TRENDOVI

Šoping-centri nova turistička atrakcija

04.02.2009 u 08:00

Bionic
Reading

U 50 godina otkako su se iz Amerike proširili po cijelom svijetu, veliki šoping-centri u nekim su gradovima postali prepoznatljivi simboli koje svake godine posjete milijuni turista. Zbog arhitektonske raskoši i bogatstva ponude, 'mallovi' su odavno prestali biti tek mjesta za kupnju i postali zabavni parkovi u kojima je dobar provod zajamčen

Otvaranja luksuznih trgovačkih centara postala su društveni događaj od velike važnosti, pa ne čudi da je najveći europski centar krajem prošle godine u Londonu otvorio gradonačelnik Boris Johnson uz popularnu Leonu Lewis. Westfield London na gotovo 150.000 kvadrata ima tristotinjak prodavaonica, a očekuje se da bi ga godišnje trebalo posjećivati oko 21 milijun ljudi. Planiranje i izgradnja trajali su gotovo četiri godine, a troškovi gradnje dosegli su 1,7 milijardi funti!

Manija izgradnje luksuznih trgovačkih centara posebno je zahvatila napučene zemlje poput Kine, Indije, Brazila i Rusije, gdje je rastuća srednja klasa željna luksuznih proizvoda koji su joj prije desetak godina bili potpuno nepoznati.

Dubai Mall

Ipak, u raskoši su najdalje otišli bogati Saudijci. Po veličini i broju dućana, najimpresivniji na svijetu je novootvoreni Dubai Mall, s oko 1.200 lokala, od čega 160 kafića i restorana. O raskoši i zastupljenim velikim imenima modne industrije nepotrebno je govoriti, no zanimljiv je podatak da uz klizalište centar ima ogroman akvarij s više od 30.000 morskih životinja i prvo zimsko odmaralište u unutrašnjosti na Bliskom istoku.

Po izboru časopisa Forbes, mjesto koje se u Dubaiju svakako mora vidjeti je i Wafi Mall, oblikovan poput egipatske piramide, ukrašen hijeroglifima i kipovima faraona na zlatom obloženim stupovima. Uz predstavnike europske visoke mode, zastupljeni su i arapski brandovi poput Eve N Black, a u ponudi je i tridesetak restorana s hranom iz svih dijelova svijeta.

Na putu Bliskim istokom ljubitelji šopinga ne bi smjeli propustiti ni centar Villaggio u katarskoj Dohi. Pod stropom obojanim poput neba, građevina od bijelog mramora izgleda poput filmskog seta ili Disneyjeva tematskog parka. No, umjesto likova iz crtića, ovdje ćete naći više od 200 dućana među kojima su i Dolce Gabanna, Banana Republic i Ralph Lauren.

Po Forbesovom izboru, na popisu najboljih šoping-centara nalazi se i GPO u Melbourneu. Ova neorenesansna građevina više je od stotinu godina služila kao pošta, a nakon požara u kojem se gotovo urušila, uređena je kao luksuzni trgovački centar. Nakon toga, prepoznatljiv je kao središnje mjesto lokalnih dizajnera kao što su Wayne Cooper, Leona Edmiston i bikini brand Zimmermann. Voditeljica Guggenheimova muzeja Karen Meyerhoff stil u GPO-u opisala je jedinstvenim i fascinantnim, drukčijim od drugih pogleda na modu.

Šoping centar u Tokyu

Midtown Centar u Tokyju u čak šest zgrada posjetiteljima nudi očaravajuću kombinaciju dizajna, umjetnosti, mode, hrane, užitka i biznisa. Što se marki tiče, zastupljeno je sve, od Chloe do Harryja Winston i Isseyja Miyakea. Jednak je i gastronomski izbor pa u pauzi za ručak možete izabrati želite li jesti u tradicionalnom japanskom restoranu ili francuskom bistrou. U centru se možete upoznati i s novitetima japanskog industrijskog dizajna, a na kraju cjelodnevnog obilaska prespavati u luksuznom hotelu Ritz-Carlton.

S više od 24 milijuna posjetitelja godišnje centar Galleria u Houstonu jedno je od najvećih teksaških turističkih atrakcija. Ponuda je mješavina visoke i pristupačnije 'urbane' mode, od Valentina do Zare, a uz 375 trgovina centar ima niz zabavnih sadržaja poput klizališta, luksuznih i jednostavnih restorana te čak dva hotela.

Iako znatno manji, sa svega pedesetak trgovina, The Shops unutar Time Warner Centera u New Yorku također se uvrstio na ovaj popis, u prvom redu zbog kombinacije vrhunskih dućana za najizbirljiviju klijentelu i vrhunske gastronomske ponude. Profil njihovih posjetitelja najbolje opisuje podatak da kušanje sušija u poznatom restoranu Masa stoji 'skromnih' 400 dolara.

Unatoč nadmetanju u izgradnji šoping-centara, u SAD-u je sve više kupaca koji ponovno žele trgovati na otvorenom. U tzv. 'lifestyle centrima', kojih se prošle godine otvorilo dvostruko više nego godinu ranije, nudi se mnoštvo robe i dobra hrana uz šetnju na svježem zraku.