KRIZA IDENTITETA

Tko je smjestio Huffington Postu?

30.01.2011 u 15:14

Bionic
Reading

Najmoćniji politički blog na svijetu, američka online ispostava demokrata The Huffington Post, prolazi pravu krizu identiteta. Nakon šest godina šutnje oglasili su se Peter Daou i James Boyce i objasnili da su oni zapravo idejni začetnici internetske stranice koja proizvodi 60 milijuna dolara godišnjeg profita. Arianna Huffington bjesni i sve će, čini se, završiti natezanjem po sudu

Blogovi su vjerojatno najnestalnije pojave na internetu, no The Huffington Post je priča za sebe. Sajt koji je počeo kao snažna online arena progresivnih američkih demokrata danas funkcionira kao megalomanski agregat vijesti, komentara, analiza i brojem posjetitelja gazi većinu online novina i newsportala s preko 20 milijuna jedinstvenih posjetitelja mjesečno. Na čelu pobjedonosnog projekta koji je startao 2005. stoji Arianna Huffington, kolumnistica grčkog porijekla koju je Forbes u 2009. proglasio za 12. najutjecajniju ženu u medijima. Kada se već igramo brojkama, navedimo nekoliko rekordnih podataka vezanih za Huffington Post: The Observer ga je proglasio najutjecajnijim političkim blogom na svijetu, 2006. i 2007. osvojio je nagradu Webby za najbolji politički blog, magazin Time ga je smjestio na drugo mjesto najboljih blogova 2009, a 2010. ponovno je osvojio Webby u kategoriji 'glas naroda'.

Sajt danas vrijedi oko 350 milijuna dolara, što je vjerojatno jedne noći krajem prošle godine trgnulo iz sna demokratske političke konzultante Petera Daoua i Jamesa Boycea. 'Zašto, pobogu, mi nemamo apsolutno ništa od tih para i zašto nigdje nismo spomenuti kao  idejni začetnici?', otprilike je glasilo pitanje koje si je postavio dvojac, da bi potom odšetao do odvjetnika i napisao pismo Huffingtonovoj tražeći neku vrstu zadovoljštine.

'Kao što znaš, užasno cijenimo tvoje prijateljstvo', započela su svoj e-mail dvojica zakašnjelih pametnjakovića. 'Učinili smo sve da promoviramo i sadržajno doprinesemo HuffPostu od najranijih dana dovodeći mnoge istaknute blogere. Podijelili smo s tobom ideje i planove na kojima smo radili značajno vrijeme nakon inicijalnog susreta (oko pokretanja sajta, op. a.).' No što se dogodilo? Arianna je odmah ušla u financijski deal s medijskim biznismenom Kennethom Lererom koji je upucao u Huffington Post vlastita sredstva, organizirao kampanju za financiranje sajta i prikupio dva milijuna dolara. Imao je mali psihološki uvjet - da iz igre ispadnu Daou i Boyce, jerbo su ignorirali njegove ideje u vrijeme predsjedničke kampanje Johna Kerryja.

Tako i bi. Nakon prvih nekoliko susreta četvorke na kojima su Daou i Boyce predali nacrt budućeg Huffington Posta, koji se trebao zvati 1460 (broj dana između izbora), Arianna im se više nije javljala.

Istini za volju, ako je netko izmislio Huffington Post, onda su to republikanci. Kada je Kerryjev tim lupao glavom o zid nakon izbornog poraza 2004. demokratima je sinulo: dotukao nas je online front. U 24 sata prije glasovanja 36 milijuna ljudi posjetilo je republikanski portal Drudge Report, koji se proslavio viješću o skandalu s Monicom Lewinski, nakon što ju Newsweek nije htio objaviti. To je nešto više od četvrtine sveukupnih glasača, a demokrati su popušili Bijelu kuću sa svega 100.000 glasova razlike!

Postizborno paljenje lampica u glavama dovelo je do zaključka – demokratima treba nešto poput Drudgea. I ne samo da su konzervativni blogeri i komentatori neizravno potaknuli progresivnu Ameriku na uspostavljanje vlastitog online stožera, već se to dogodilo i izravno. Huffingtonova je preotela Andrewa Breitbarta, konzervativnog blogera s Drudge Reporta, da im pomogne oko ideja. Bez obzira što je tip pobrao otkaz nakon svega šest mjeseci, danas se bez problema hvali u magazinu Wired da je upravo on pravi autor Huffington Posta.

Arianna Huffington

Zapravo, Breitbartova je izjava i trgnula Daoua i Boycea iz čudnovnatog sna. Odjednom je postalo izuzetno bitno tko je točno i u kojoj mjeri zaslužan za iznimno popularni blog na kojem su se okušala pera mnogih političkih, književnih i estradnih celebsa, od Michaela Moorea Baracka Obame i Hillary Clinton do Madonne, Aleca Baldwina Normana Mailera i Johna Cusacka. Zašto baš sada? Oni sami tvrde da novac nije u pitanju...

HuffPost je u šest godina doživio mnoge transformacije, a ideja da je internet bitan, da se na jednom mjestu trebaju skupljati sve važne vijesti s weba i da treba dovesti poznate blogere, ne samo danas, nego ni te 2004/2005. nije bila pretjerano originalna. Bonus lakrdija je i nemala činjenica da su i Daou i Boyce u posljednjih šest godina pisali za HuffPost, Boyce, dapače, sve do kolovoza prošle godine. Kako im nije palo na pamet istjerati pravdu načistac sve ove godine nego upravo sada?

'Želimo reći da je nešto pošlo po krivu još na samom početku. Došli smo s idejom. Rukovali smo se. Napravili smo nacrt budžeta. Željeli smo sve sprovesti u djelo, no vi ste jednostavno odšetali. Nikada nas niste čak ni eksplicitno odbili', obratio se ogorčeni dvojac Arianni Huffington, koja im je uzvratila: 'Not so fast, guys' i dodala da žele dio kolača od projekta iz kojeg su izbačeni na samom početku i u čijem stvaranju, vođenju, financiranju i izgradnji nisu uopće sudjelovali. Sada, nakon šest godina šutnje, odjednom žele učiniti 'pravu stvar'. Uz pomoć odvjetnika, dakako.

Kako stvari stoje, Daou i Boyce imaju mizerne šanse dokazati da su stvarno autorski pokradeni, a ako u manjoj mjeri i jesu, da je to bilo mimo njihove volje. Problem je što se prave stvari rade na vrijeme.