POGLEDAJTE HIT KOLEKCIJU

Izložio sve male vlakove na koje već 25 godina troši svaku ušteđenu kunu

19.11.2016 u 21:00

Bionic
Reading

Otkada je u kolovozu 2015. godine u prigodi Dana grada na katu zgrade Željezničkog kolodvora u Virovitici postavljena izložba ‘Virovitica voli vlakove’, ne prestaje interes javnosti za makete lokomotiva, vagona, čitavih kompozicija, tračnica, signalizacijskih uređaja, postaja, kolodvorskih zgrada i svega onoga što prati vlakove i željeznicu pa se sada više ne govori o izložbi, nego o stalnom postavu, a sve se češće upotrebljava i izraz muzej. Dolaze ovdje, eto, već više od godinu dana odrasli i djeca, ne samo iz Virovitice, nego i iz okolnih gradova te se svi podjednako oduševe i uživaju

Djeca razrogače oči i razdragano vrište, ne daju se doma. Roditelji se nostalgično vrate u djetinjstvo pa obitelji nerijetko ostaju i po cijele dane. ‘Najavili su se i direktori nekih turističkih agencija koji su podatak da postoji interes učenika za ekskurzijama u Viroviticu dobili od škola’, kaže nam idejni začetnik izložbe, viši medicinski tehničar i strastveni kolekcionar malih vlakova Goran Denac, a u željeznicu se zaljubio još u ranom djetinjstvu, kada je vlakove gledao samo u katalozima koje mu je, uz autiće, poklanjala teta dolazeći na odmor s privremenog rada u Njemačkoj.

Dugo je maštao o njima, a kada mu se želja napokon ostvarila, više nije mogao bez njih. Dječački san pretvorio se u hobi koje traje već 25 godina. Svaki slobodni trenutak, svaku ušteđenu kunu Goran posvećuje vlakovima pa danas ima zavidnu kolekciju, pravo malo željezničko carstvo.

Sve što se na izložbi može vidjeti iz njegove je privatne kolekcije. Na više od kilometara tračnica izloženo je tri tisuće modela, a svakim danom dodaje po neki novi. Makete su do prije dvije godine bile smještene u podrumu njegove obiteljske kuće, ali je Goran, što zbog skučenosti prostora, što zbog želje da ono što posjeduje bude od nekakve koristi, odlučio svoje željezničko carstvo podijeliti s drugima. Sindikat željezničara ustupio je prostor u zgradi željezničke stanice, u pomoć su priskočili Grad i Turistička zajednica pa je Virovitica dobila turističku atrakciju.

Najveći problem je organizirati dežurstva kako bi izložba bila otvorena cijelog dana.
‘Ima nas šest, to je naš hobi i sve oko izložbe radimo u slobodno vrijeme i bez naknade’, kaže nam Goran.
Ništa nije prepustio slučaju, pažljivo sluša savjete kustosica virovitičkog Gradskog muzeja, a oko stručnih željezničkih podataka i postavki pomaže mu Varaždinac Vedran Kovačić, tehničar cestovnog prometa i veliki ljubitelj vlakova. Ne izrađuje makete i nema kolekciju, isključivo se bavi istraživanjem i prikupljanjem povijesnih dokumenata, knjiga, fotografija, razglednica i sličnih artefakata koji imaju veze s vlakovima.

Vlasnik kolekcije Goran Denac i stručni suradnik Vedran Kovačić

‘Otac je bio strojovođa’, u tri riječi objašnjava svoju ljubav prema željeznici. Upoznali su se preko foruma i Vedran je odmah doputovao u Viroviticu te ponudio svoje znanje. ‘Odlučilo smo izlagati vlakove Hrvatske željeznice i željeznice u regiji, a posebno nas zanima željeznica bivše zajedničke države. Uz suvremene, imamo povijesne vlakove, najstariji prikaz je poznati vlak Orient express iz 1918. godine, a tu su i putnički, teretni i radni vlakovi iz Drugog svjetskog rata. Ljudima želimo dočarati vlakove nekada i danas’, objašnjava nam Vedran.

A što se to sve može vidjeti na izložbi u Virovitici?

Ponosni su i na model električne lokomotive Otte Horvata, najstarijeg modelara iz doba Jugoslavije, začetnika modelarstva u Hrvatskoj i Jugoslaviji. Napravljena je od konzervi humanitarne pomoći koja je dolazila iz Amerike u Jugoslaviju tijekom Drugog svjetskog rata. Ima sedam lokomotiva i desetak vagona te oko 50 metara tračnica.

Tu je i lokomotiva Faller Train u mjerilu 1:34, a prestala se proizvoditi prije više od deset godina jer su je naslijedili drugi modeli.

U jednoj od vitrina su poznati međunarodni vlakovi iz 1991., zadnje godine prometovanja na tračnicama Jugoslavije - Croatia i Avala - a uz njih i spavaća kola Jugoslavenskih željeznica. Tu je i zanimljiva diorama s maketom Casino Royale u mjerilu 1/87. ‘Zbog malih posjetitelja koji teško izgovaraju slovo 'r' nazvali smo je Casino Loyale’, objašnjava nam Goran.

Može se vidjeti i modul s teretnim vagonima željeznica Hrvatske i Njemačke, pa modeli talijanske električne lokomotive, španjolskog šinobusa i legendarne jugoslavenske električne lokomotive Breda u mjerilu 1/87.

Pozornost privlače kompozicija najpoznatijeg hrvatskog međunarodnog EuroCity vlaka Mimara s austrijskom električnom lokomotivom i kompozicija jednog od najpoznatijeg europskog vlaka koji je nekad prometovao preko cijele Europe - od Atene do Dortmunda - Hellas Istanbul express, također u mjerilu 1/87, na čelu s električnom lokomotivom Njemačkih željeznica.

Odaberete vlak, vozite ga po maketi, a računalo pazi da ne dođe do sudara!

Tu je i model nagibnog vlaka Hrvatskih željeznica u mjerilu 1/87 koji je nastao preradom nagibnog vlaka Njemačkih željeznica, modeli lokomotiva i teretnih kompozicija Slovenskih željeznica…

Srce izložbe je automatizirana maketa veličine 5x3 metra na kojoj paralelno vozi trinaest kompozicija, a da se pri tome ne sudaraju. Njima upravlja računalo, ali je sve pripremljeno tako da posjetitelji to mogu raditi i sami, pametnim telefonima. ‘Odaberete vlak, vozite ga po maketi, a računalo pazi da ne dođe do sudara’, objašnjava Goran.

Uz izložbu pokrenuo je u burzu malih vlakova za koju se brzo pročulo pa je ove godine na treće izdanje u Viroviticu stiglo gotovo tisuću ljudi iz svih krajeva Hrvatske te iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Mađarske, Italije i Slovenije.

Tko je pogriješio u informaciji? Nisu samo makete, ovo je pravi muzej, takve izložbe nema nigdje u regiji

Na burze vlakova širom svijeta dolaze hobisti, zaljubljenici u male vlakove – kolekcionari koji ih skupljaju i modelari, ljudi koji ih izrađuju. Donose stvari koje više ne skupljaju, više im ne trebaju ili su nešto kupili u kompletu pa su ih razdvojili i sada prodaju ili razmjenjuju. Međutim, kupoprodaja je tu najmanje važna. Dolazi se zbog druženja, upoznavanja i razmjene iskustava.

Požežanin Vladimir Protić, novinar i urednik tjednika Kronika Požeško-slavonska, slaganjem maketa bavi se od gimnazijskih dana i često obilazi slična događanja širom Europe. ‘Možeš naručiti preko interneta što god poželiš, ali to ne može zamijeniti susret s ljudima. To je nešto što je opipljivo’, ističe Protić.

Aleksandar Petrović
, kriminalistički tehničar iz Lapova u Srbiji, prepoznao je po glasu Tomislava Tumbasa iz Subotice. Znaju se s Foruma malih željeznica, nekoliko puta su se čuli telefonom i, eto, sasvim slučajno, upoznali u Virovitici. Svjedočili smo srdačnoj stici ruku i prijateljskom zagrljaju! ‘Nije cilj burza, kupiti ili prodati, cilj je družiti se s ljudima. Napravili smo mali izlet, vidjeli ljude s kojima dijelimo iste radosti i dobro se osjećamo’, kaže Tomislav.

Atmosferu oko vlakova u Virovitici možda je najbolje opisao maketar iz Beograda, inženjer željezničkog strojarstva Steva Ćibić: ‘Nisam mogao vjerovati da ću ovdje zateći sve ovo. Rekli su mi da u Virovitici ima maketa i na tome se zasnovalo moje putovanje. A kad sam vidio tu raskoš, pitao sam: Tko je pogriješio u informaciji? Nisu samo makete, ovo je pravi muzej, takve izložbe nema nigdje u regiji.'

Save