Novac BURZOVNI GUBITNICI

Profiti građevinara i brodara u sjeni recesije

  • Autor: Zoran Korda
  • 29.11.2008 7:54:59
  • 19.11.2008 14:00:00

Unatoč odličnim poslovnim rezultatima u prvih devet mjeseci 2008, dionice brodara i građevinara prednjače na dugačkoj listi ovogodišnjih burzovnih gubitnika s prosječnim padom od gotovo 70 posto. Čini se da su ulagače više brine neizvjesna budućnost, od us

U Crobex indeksu Zagrebačke burze, koji je sastavljen od dionica 28 kompanija, najzastupljenije su dionice 'brodara' i 'građevinara' ili preciznije dionice tvrtki koje se bave građevinarstvom i srodnim uslugama (projektiranje i inženjering) te pomorskim prijevozom.

Unatoč vrhunskim poslovnim rezultatima, brodari i građevinari najveći su ovogodišnji burzovni gubitnici. Za burzovne igrače to nije ništa neuobičajeno jer su aktualne cijene dionica ustvari odraz budućih očekivanja ulagača, a znatno manje ostvarenih rezultata u prošlosti. Sudeći prema natprosječnom padu cijena dionica, poslovne perspektive dvaju najzastupljenijih sektora na Zagrebačkoj burzi nisu ružičaste.

Labuđi pjev građevinara

Investicijska aktivnost u građevinarstvu dosad je uspješno odolijevala bauku globalne recesije što potvrđuju izvrsni rezultati vodećih građevinara. U prvih devet mjeseci, svih pet građevinskih tvrtki i za sastava Crobexa (Tehnika još nije objavila rezultate) bilježi snažan rast prodaje, a većina ih bilježi i solidan rast profitabilnosti.

Najbolju izvedbu pokazao je Dalekovod s rastom prihoda od 40 posto i dobiti od čak 74 posto. Osobito ohrabruje snažan rast inozemnih prihoda koji su se u posljednjem kvartalu više nego udvostručili. Zabrinjava pak negativan financijski tok opterećen rastom zaliha i nenaplaćenih potraživanja.

Snažnu ekspanziju nastavila je i Ingra kojoj su prihodi porasli za 55 posto. Međutim, Ingrina dobit rasla je po stopi od samo 11 posto uz negativan 'cash flow' iz poslovnih aktivnosti što ukazuje na niske profitne marže i probleme u naplati potraživanja.

Za razliku od Ingre, Viadukt je popravio profitabilnost, ali uz sporiji rast prihoda. Najveći problem Viadukta je potpuna ovisnost o prihodima realiziranima na gradnji domaćih autocesta i infrastrukturnih projekata. Uravnoteženi rast prihoda (+13 posto) i dobiti (+9 posto) ostvarila je Hidroelektra koja s Viaduktom dijeli poslove u domaćoj niskogradnji.

Institut građevinarstva Hrvatske (IHG) objavio je zasad samo preliminarne rezultate prema kojima je u prvih devet mjeseci ostvario 50-postotni rast dobiti. Regionalno širenje i veliki broj projekata u zemlji garantira solidan rast IGH-u, ali i nosi rizike financiranja i pravovremenog realiziranja svih preuzetih poslova.

U bliskoj budućnosti, građevinari će teško ponoviti dosadašnje rezultate. Kresanje državnih investicija, pad potražnje za stanovima i povećanje cijena kapitala sigurno će se odraziti na poslovne rezultate. Prvi problemi već su uočljivi u slabijim neto financijskim rezultatima što ukazuje na rast troškova financiranja. Primjećuje se i rast zaliha te nenaplaćenih potraživanja što upućuje na pogoršanje likvidnosti.

Analitičari RBA predviđaju da će kriza na građevinski sektor snažnije utjecati već potkraj godine u obliku slabijih financijskih rezultata, a daljnje pogoršanje očekuje se u 2009. kada će doći do smanjenja operativnih marži zbog pada potražnje i nižih cijena nekretnina.

Brodari velikom brzinom uplovili u recesiju

Brodari tradicionalno kasne u objavi financijskih izvještaja. Do danas su poslovne rezultate objavili samo Atlantska i Uljanik plovidba, a Tankerska plovidba, Jadroplov i Lošinjska plovidba još uvijek zbrajaju i oduzimaju prihode i rashode. Sudeći prema prvim pristiglim rezultatima, brodari još uvijek iskazuju pozitivne efekte iz zlatnog razdoblja pomorskog prijevoza.

Atlantska plovidba ostvarila je rast prihoda od 60 posto uz višestruko povećanje dobiti (sa 165,6 na 719,6 milijuna kuna). Otprilike polovica dobiti 'Atlantske' rezultat je prodaje starih brodova, a ostatak dolazi iz redovnog poslovanja. Pripremajući se za krizna vremena, Atlantska plovidba proširila je djelatnost na avioprijevoz i hotelijerstvo, pa tako pomorstvo trenutačno sudjeluje u ukupnom prihodu sa 77 posto, dok je udio avioprijevoza 19 posto, a hotelijerstva oko četiri posto.

Uljanik plovidba u prvih devet mjeseci 2008. zabilježila je veliki pad prihoda i dobiti u usporedbi s istim razdobljem 2007. kada su ostvareni značajni prihodi od prodaje brodova. Međutim, ako se isključe efekti prodaje brodova, pulski brodar je u 2007. ostvario pozitivne rezultate - blagi rast prodaje i solidno povećanje profitabilnosti poslovanja.

Burzovna kretanja potvrđuju da je brodski prijevoz među prvim sektorima koje je ozbiljno pogodila globalna kriza. Dramatični pad cijena vozarina potpuno je promijenio prognoze analitičara, a cijene brodarskih dionica izgubile su samo u listopadu više od 50 posto vrijednosti. Dugoročnim ugovorima i disperzijom djelatnosti hrvatski brodari pripremili su se za teška vremena, ali trenutačno se nitko ne usudi prognozirati koliko će ona dugo trajati.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još