke za održivost i daljnji razvoj lokalne kulture te istovremeno pruža podrška lokalnim umjetnicima, obrtnicima, izvođačima, udrugama i ustanovama.

Kulturni doživljaji

Kulturni doživljaji najbolji su način uranjanja u kulturu odredišta. Oni ne uključuju samo pasivno promatranje, već podrazumijevaju aktivno sudjelovanje; dakle, nisu samo konzumacija sadržaja, već i stvaranje istog. Riječ je o kvalitetno prezentiranim, suvremeno interpretiranim i stručno promoviranim kulturno-turističkim resursima koji će se integrirati u cjelokupnu turističku ponudu destinacija.

Kulturni doživljaji poseban naglasak stavljaju na iskustva i interakciju posjetitelja s kulturnom baštinom. To, između ostalog, podrazumijeva sudjelovanje u praktičnim radionicama u kojima je moguće naučiti tradicionalne zanate ili umjetničke tehnike od lokalnih obrtnika, kao i organizaciju interaktivnih kulturnih izložbi u kojima nam povijest oživljava pred očima. Posjetitelji će se moći uključiti u kulturnu razmjenu s lokalnim stanovništvom, upoznati njihovu svakodnevicu, sudjelovati u festivalima i proslavama, te kušati tradicionalnu istarsku kuhinju i recepte. Sve te interakcije i iskustva pored zabave i zadovoljstva, donose i dublje razumijevanje i poštovanje raznolikosti kulture pojedine destinacije.

Održivi zaokret

Kulturni resursi igraju ključnu ulogu u procesu izgradnje turističke ponude i obogaćivanja posebnih doživljaja putnika. Uključivanje kulturnih proizvoda u ekonomski aspekt turizma, destinacijama omogućuje da iskoriste bogatstvo svoje kulture kako bi privukle posjetitelje i ostvarile ekonomsku dobit. Odgovorno upravljanje kulturnim aspektima destinacije s ciljem zadovoljavanja potreba turizma važno je za pravilno predstavljanje kulturnog naslijeđa, a istovremeno i za njegovo očuvanje i predavanje budućim generacijama.

Učinci kulture na turizam su višestruki – kulturna baština i tradicija privlače ljude iz različitih dijelova svijeta, pružajući im jedinstvene doživljaje i nezaboravna iskustva. No, i turizam sam po sebi svakako može utjecati na kulturu destinacije. Prekomjerni turistički priljev može dovesti do komercijalizacije i gubitka autentičnosti kulturnih elemenata, što posljedično može ugroziti identitet zajednice. Zbog toga se ističe nužnost održivog upravljanja kulturom u turizmu koje sa sobom donosi višestruke dobrobiti.

Način na koji potencijalni turisti percipiraju imidž destinacije često je usko povezan s njezinim kulturnim bogatstvom i kulturnim događanjima. Nimalo ne čudi da atraktivna kulturna ponuda privlači veći broj posjetitelja i doprinosi pozitivnoj percepciji destinacije. A, dakako, dobit od kulturnog turizma, odnosno novac koji turisti ulažu u kulturne aktivnosti i proizvode, ima značajan ekonomski učinak na destinaciju i lokalno stanovništvo.

Turizam također vrlo lako može stvoriti nova tržišta za kulturne proizvode i usluge, te samim time poticati razvoj lokalnih umjetnika, obrtnika i kulturnih organizacija. Međutim, upravo je ključno uspostaviti ravnotežu između ekonomskih interesa i očuvanja kulturnog naslijeđa kako bi se osiguralo održivo korištenje kulturnih resursa u turizmu, a to je ono čime će se projekt ovih pet istarskih destinacija voditi.

U konačnici, uspješno povezivanje turizma s kulturnim proizvodima potencijalno donosi brojne koristi, ali i odgovornost da se ta baština sačuva i promovira na održiv način kako bi u njoj mogle uživati i buduće generacije.