KONAČNI PODACI

U lipnju potrošnja realno porasla 7,8 posto

10.08.2017 u 09:05

Bionic
Reading

Konačni podaci Državnog zavoda za statistiku potvrdili su da je kalendarski prilagođen promet u trgovini na malo u lipnju bio realno veći za 7,8 posto u odnosu na lipanj 2016. Realni mjesečni rast iznosio je 4,1 posto. Time je zaključena i statistika prometa u trgovini na malo za prvo ovogodišnje polugodište. U prvoj polovici ove godine, realni promet u trgovini na malo bio je 5 posto veći u odnosu na isto razdoblje 2016., potvrđujući ubrzanje rasta, ali i razmjeno snažan oporavak koji je započeo 2014.

Promatrajući promjene na razini tromjesečja, realni je promet u trgovini na malo prema izvornim indeksima u drugom tromjesečju u odnosu na razdoblje siječanj – ožujak porastao 13,9 posto. Ipak, porast mjeren sezonski i kalendarski prilagođenim indeksima iznosio je znatno manjih 1,2 posto. Ova se razlika može pripisati sezonalnom karakteru trgovine na malo i činjenici da prvo tromjesečje uobičajeno ostvaruje najniže rezultate.

U 2017. u obzir treba uzeti i datum Uskrsa i predblagdansku potrošnju koji su ove godine bili u travnju. U odnosu na drugo tromjesečje prošle godine, realni promet u trgovini na malo je u drugom tromjesečju ove godine porastao za 4,8 posto. Podršku je rast prometa zasigurno imao u poreznom rasterećenju dohotka, polaganom rastu zaposlenosti i izvrsnim rezultatima u turističkoj predsezoni. Posljedično uz rast optimizma i raspoloživog dohotka potrošači su povećali svoju potrošnju.  

Promatrano po trgovačkoj strukturi prometa od trgovine na malo izraženo u izvornim nominalnim indeksima, najveći je porast na godišnjoj razini bilježila kategorija 'Ostale nespecijalizirane prodavaonice', gdje je porast iznosio 21,4 posto, a ostale kategorije koje su bilježile visoke stope rasta su kategorije 'Računalna oprema, knjige i novine, igre i igračke, cvijeće i sadnice, satovi i nakit i ostalo' (12,1%), 'Motorna goriva i maziva' (10,6%) te kategorija 'Ljekarne, medicinski i ortopedski proizvodi, kozmetički i toaletni proizvodi' (9,8%). Udjelom od 38 posto, najznačajnija kategorija Nespecijalizirane prodavaonice pretežno živežnim namirnicama rasla je po nominalnoj stopi od 7,3 posto.  

Uzevši u obzir da vremenska serija podataka o trgovini na malo ukazuje na to da se najveći promet ostvaruje u srpnju i kolovozu, uz rast zaposlenosti, izvrsne turističke rezultate i pozitivno raspoloženje potrošača  očekujemo i solidne stope rasta prometa u trgovini na malo i narednih mjeseci.