DOBAR TREND ZA POTROŠAČE

Pozitivne promjene na tržištu osiguranja vozila

17.01.2017 u 13:14

Bionic
Reading

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) provela je sektorsko istraživanje tržišta osiguranja motornih vozila, s naglaskom na premijski sustav i cjenike obveznog osiguranja. Cilj je istraživanja bio utvrditi promjene na tržištu osiguranja motornih vozila u odnosu na stanje utvrđeno istraživanjima koje je AZTN proveo tijekom 2013. i 2014. godine

Rezultati istraživanja provedenog za 2016. godinu pokazuju kako je tržište obveznog osiguranja u Hrvatskoj kompetitivno i dobro strukturirano. Također, na tržištu su vidljive pozitivne promjene u smislu značajnije diferencijacije proizvoda i usluga između pojedinih društva za osiguranje, čime se potrošačima proširuje mogućnost izbora. Bilježi se daljnje intenziviranje tržišnog natjecanja te promjena politike društava za osiguranje u dijelu premijskih sustava odnosno premija obveznog osiguranja.

Ključni pomak na tržištu obveznog automobilskog osiguranja za teretna vozila u 2016. je da je većina osiguravatelja ukinula teritorijalni kriterij pri izračunu police obveznog osiguranja. Na taj je način Hrvatska, u odnosu na osiguranje teretnih vozila, u značajnoj mjeri postala jedinstvena zona rizika, što se izravno odrazilo na povoljnije uvjete i cijene polica obveznog osiguranja za sve cestovne prijevoznike. 

AZTN-ovo istraživanje tržišta pokazalo je i pozitivne promjene u kategoriji osiguranja osobnih vozila utemeljene na većem izboru proizvoda koje nude osiguravatelji kao i na povoljnijim premijama obveznog osiguranja za krajnje potrošače. To je naročito vidljivo kroz trend 'individualizacija' police obveznog osiguranja.

U  2016. godini je na tržištu pružanja usluga obveznog i kasko osiguranja djelovalo 13 društava za osiguranje. Isti konkurenti djelovali su na tom tržištu i u prethodnom razdoblju. Herfindahl-Hirschmanov indeks (HHI), kao pokazatelj koncentriranosti tržišta je u 2015. (posljednjoj punoj kalendarskoj godini za koju su bili pribavljeni podaci za potrebe istraživanja), iznosio oko 1.500 te bilježi pad u odnosu na prethodna razdoblja, što ukazuje na kompetitivnu strukturu tržišta.

Prosječna zaračunata premija osiguranja iznosila je oko tisuću kuna, dok je ukupno zaračunata bruto premija obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti u 2015. godini iznosila je oko 2 milijarde kuna. U odnosu na godinu ranije, u 2015. je broj izdanih polica porastao za 5,6 posto.

Promatrajući osiguravatelje pojedinačno, u 2015. godini najveći tržišni udjel na tržištu obveznog osiguranja bilježi Croatia osiguranje. Slijede Euroherc osiguranje i Jadransko osiguranje, oba članice koncerna Agram. Allianz Zagreb četvrti je po veličini tržišnog udjela u segmentu obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti.

Promatrano kroz grupacije osiguratelja, najveći tržišni udjel ima koncern Agram, a slijede Croatia osiguranje, Allianz i VIG grupacija.