financijska izvješća

Što smo iskopali: Najviše su im dali proizvođač tovne junadi, građevinar i prijevoznik, a otkriven je i honorar Olivera Mlakara

Bionic
Reading

Financijska izvješća najbolji su i najtransparentniji izvor informacija o pojedinim kandidatima i kampanjama koje vode. Tako su prva financijska izvješća za predsjedničku kampanju otkrila najveće donatore, ali i one koji su nekoć donirali, a sada to više ne čine. Doznajemo i koji su stranački dužnosnici odani stranci, koje su agencije radile kampanju, ali i koliki je honorar dobila voditeljska legenda Oliver Mlakar za nastup na skupu Kolinde Grabar Kitarović

Križevčani najveći donatori, HDZ-ovci se nisu isprsili

Aktualna predsjednica dosad je primila 1,52 milijuna kuna, najviše od svih kandidata. Zabilježene su dvije donacije od po sto tisuća kuna.

Toliko je kandidatkinji Grabar Kitarović uplatila tvrtka Širjan d.o.o. Zvonimira Širjana, jednog od najvećih proizvođača tovne junadi kod nas. S ove farme kod Križevaca i ranije se doniralo HDZ-u. Tako su 2016. dali čak 200 tisuća kuna, ali preko tvrtke Agropromet, također u vlasništvu obitelji Širjan.

Iz Križevaca dolazi i druga najveća donacija za Grabar Kitarović. Riječ je također o vjernom donatoru HDZ-u, građevinskoj tvrtki Radnik, čiji je većinski vlasnik poduzetnik Mirko Habijanec. U oko upada činjenica da na donatorskoj listi, barem zasad, nije tvrtka koja je bila jedan od najvjernijih i najizdašnijih donatora HDZ-u – Lana Karlovačka tiskara.

Najveći donator HDZ-ovoj kandidatkinji 2014. bio je upravo karlovački poduzetnik Nikola Hanžel, koji je preko tvrtke Lana Karlovačka tiskara uplatio 197.565 kuna za kampanju Grabar Kitarović. Bio je najveći donator HDZ-u u kampanji za parlamentarne izbore 2016., kad je Hanžel putem svoje dvije tvrtke - Lana Commerce i Lana Karlovačka tiskara - uplatio ukupno 359.200 kuna.

  • +6
Kolinda Grabar Kitarović u Velikom Trgovišću Izvor: Pixsell / Autor: Marin Tironi/PIXSELL

Među stranačkim donatorima s po deset tisuća kuna su Andrej Plenković, Gordan Jandroković, Milijan Brkić i njegov brat Jozo, Tomislav Čuljak, a stranački klan iz Virovitice Josip Đakić i Tomislav Tolušić donirali su svaki također po deset tisuća kuna.

Što se tiče izdataka u kampanji (2,75 milijuna kuna), kao što je tportal pisao i prije nekoliko dana, Grabar Kitarović angažirala je agenciju Epikratos d.o.o. marketinškog stručnjaka Saše Blažekovića. Toj je tvrtki zasad isplaćeno 180 tisuća kuna.

Za zakup medija HDZ je zadužio Millenium promociju, preko koje je medijima isplaćeno nekoliko stotina tisuća kuna za oglase, a 187 tisuća kuna plaćeno je G.A.D. produkciji Vedrana Galića, agenciji koja se bavi organizacijom koncerata i raznih događanja.

U ovom financijskom izvješću nije prikazan trošak zakupa prostora za stožer. Riječ je o 130 kvadratnih metara na Strossmayerovu trgu 4 u Zagrebu, u prostorijama Matice hrvatske.

troškovi skupa na ZV-u

Autoru hita 'Pod brajde' 3690 kuna

Iz financijskog izvješća doznajemo i koliko su koštale određene stavke predstavljanja programa Kolinde Grabar Kitarović na Zagrebačkom velesajmu.

Za najam dvorane plaćeno je oko 18 tisuća kuna. Program je vodio Oliver Mlakar te je dobio honorar od 10.135 kuna. Prodekan na Akademiji dramskih umjetnosti, glumac Joško Ševo dobio je 3690 kuna. Koliko je poznato, on je na Velesajmu recitirao pjesmu 'Oj, budi svoj' Augusta Šenoe.

Gotovo isti iznos plaćen je i glazbeniku Rajku Suhodolčanu, autoru hita 'Pod brajde'. Naime pjesmu je proslavila i sama Grabar Kitarović ustvrdivši da se nije smjela pjevati u Jugoslaviji iako je nastala 1999. godine. 

SDP-ovci široke ruke za Milanovića. Za Josipovića ne

Za razliku od HDZ-ovaca, SDP-ovci su se financijski isprsili za kampanju Zorana Milanovića. Niz visokopozicioniranih socijaldemokrata dao je po 30 tisuća kuna: Željko Jovanović, Dinko Suton, Biljana Borzan, Ivan Račan, Mihael Zmajlović, Neven Mimica, a toliko je dao i bivši SDP-ovac i ministar u Milanovićevoj vladi Mirando Mrsić.

Šef Milanovićeve kampanje Orsat Miljenić donirao je 26 tisuća kuna, a Siniša Hajdaš Dončić 20 tisuća, isto kao i Igor Dragovan.

Joško Klisović donirao je 15 tisuća kuna, a Arsen Bauk 6880 kuna.

  • +5
Zoran Milanović u Krapini Izvor: Pixsell / Autor: Igor Kralj/PIXSELL

Zanimljivo je to da su SDP-ovci bili suzdržaniji tijekom prošle predsjedničke kampanje, kada je njihove boje zastupao Ivo Josipović. Tada su bili još na vlasti te je zabilježeno da niti jedan SDP-ov ministar nije dao kune za kampanju, dok su ministri iz HNS-a, njihovog tadašnjeg koalicijskog partnera, dali svaki po 30 tisuća kuna.

Tvrtka s najvećom donacijom za kampanju Zorana Milanovića prijevoznička je tvrtka Neva logistika iz Jastrebarskog, a dala je sto tisuća kuna. Usporedbe radi, najveći Josipovićev donator bio je Dubravko Grgić, čelnik osiguravateljskog koncerna Agram, čija su tri društva ukupno donirala 150 tisuća kuna. Njegovih donacija ovaj put nema.

Što se troškova tiče, Milanović je za sada potrošio 1,325 milijuna kuna, a od toga se gotovo polovica odnosi na promociju preko Googlea i društvenih mreža, koju je za njegovu kampanju odradila tvrtka Promosapiens. Vlasnik ove marketinške agencije je Dalibor Šumiga, specijalist za bihevioralni marketing i potrošačku psihologiju.

Škorinu glasnogovorniku 130 tisuća kuna

Miroslav Škoro primio je 338.317 kuna donacija, od kojih su tri najveće od po 30 tisuća kuna uplatili Ivan Matić, Renato Bilandžić i Nick Kačić Miošić.

Vukovarska tvrtka Filir d.o.o. u vlasništvu Marija Radića, koja je hrvatski zastupnik poznatih svjetskih brendova poput Philipsa, Wilkinsona i Chupa Chupsa, donirala je Škori 26 tisuća kuna.

  • +5
Miroslav Škoro na sesvetskom sajmu Izvor: Pixsell / Autor: Robert Anic/PIXSELL

Tvrtka Euroteil donirala je 20 tisuća kuna. Škoro je do sada u kampanji utrošio 2,24 milijuna kuna.

Mijić savjetovanju, tvrtki osnovanoj 2019. godine, isplatio je 130 tisuća kuna. Riječ je o tvrtki glasnogovornika njegove kampanje Mate Mijića, a koji je prije nekoliko dana za tportal potvrdio kako je on Škori radio medijsku strategiju. Za oglašavanje na portalima plaćeno je 370 tisuća kuna tvrtki Overtime d.o.o. Marina Latkovića, a najveći trošak, nešto više od milijun kuna, otpao je na marketinšku agenciju Ascanius Media, preko koje je, sudeći po velikim troškovima, Škoro odradio zakup medija.

Tvrtki Lipar trgovina i promet isplaćene su 92 tisuće kuna pod stavkom 'ostale zakupnine i najamnine'. Vlasnik joj je Josip Lipar, a on je i na čelu KUD-a Prepuštovec. O tom je folklornom društvu tportal, zbog povezanosti sa zagrebačkim gradonačelnikom, pisao kao o omiljenim Bandićevim folklorašima.

Detaljna izvješća svih kandidata možete pronaći ovdje.

Sljedeće financijsko izvješće koje kandidati moraju podnijeti ono je završno, cjelovito, koje će dati pravu sliku financijskog dijela njihove promidžbe, a dužni su ga objaviti do 21. siječnja.

Pratite nas na društvenim mrežama

Najbitnije od bitnog

Newsletter tportala donosi tjedni pregled najbitnijih vijesti

tportal