TRGOVINA NA MALO

Pad cijena povećao potrošnju građana

12.03.2015 u 14:30

Bionic
Reading

U Hrvatskoj je u siječnju promet u trgovini na malo realno bio veći za 3,5 posto u odnosu na isti lanjski mjesec, što je već šesti mjesec zaredom kako potrošnja raste, i to po najvišoj stopi od listopada 2007. godine

Državni zavod za statistiku objavio je u četvrtak prvu procjenu prema kojoj je promet od trgovine na malo, što su ga ostvarili svi poslovni subjekti koji se bave tom djelatnošću bez obzira na svoju pretežnu djelatnost, u siječnju, prema kalendarski prilagođenim podacima, nominalno porastao 1,2, a realno 3,5 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine.

To je znatno veći rast nego što se očekivalo. Četiri makroekonomista, koji su sudjelovali u anketi Hine, u prosjeku su očekivali rast potrošnje u siječnju za 1 posto na godišnjoj razini. Njihove procjene rasta kretale su se u rasponu od 1 do 1,2 posto.

Rast od 3,5 posto brži je nego u prosincu, kada je promet u trgovini na malo ojačao 2,6 posto, i najveći od listopada 2007. godine, kada je rast iznosio 3,8 posto.

To se, kaže Hrvoje Stojić, voditelj odjela Ekonomskih istraživanja Hypo Alpe Adria banke, djelomično zahvaljuje poreznim promjenama početkom ove godine, koje su utjecale na blagi, ali ipak rast plaća.

'Uz to, pad cijena nafte i prehrambenih proizvoda omogućio je građanima veću potrošnju na druge proizvode. Općenito je deflacija najviše utjecala na realni rast potrošnje', kaže Hrvoje Stojić.

U siječnju su u Hrvatskoj potrošačke cijene pale za 0,9 posto na godišnjoj razini, što nije zabilježeno u posljednjih 15 godina, od kada DZS prati te pokazatelje.

'Godišnjem rastu realnog prometa u trgovini na malo šesti mjesec zaredom najvjerojatnije je pridonijela i pojačana prodaja automobila koja je zabilježila rast od 16,5 posto, ali i niska lanjska baza', navode analitičari Raiffeisebank Austria u osvrtu na izvješća DZS-a.

Smatraju da je trgovina na malo već dosegnula svoje minimalne razine.

'Ipak, značajniji oporavak uvelike će ograničavati teški uvjeti i izostanak oporavka na tržištu rada, budući da su potrošači uglavnom usmjerili potrošnju na zadovoljavanje osnovnih životnih potreba', kažu analitičari RBA, koji u ovoj godini očekuju nastavak rasta prometa u trgovini na malo, nakon što je lani porastao 0,4 posto, prvi puta nakon dvije godine pada.

'Najznačajniji pozitivan doprinos dolazit će od niske lanjske baze, dok će visoka razina potrošačkog pesimizma uslijed slabih izgleda gospodarskog oporavka i izostanka pozitivnih pomaka na tržištu rada ograničavati zamjetniji oporavak', zaključuju analitičari RBA.