Hrvatska I DALJE NEPOZNAT POPUST U OGLAŠAVANJU

Novčani rezime kampanje: Izborni gubitnici kao propali investitori

U trošenju novca u izbornoj kampanji očekivano su prednjačili najveći izborni takmaci - HDZ sa 11,5 milijuna kuna te Kukuriku koalicija sa 10,8 milijuna kuna, procijenile su nevladine udruge GONG i Transparency International Hrvatska, koje su s današnje konferencije za novinare pozvale stranke i medije na javnu objavu popusta u oglašavanju

U razdoblju od 17. studenog do 2. prosinca oglašavajući se preko televizija s nacionalnom koncesijom te radijskih postaja, tiska, interneta i dvije zagrebačke radijske postaje te džambo plakata, HDZ je, i to najviše preko radija, potrošio 11,5 milijuna kuna, a Kukuriku koalicija, najviše preko televizija, potrošila je 10,8 milijuna kuna - podaci su to o vrijednosti zakupljenog oglasnog prostora političkih stranaka do kojih su GONG i TIH došli uz pomoć agencije Promocija plus. Prema tim podacima, sljedeći najveći potrošači, ali i 'propali investitori' bili su HSS i Nezavisna lista Milana Bandića. Naime, HSS je u kampanji potrošio 2, 79 milijuna kuna i osvojio jedno zastupničko mjesto, dok je Bandić potrošio 1,49 milijuna kuna i nije osvojio nijedno mjesto u Saboru.

S obzirom na omjer potrošenog i osvojenog, najbolje su prošle Nezavisna lista don Ivana Grubišića sa 30-ak tisuća kuna po jednom zastupničkom mjestu, a osvojila ih je dva, dok je za po jedno od osvojenih šest saborskih mandata HDSSB potrošio 44 tisuće kuna, a Hrvatski laburisti - Stranka rada 57.700 kuna, pokazuju procjene GONG-a i TIH-a.

Kad se usporede njihovi podaci s onima iz službenih konačnih izvještaja, postaje razlike u troškovima oglašavanja, i to kod HDZ-a, Kukuriku koalicije te Milana Bandića, koji navode da su potrošili manje, dok kod ostalih nema razlike, a neki su čak, navode, potrošili i više nego što je navedeno u monitoringu koji su provodile nevladine udruge. 'Mogući razlozi u prvom slučaju proizlaze iz toga da su stranke, koalicije i kandidati ostvarili velike popuste zbog količine oglasa, da nisu poznati posebni uvjeti i cjenici temeljem kojih je kupovan oglasni prostor i prema kojemu su dogovarane cijene i popusti te da je razliku između tržišne vrijednosti oglasnog prostora i prikazanih iznosa u službenim izvješćima platio netko drugi', objasnio je izvršni direktor GONG-a Dragan Zelić.

'Stranke su ostvarile vidljiv napredak u transparentnosti financiranja izbornih kampanja, ali cijene i popusti prema kojima su dogovarane cijene oglasnog prostora predstavljaju moguće sive zone', upozorio je predsjednik TIH-a Nikola Kristić. Stoga su GONG i TIH ponovili poziv svim strankama i kandidatima na javnu objavu cjenika, uvjeta i popusta ostvarenih pri oglašavanju da bi se osiguralo to da sve stranke imaju jednak tretman, a da se značajno veći popusti transparentno prikažu kao donacije, kako je to ustvrdilo i Državno izborno povjerenstvo, koje je zbog svojeg rada opet dobilo pohvalu nevladinih udruga, no upozoravaju da ga treba još ojačati.

Zbog transparentnosti financiranja izbornih kampanja, koja rezultira većim povjerenjem u izborni proces, GONG i TIH su pozvali i sve medije te medijske agencije i 'plakatere' na javnu objavu koliko su prihodovali za izbornu promidžbu po svakoj stranci, nositelju liste i kandidatu uz odobrene popuste, a HTV je, kažu, najavio da će to uskoro učiniti.

Također, nevladine udruge od nove vlasti očekuju poboljšanje zakonskog okvira u smislu transparentnosti cjenika i uvjeta pod kojima su dogovarane cijene oglašavanja, jasnih odredbi da se svi troškovi i donacije moraju platiti s posebnog računa te jasno definirano razdoblje za izvještavanje o prihodima i rashodima financiranja izbornih kampanja, kao i jačanje kapaciteta tijela nadležnih za provedbu i nadzor izbornih aktivnosti, a sve to već do sljedećih lokalnih izbora, koji polako kucaju na vrata.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još