Kuna u 'burgeronomiji'

Indeks Big Mac: Što nam to popularni pokazatelj govori o kupovnoj moći, snazi valuta i inflaciji?

11.04.2022 u 14:51

Bionic
Reading

Indeks Big Mac jednostavni je pokazatelj koji otkriva mnogo o gospodarstvu neke zemlje. Pomoću njega možemo uspoređivati kupovnu moć, analizirati snagu pojedinih valuta i pratiti dugoročnu inflaciju

Od 1986. godine indeks Big Mac, pokazatelj koji su osmislili analitičari The Economista, mjeri relativne odnose cijena u pojedinim zemljama i snagu nacionalnih valuta.

Analitičari The Economista pošli su od pretpostavke da bi Big Mac, kao standardizirani proizvod koji se prodaje u više od 100 zemalja, trebao u svim zemljama koštati jednako u dolarskoj protuvrijednosti.

Njihova hipoteza temelji se na teoriji pariteta kupovne moći (JPP), prema kojoj bi se valutni tečajevi dugoročno trebali kretati prema stopi koja bi izjednačila cijene identičnog proizvoda, u ovom slučaju hamburgera, u bilo kojoj zemlji.

No kako se cijene popularnog hamburgera preračunate u dolare osjetno razlikuju od zemlje do zemlje, indeks ukazuje na neravnotežu valutnih tečajeva, odnosno podcijenjenost ili precijenjenost pojedine valute. Ako je Big Mac u nekoj zemlji skuplji nego u SAD-u, znači da je valuta te zemlje precijenjena u odnosu na dolar i obrnuto.

Najviše precijenjen CHF, najviše podcijenjen rubalj

Tako je prosječna cijena Big Maca u Americi na početku 2022. iznosila 5,81 dolar, a u Indiji 190 rupija ili 2,55 dolara po tržišnom tečaju. To pokazuje da je rupija podcijenjena za 56,2 posto prema dolaru.

Indeks oslikava i relativne odnose cijena, odnosno razlike u kupovnoj moći od zemlje do zemlje. Primjerice indeks pokazuje da se u Indiji za istu količinu novca može kupiti dvostruko više hamburgera.

No jednostavni indeks ipak ne pokazuje pravu sliku kupovne moći jer se jedinični troškovi rada, cijene ulaznih proizvoda i porezi razlikuju od zemlje do zemlje. Zato se od 2012. izračunava i prilagođeni indeks te se pariteti kupovne moći korigiraju prema bruto društvenom proizvodu po glavi stanovnika.

Prema tako prilagođenom indeksu, neusklađenosti valutnih tečajeva i razlike u kupovnoj moći znatno su manje. Korigirani indeks pokazuje da je Big Mac u Indiji jeftiniji 23,1 posto u odnosu na dolar.

Hrvate Big Mac košta slično kao Poljake i Japance

Prema jednostavnom indeksu Big Mac, najviše precijenjena valuta je švicarski franak. Budući da Big Mac u Švicarskoj košta 6,5 franaka, odnosno 7,28 dolara, franak je u odnosu na dolar precijenjen 20,4 posto. Većina svjetskih valuta podcijenjena je prema dolaru, što znači da stanovnike tih zemalja popularni hamburger košta manje nego Amerikance mjereno u dolarima.

Najviše podcijenjene valute mjereno po jednostavnom indeksu su ruski rubalj (-70) i turska lira (-67,9 posto). Za usporedbu, euro je podcijenjen 14,7 posto. Hrvatska kuna je prema The Economistovim kriterijima početkom godine bila podcijenjena u odnosu na dolar za 39,3 posto. Trenutno cijena Big Maca u Hrvatskoj iznosi 26 kuna, što preračunato iznosi 3,75 dolara.

Izraženo u američkoj valuti, cijena najpoznatijeg hamburgera u Hrvatskoj najbliža je onoj u Poljskoj i Japanu.

Ako promotrimo prilagođeni indeks Big Mac, slika relativnih cijena puno je drugačija, a znatno više valuta precijenjeno je u odnosu na dolar. Najskuplji Mac plaćaju Urugvajci. Ondje popularni hamburger košta 5,43 dolara po službenom tečaju, 6,6 posto manje nego u SAD-u, ali kada se uzme u obzir razlika u BDP-u, Big Mac bi trebao koštati 33,2 posto manje nego u SAD-u. To ujedno znači da je urugvajski peso 39,8 posto precijenjen u odnosu na dolar.

Po tom su kriteriju znatno precijenjeni i brazilski real (+22,9 posto), šrilanska rupija (+22,7 posto) i argentinski peso (+22,7 posto).

S druge su strane najviše podcijenjene valute u odnosu na američki dolar i dalje ruski rubalj (-52,1 posto) i turska lira (-48 posto). Prema prilagođenom indeksu, u Hrvatskoj bi Big Mac trebao koštati 34,6 posto manje nego u SAD-u, što sugerira da je hrvatska kuna podcijenjena za 7,2 posto u odnosu na dolar.

  • +2
Kretanje cijene Big Maca pokazuje i stupanj inflacije u nekoj zemlji Izvor: Profimedia / Autor: Richard Levine / Alamy / Alamy / Profimedia

Big Mac najviše poskupio u Venezueli i Kini

Kretanje cijena Big Maca u duljem vremenskom razdoblju dobar je pokazatelj inflacije u pojedinim zemljama. Portal visualcapitalist.com objavio je koliko je rasla cijena Big Maca u 35 zemalja izražena u dolarima od svibnja 2004. do siječnja 2022. godine.

Najveći rast cijene u navedenom razdoblju zabilježen je u Venezueli (s 1,48 na 5,06 dolara ili 242 posto). Ovu zemlju godinama je mučila hiperinflacija, pa nije iznenađenje to što je došlo do velike promjene cijena.

Značajan skok cijene dogodio se i u Kini (205 posto), Šri Lanki (193 posto) i Argentini (190 posto). U SAD-u se cijena udvostručila (s 2,90 na 5,81 dolar).

S druge je strane najmanji rast cijene zabilježen u Danskoj, svega osam posto (s 4,46 na 4,82 dolara).