razgovor o digitalnoj umjetnosti

Jerko Stjepanović, organizator prve svjetske izložbe NFT skulptura: Uzbudljivo je materijalizirati internet kulturu koju svakodnevno živimo

27.03.2022 u 19:23

Bionic
Reading

Hrvatski art i NFT startup Michelangelo Labs predstavio se izložbom u Laubi početkom veljače, gdje su izložili svoje NFT skulpture, koje 3D modeliraju na temelju 2D predloška. Porazgovarali smo s osnivačem kompanije Jerkom Stjepanovićem

Sigurno ste već vidjeli one NFT sličice koje su, na valu popularnosti kriptovaluta, u posljednjim godinama zaokupile pozornost ljubitelja digitalnog. Već se odavno njima trguje, cijeni ih se kao ozbiljne umjetnine, a nedavno smo pisali i kako je Eminem potrošio skoro pola milijuna dolara na jedan NFT.

Ekipa iz Michelangelo Labs-a detaljno 3D printa tu digitalnu umjetnost i potom je ručno obrađuje i boja. Cilj im je, kažu, stvoriti novu kolekcionarsku nišu. Pritom evociraju razmišljanje o budućnosti umjetnosti, kriptografskim tehnologijama, ali i o vizijama društva ranog 21. stoljeća obilježenog računalnim tehnologijama. Za izradu pojedine skulpture treba im i do tristo sati rada. Neke od njihovih radova već posjeduju i istaknuti članovi NFT zajednice - Zeneca_33, Eddyiskongz i Cozomo de' Medici - a uskoro planiraju i otvoriti narudžbe za prvo izdanje njihovih 200 skulptura, što znači da će vlasnici NFT-ova diljem svijeta moći naručiti skulpturu Michelangelo Labs-a prema svojem NFT-u.

O spajanju digitalnog i fizičkog, internetu i umjetnosti porazgovarali smo s Jerkom Stjepanovićem, osnivačem Michelangelo Labs-a.

Kako biste objasnili pojam i koncept NFT-a nekome tko čitajući ovaj intervju prvi put čuje za to?

NFT bih objasnio kao sliku zapisanu na blockchainu – dijeljenoj bazi podataka, nešto poput velike nepromjenjive excel tablice. Glavna revolucija koju je blockchain donio na razini čovječanstva je funkcionalna digitalna imovina. Dakle, sve što se može i s fizičkom imovinom, sada se može i s digitalnim sadržajima: posjedovati, kupovati, prodati, iznajmljivati, založiti za kredit itd. NFT smatram tehnologijom koja je u sebi sažela više vrsta funkcionalnosti: NFT može biti u isto vrijeme i superiorniji način crowdfundinga, vlasničkog udjela u projektu, ali i ulaznica za digitalne sadržaje, pretplata, ulaznica za fizičke evente, koncerte itd. No, još je tu puno posla u tehnološkom smislu. Može se to usporediti s ranim internetom koji je bio skup, spor, s visokim troškovima transakcije, ograničenom funkcionalnošću, ali i s ogromnim prostorom za sve vrste kreativnosti, od ekonomske, društvene pa do umjetničke. Ovo su još vrlo rani dani NFT-ija i vjerujem da ćemo tek kroz nekoliko godina doseći mainstream, ali upravo zbog toga je i uzbudljivo.

Kako ste došli na ideju spajanja digitalnog i fizičkog?

Ideja proizlazi iz želje da unaprijedim NFT prostor, da stvorim nešto iza čega se mogu ponosno potpisati i nešto što će stvoriti novu vrijednost i proširiti vidike. Smatram da postoji puno sjajne umjetnosti u NFT polju, čak i u PFP (profile picture – avatari) kolekcijama koje obično dolaze u 10 000 komada. Uzbudljivo mi je materijalizirati tu Internet i pop kulturu koju živimo.

Znači li to da u Michelangelo Labs-u ipak vjerujete da digitalna umjetnost potrebuje svoje fizičke reprezentacije?

Vrlo rano ljudi su počeli organizirati NFT izložbe, raditi stickere, printati slike svojih NFT kolekcija. Sve je to okej, no u Michelangelo Labs-u htjeli smo to podići na jednu novu razinu.

Kako je vaš projekt dočekan u NFT zajednici?

Michelangelo Labs je u NFT prostoru dočekam s iskrenim oduševljenjem, pogotovo od strane ljudi kojima smo dostavili skulpture. Izazovno je ponekad objasniti što točno radimo, s obzirom na našu inovaciju 3D printinga NFT skulpture. Na prvu ljudi znaju pomisliti da se tu radi samo o 3D modelu, dok se, zapravo, radi o preko 300 sati uloženih u izradu svake skulpture.

Koje su target skupine za kupovinu vaših NFT skulptura?

Target grupa za NFT skulpture su prvenstveno iskusni kolekcionari koji ne love nekakvu brzu zaradu, već traže kvalitetne NFT projekte koji će postojati godinama i desetljećima koja dolaze. U pravilu su to blue-chip NFT-ijevi poput Bored Ape Yacht Cluba, CryptoPunks, Cyberkongz, Fidenze, Art Blocksa i drugih.

Kako izgleda proces proizvodnje jedne NFT skulpture? Koliko vremena je potrebno za njezin print?

Prvi korak je brainstorm i 3D modeling. Nakon niza sastanaka ekipa odluči kako uopće 2D jpeg. prenijeti u 3D model i to tako da se što kvalitetnije 3D isprinta. Kako funkcioniraju razni oblici i teksture? Je li forma organska ili nije, predstavlja li neka tekstura kožu, krzno, oči, odjeću i druge elemente; te kako to uopće isprintati i obojati? Proces printa je 50% posla, nakon toga slijedi dugotrajna ručna obrada, sklapanje skulpture, brušenje, šmirglanje, lakiranje poput automobila. Također u izradu šaljemo i custom-made aluminijsko postolje od cca 5 kg kako bi skulptura bila estetski zaokružena. Kao što sam naveo, naučili smo da je potrebno preko 300 sati za izradu jedne skulpture. Svaka skulptura je novi umjetnički proces sa stotinama odluka. Velika inspiracija za projekt bile su i skulpture Takashija Murakamija, koje sam prvi put vidio u srednjoj školi i oduševio se.

Koje ste skulpture do sada printali?

Do sada smo izradili 3 skulpture iz kolekcija Bored Ape Yach Club, Cyberkongz i Cryptoadz by Gremplin. To su bili naši prototipovi na kojima smo smo usavršili proces izrade, od modelinga, obrade, izrade postolja, ali i izrade pakiranja koje se pokazalo kao veliki izazov budući da smo te skulpture dostavljali po cijelom svijetu. To su bile naše prve Honorary skulpture za istaknute članove NFT zajednice: Zeneca_33, Eddyiskongz i Cozomo de' Medici. Trenutno radimo na još nekoliko projekata od kojih bih istaknuo Kanariu u sklopu fantastičnog projekta RMRK. Riječ je o vrlo detaljnoj i impresivnoj ptici raspona krila preko pola metra. U procesu izrade inovirali smo doslovno svaki dio naše art proizvodnje. Očekujte reveal uskoro.

Kako je prošla vaša izložba u Laubi i što ste njome htjeli postići?

Izložba u Laubi prošla je odlično. Bilo je jako zanimljivo vidjeti uzbuđenje novom art formom i od strane ljudi koji poznaju NFT područje, ali iz umjetničkog svijeta i generalne publike. Htjeli smo skulpture izložiti prije slanja, i zbog toga je izložba trajala kratko. Htjeli smo se i zahvaliti mnoštvu poslovnih partnera s kojima smo surađivali, a veseli nas činjenica da je prva svjetska izložba NFT skulptura održana baš u zagrebačkoj Laubi.

Tko čini Michelangelo Labs?

Vrlo sam ponosan na ekipu koja trenutno čini Michelangelo Labs, riječ je o stručnjacima i umjetnicima s dugogodišnjim iskustvom u 3D modeliranju, printanju i obradi. To su Luka Kirin, Ivan Ormuž, Filip Ormuž, Karlo Čaić i Daniel Kirin. Doslovno svaki dan svi zajedno naučimo nešto novo. Naglasio bih i da smo trenutno u potrazi za umjetnicima, 3D modelarima, 2D umjetnicima, kiparima, a pogotovo za art i NFT community managerima – tako da pozivam sve da nam se jave putem oglasa na Moj Posao, Twittera ili web kontakt forme.

Koji su budući planovi za kompaniju?

Upravo završavamo konferenciju u Beogradu u organizaciji MVP Workshopa i NFTizera. Zahvaljujemo kolegama na pozivu i na super iskustvu. Trenutno povećavamo proizvodne kapacitete, proizvodimo skulpture i posvećujemo se rastu našeg communitya i razvoju poslovanja. Iduće veliko potvrđeno partnerstvo je s NFT NYC, najvećom svjetskom NFT konferencijom koja se održava u 6 mjesecu u New York-u. Tamo ćemo i izložiti dio naših radova, na zadovoljstvo vlasnika NFT-ijeva, budući da se izlaganjem jača veza između digitalnog i fizičkog.

Što mislite, koja je budućnost NFT-a i digitalne umjetnosti?

Mislim da će 2022. i 2023. biti obilježene NFT-jevima, da će se profilirati još kvalitetnih proizvoda, kustosa i kolekcionara. S vremenom, mislim da će se puno toga standardizirati u NFT svijetu, i da će uz razvoj tehnologije NFT i blockchain zaživjeti u brojnim sferama svakodnevice. Hoće li za to trebati 2-5-10 godina, vidjet ćemo.

Zašto mislite da su ljudi i dalje nepovjerljivi prema digitalnoj umjetnosti, kao i prema kriptovalutama?

Prvo, zbog toga što je NFT još uvijek vrlo malo područje. Drugo, zbog toga što je na blockchainu "svatko svoja banka", što nosi mnoštvo pozitivnih stvari, ali i određene rizike s obzirom na nepovratnost transakcija. Prvi ulazak u crypto i NFT često je obilježen hypeom i scamovima i na to treba paziti. Primijetio sam i da neki umjetnici misle da će postaviti svoj rad na blochckain kao NFT i da će prodaja i priznanje uslijediti bez daljnjeg truda i marketinga. U tom smislu, NFT je samo nova platforma, nov način transakcija među ljudima i potrebno je uložiti ogroman trud da bi se čak i odlični radovi probili.

Koliko je cijeli taj prostor internetskih transakcija siguran, budući da nema centralnih točki, odnosno središnjeg administratora?

Blockchain i NFT kao tehnologije u sebi sadrže ideologiju decentralizacije i ukidanje centralnih autoriteta i privatnosti. Ta činjenica otvara veliki prostor vaninstitucionalne kreativnosti, ali i daje dodatnu odgovornost svakom korisniku. Za početnike je svakako nesigurniji, ali pitajte ljude u Argentini, Turskoj ili Venezueli da li bi radije primali plaću u svojoj valuti ili u kriptovalutama. Bitan dio ekosustava su i stablecoinovi – koji su vezani za određenu valutu, obično USD.

Što vas je privuklo NFT-ijevima?

NFT-ijevima me privukla vizualnost, online zajednice i osjećaj nečeg novog i potencijalno revolucionarnog. Dio sudjelovanja u zajednicama znači i proći kroz cijeli ciklus NFT-a, od samog mintanja (nulte transakcije).

Jeste li zaštitili ideju 3D printa NFT-ijeva, zvuči kao sjajna ideja koju će vam netko pokrasti.

Nismo zaštitili ideju, neka se njome slobodno posluži tko želi, a na nama je uvijek napravimo bolji art, inoviramo i podižemo razinu proizvodnje i business developmenta. Ideja takvog tipa zaštite suprotna je ideologiji i otvorenosti NFT-ja i blockchaina, a to je nešto što cijenimo.

Kako određujete cijene vaših skulptura, i u kakvoj su relaciji s cijenama originalnog NFT-ija prema kojemu pravite skulpturu?

Odredili smo fiksnu cijenu za naš First Edition u kojem je planirano 200 skulptura, a cijene su standardne za ovakav tip skulpturalnog djela, pogotovo u svjetlu količine uloženog truda, materijala i art inovacije. Za cijenu samog NFT-ja pretpostavlja se da će biti u višem rangu blue-chip etabliranih kolekcija.

Što biste savjetovali onima koji se žele uključiti u NFT svijet?

Ulazak u NFT i dalje nije toliko jednostavan, naime potrebno je provesti bar 100-injak sati u cryptu pa još bar 100-injak sati u NFT-ju da bi se stekao pregled polja i tehnologija, ali i da bi se osoba osjećala sigurno. Vjerujem da će se to s vremenom smanjiti, isto kao što svi koriste Internet, ali rijetko tko poznaje protokole preko kojih to sve funkcionira. Jer Internet funkcionira, a NFT polje i dalje ima puno posla pred sobom. Savjetovao bih da istražujete, tražite kvalitetne izvore informacija, izbjegavate "shillere", ljude koji obećavaju brze i ogromne zarade, da uživate u procesu učenja, da ne riskirate više nego što možete izgubiti, i da nađete kvalitetne zajednice i projekte.

  • +9
Jerko Stjepanović i Michelangelo Labs Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić