BORZAN U EUROPSKOM PARLAMENTU

'Mislimo da kupujemo izvorno, a kad dođemo kući vidimo 'proizvedeno u Kini'

06.10.2015 u 11:36

Bionic
Reading

Na plenarnom zasjedanju Europskog parlamenta velikom većinom podržana je Rezolucija o uvođenju europske oznake zemljopisnog porijekla i za nepoljoprivredne proizvode. U lobiranju za takvu rezoluciju aktivna je bila i hrvatska zastupnica Biljana Borzan koja je amandmanom predložila uvođenje jedinstvenog standardiziranog i javnog registra nepoljoprivrednih proizvoda na razini EU

'Jako sam sretna što su kolege prepoznale važnost što skorije uspostave ovog sustava. Podržali su vrijednost europske vještine, tradicije i znanja. Do sada je ona često omalovažena navalom krivotvorina iz trećih zemalja. Primjerice, europski proizvođači tekstila se žale da oko 40 posto prihoda moraju trošiti na sudske sporove s krivotvoriteljima umjesto u povećanje proizvodnje, a mnoge tvornice u se odavno ugasile', komentirala je Borzan.

Čak 57,4 posto proizvođača je prijavilo velike probleme i gubitke zbog zloupotrebe njihove trenutačne oznake zemljopisnog porijekla. Krivotvorine najčešće dolaze iz zemalja Azije i Južne Amerike gdje krivotvore oznaku, ali i unutar EU gdje se manipulira imenima pa se imenu novog proizvoda manje kvalitete dodaje riječ 'kraljevski', 'originalni' i slično, priopćeno je iz ureda Biljane Borzan.

'Oznaka porijekla nosi puno prednosti koje primjerice oznaka zaštićeni znak nema. Iznad svega to je prepoznatljivost kod potrošača. Potrošači vole kupovati proizvode s oznakom izvornosti jer znaju da su kupili kvalitetno i autentično. A ne kad dođu kući, okrenu zapravo preplaćeni proizvod pa piše 'proizvedeno u Kini', kazala je u raspravi Borzan.

Europska komisija je još 2014. u Zelenoj knjizi objavila da bi stvaranje takve oznake stvorilo više od 4 milijuna radnih mjesta i to u najsiromašnijim regijama Europe. Dvije trećine regija iz kojih potječu nepoljoprivredni proizvodi s oznakom zemljopisnog porijekla imaju stopu siromaštva ili stopu nezaposlenosti iznad 20 posto.

'Komisiji je prijavljeno oko 800 proizvoda koji žele takvu oznaku. Među njima su i hrvatski zlatovez, paška čipka, brački kamen... Tu vidim veliku priliku za male hrvatske obrtnike i razvoj siromašnijih regija. Pravni temelj je već postavljen oznakom za poljoprivredne proizvode, a nova Direktiva o autorskim pravima je prva stanica na kojoj možemo početi graditi uspješnu priču', objašnjava Borzan.

Neki zastupnici su izrazili zabrinutost zbog dodatnog administrativnog tereta za poduzeća.

'Kada mi netko sa skepsom govori o ovoj temi ja ga jednostavno upitam gdje bi europska poljoprivreda bila da ne postoje oznake porijekla za primjerice vina, ili određene voćne ili mesne proizvode? Ne smijemo se bojati zaštiti što je naše i tražiti trgovačke partnere da to poštuju!', zaključila je Borzan.