BLAGI OPTIMIZAM

Turističke kompanije očekuju dobru sezonu, ali bez rasta profitabilnosti

19.03.2024 u 12:03

Bionic
Reading

Domaće turističke kompanije očekuju vrlo dobru sezonu, 95 posto ih u ožujku bilježi veću razinu rezervacija u odnosu na isto razdoblje prošle godine, isti postotak ih očekuje porast u broju noćenja u predsezoni, a 94 posto ih očekuje rast broja noćenja na razini čitave godine, pokazalo je istraživanje Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) i Hrvatske udruge turizma (HUT) u kojem je sudjelovalo 165 objekata hotela i kampova u Hrvatskoj.

'Prema svim postojećim informacijama možemo očekivati još jednu uspješnu turističku sezonu', najavio je Veljko Ostojić, direktor HUT-a, naglasivši da je turistički sektor prošle godine konačno uspio vratiti gubitak od preko 451 milijun eura ostvaren u pandemijskoj 2020. godini te nastavlja borbu s ključnim izazovima poput nedostatka radne snage i inflacijskog rasta troškova.

Poredak ključnih izazova blago je promijenjen u odnosu na prošlogodišnje istraživanje. Ove godine je u fokusu dostupnost osoblja, a inflacija, koja je lani bila glavni problem, sada je ipak manje izražena.

Ove godine 14 posto kompanija očekuje rast troškova do 5 posto, a preostalih 86 posto rast do 10 posto. Ispitanici očekuju da će najveći utjecaj na rast troškova imati troškovi rada, zatim troškovi energije te nabavni troškovi namirnica.

Nastavak rasta troškova i u ovoj godini ograničava povratak profitabilnosti sektora na predpandemijske razine, a turistički menadžeri ne očekuju značajniji porast profitabilnosti niti u duljem razdoblju od pet godina.

Naime, istraživanje je pokazalo da postoji vrlo ograničen prostor za podizanje cijena ove sezone te većina kompanija (56 posto) očekuje povećanje prihoda po smještajnoj jedinici do 5 posto, a njih 67 posto očekuje i rast cijena hrane i pića u tom okviru.

  • +17
Turisti u Šibeniku Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Jaramaz/PIXSELL

U pogledu omjera prihoda i troškova, 68 posto kompanija ne očekuje da će povećanje troškova biti veće od povećanja prihoda, za razliku od prošle godine kada je to mislilo samo 18 posto ispitanika. No 31 posto ih i ove godine smatra da će rast troškova nadmašiti rast prihoda.   

Izazovi s radnom snagom i dalje opterećuju turistički sektor s obzirom na to da većina kompanija, njih 56 posto izražava potrebu za povećanjem zapošljavanja u odnosu na prošlu godinu.

Među novim zaposlenicima najviše će ih biti iz Azije, te regije istočne i srednje Europe. Kod zapošljavanja strane radne snage najveći izazov postao je birokracija pri zapošljavanju i to za čak 67 posto ispitanika, dok je pronalazak kvalificiranih radnika i njihov smještaj na drugo i trećem mjestu.

Kada je riječ o investicijama, istraživanje pokazuje da 98 posto kompanija planira povećanje iznosa investicija pri čemu 62 posto ove godine planira povećanje veće od 30 posto. Najveći dio kapitala otići će na rekonstrukciju smještaja, ulaganja u održivost.