Svijet STRAŠNA TRAGEDIJA

Potvrđen pad Air Francea u Atlantik

Zrakoplovi brazilskog vojnog zrakoplovstva našli su na pet kilometara dugom potezu u Atlantskom oceanu ostatke zrakoplova što potvrđuje da se Airbus Air France s 228 putnika i članova posade srušio u more, izjavio je brazilski ministar obrane Nelson Jobim utorak

RIO DE JANEIRO - Jobim je rekao da otkriće "potvrđuje da se zrakoplov srušio u tom području", nekoliko stotina kilometara od brazilskog arhipelaga Fernando de Noronha.

Brazilski ministar je rekao da među ostacima ima metalnih i nemetalnih dijelova ali ih nije detaljnije opisao. Nisu uočena tijela stradalih no vjeruje su da su svi u zrakoplovu poginuli.  Na površini mora uočene su i mrlje, najvjerojatnije od goriva iz nestalog zrakoplova. Pronađeni predmeti nalaze se na razdaljini od 60 kilometara. Na pitanje jesu li to ostaci Airbusa A330, Jobim je kategorički odgovorio kako u to nimalo ne dvoji.

U međuvremenu oglasio se i Glavni vojni stožer u Parizu, koji je ocijenio da više nema mjesta sumnji o podrijetlu krhotina pronađenih u Atlantiku, koji doista pripadaju Airbusu A330 Air Francea, iako je nužna još i službena potvrda.

'Iako je još potrebna službena potvrda nakon što se napravi tehnička analiza, nema mjesta sumnji', ocijenio je kapetan Christophe Prazuk iz glavnog stožera.

Francuski ophodni zrakoplov Atlantique 2 nadlijetao je zadnjih sati zonu gdje je brazilsko zrakoplovstvo otkrilo u utorak krhotine A330 Air Francea, nestalog s 228 osoba.

U utorak navečer brazilski ministar obrane Nelson Jobim kazao je da "nema nikakve sumnje" da se radi o krhotinama Airbusa A330.

Za srijedu je predviđeno još letova među kojima let francuskog Awacsa koji bi trebao napraviti "kartografiju" krhotina u pokušaju određivanja mjesta nesreće i skupljanja crnih kutija, istaknuo je zapovjednik Prazuck.

HRT javlja da je u na ovom letu trebalo biti još hrvatskih pomoraca, no oni se nisu ukrcali te se njihova imena ne nalaze na listi putnika. No, nažalost hrvatski pomorac Zoran Marković, nestao je zajedno s ostalim putnicima i posadom. On je naime, kartu za kobni let kupio desetak dana prije polijetanja. U zrakoplovu se nalazio i brazilski princ i posljednji nasljednik krune te direktori kompanija Thiessen Krupp i Michelin za Južnu Ameriku.

Ukoliko je 'crna kutija' potonula, čega se neki pribojavaju, do 4000 metara ili više, bespilotne podmornice bit će testirane do samih granica izdržljivosti. Međutim, prošle pomorske i zračne katastrofe dovele su do snažnog razvoja tehnologije što ulijeva nadu u pronalazak 'kutije s odgovorima'.

'Postoji velika mogućnost da su uređaji za snimanje podataka preživjeli pad, no glavni problem je njihovo otkrivanje', izjavio je Derek Clarke, direktor kompanije Divex iz Aberdeena koja se specijalizirala za proizvodnju vojne i civilne opreme za ronjenje.

'Ukoliko usporedite Titanik i vrijeme potrošeno na njegovo traženje te veličinu 'crne kutije' dolazite do zaključka kako se zapravo tražite 'iglu u plastu sijena'. Očekuje vas pretraga velikog područja i mogli bi proći mjeseci u spuštanju sonara na tu dubinu', objašnjava Clarke.

Istraga koja je u tijeku nakon nestanka zrakoplova Airbusa A330 Air Francea na letu iz Rija de Janeira za Pariz u nedjelju još nije dala rezultate koji bi upućivali na točan uzrok nesreće, pa se zasad ne isključuje nijedna mogućnost, a francuska će tvrtka o okolnostima nesreće informacije tražiti i od njemačkog avioprijevoznika Lufthanse, objavile su u utorak agencije

'Nijedna hipoteza zasad ne prevladava'
, rekao je francuski premijer Francois Fillon pred zastupnicima nacionalne skupštine. 'Jedino u što smo sigurni je da iz zrakoplova nije bilo poziva u pomoć, već samo tri minute redovnih automatskih upozorenja o prestanku rada svih sustava', dodao je.

Osim već upućenih triju zrakoplova za potragu na moru, Francuska će u potragu uključiti i izviđački zrakoplpv AWACS opremljen radarima', rekao je Fillon. Uz zrakoplove, u utorak je Francuska u područje gdje je nestao zrakoplov s 228 putnika i članova posade poslala i istraživački brod 'Pourquoi pas' (Zašto ne), opremljen dvama robotima specijaliziranim za istraživanje podmorja na velikim dubinama.

Takvi roboti mogu djelovati na dubinama do 6 tisuća metara, a najveća dubina područja nad kojim je nestao zrakoplov je 4700 metara. No podatke o okolnostima koje su vladale u nedjelju na području na kojem je nestao zrakoplov Air Franceu će dati i Lufthansa, čija su dva zrakoplova bila u približno isto vrijeme u tom širem području.
ReutersZrakoplov francuske mornarice u brazliskoj vojnoj bazi

Svjetska meteorološka organizacija (WMO) u utorak je rekla kako posjeduje preliminarne podatke dvaju zrakoplova o temperaturama i vjetrovima, ali ne i o turbulencijama, jer za to nemaju potrebnu opremu. Ravnatelj meteorološkog odjela WMO-a Herbert Puempel rekao je kako je malo vjerojatno da bi munja ili nevrijeme mogli biti uzroci nesreće, ali da su mogli pridonijeti.

'Dva zrakoplova Lufthanse bila su negdje u blizini zrakoplova Air Francea, ali ne znamo točno mjesto nesreće, pa je krajnje upitno koliko su oni doista bili blizu', rekao je Puempel. ' Teško je procijeniti kolika će biti točnost podataka kad se ne zna koliko su zrakoplovi bili daleko od mjesta nesreće. Ali će se sve što se primijetilo iskoristiti u istrazi', rekao je.

Nekoliko brazilskih i francuskih zrakoplova pretraživalo je Atlantik kako bi otkrilo olupinu zrakoplova koji je na letu AF447 iz Rio de Janeira u Pariz nestao noću na ponedjeljak. Ranije je posada jednog francuskog teretnog broda primijetila je ostatke kako plutaju Atlantskim oceanom na području na kojem se vjerojatno srušio nestali zrakoplov Air Francea.

Posada Douce Francea vidjela je komade olupine navodno na istom području kod obale Senegala na kojem je pilot brazilske zrakoplovne kompanije TAM možda vidio goruće komade olupine francuskog Airbusa koji je nestao s 228 putnika i članova posade.Posada TAM-a 'tijekom leta iz Europe za Brazil vidjela je narančaste bljeskove na otvorenom moru na udaljenosti od oko 1.300 kilometara od otoka Fernanda de Noronhe'.

Brazilsko vojno zrakoplovstvo je potvrdilo da je posada TAM-a i njima prenijela informacije te da se zrakoplov brazilske kompanije u tom trenutku nalazio području u kojem se mogao naći i Airbus Air Francea.

Douglas Ferreira Machado iz brazilske Javne zrakoplovne agencije izjavio je da će potraga za nestalim zrakoplovom dugo trajati. 'Bit će to duga i tužna priča. Crna kutija bit će na dnu mora', kazao je.

Brazilsko zrakoplovstvo i mornarica nastavljaju potragu za Airbusom, a pridružio im se i jedan američki zrakoplov, priopćilo je ministarstvo obrane u Rio de Janeiru. Reuters je izvijestio da je u utorak ujutro započeto je pretraživanje dubina Atlantskog oceana kako bi se ušlo u trag zrakoplovu i nestalim putnicima.

Francuski ministar obrane Herve Morin izjavio je u utorak da će potraga za zrakoplovom trajati koliko god bude trebalo. 'Potraga će se nastaviti dok god bude trebalo. Snage su poslane na to područje i bit će na raspolaganju dok bude trebalo', rekao je Morin za radijsku postaju Europe 1.

Istaknuo je da su mobilizirane 'sve raspoložive pomorske i zračne snage'. 'Najsuvremeniji zrakoplovi i posebno obučeni piloti nadlijeću to područje i zasad ništa nisu pronašli', rekao je.

Što se tiče narančaste svjetlosti koju je vidio brazilski pilot na području gdje je, kako se nagađa, zrakoplov pao, 'riječ je o pretpostavci koja nije potvrđena', kazao je. Morin je u svezi s uzrocima nesreće rekao da se 'moraju ispitati sve mogućnosti'.

'Nemamo pravo unaprijed odbaciti mogućnost terorističkog čina jer je terorizam najveća prijetnja za sve zapadne demokracije', istaknuo je. 'No danas nemamo baš nikakvih naznaka koje bi nam omogućile da potvrdimo da je to uzrok nesreće', rekao je.

Reuters
Zabrinuta rodbina i prijatelji putnika u Air Franceovom zrakoplovu
U zrakoplovu Air Francea koji je u ponedjeljak na letu od Rio de Janeira do Pariza nestao iznad Atlantika, među 228 putnika i članova posade nalazio se i hrvatski pomorac Zoran Marković (45) iz sela Kostelja u naselju Grižane, u vinodolskoj općini. Supruga Dalija rekla je da je njezin suprug Zoran, koji je pomorac već 15 godina, putnu kartu za Air Franceov zrakoplov kupio prije nekoliko dana, pa nema riječi o tome da je zakasnio na neki drugi zrakoplov i prešao na kobni let.

O učincima udara groma u zrakoplov, za što se nagađa da je prethodilo nestanku Airbusa A 330-200, za Večernji list je pojasnio mr. sc. Tin Jelavić, dipl. ing. aeronautike – pilot.

'Kao i kod automobila, udar groma na putnike u zrakoplovu nema nikakav učinak jer se nalaze u Faradayevu kavezu. Analogno trakicama za pražnjenje statičkog naboja, koje vise s nekih automobila, zrakoplov na krajevima krila i na repu ima statičke ispražnjivače', kazao je Jelavić.

Kroz ispražnjivače se prazni statički naboj koji se stvara na oplati aviona tijekom leta kako zrakoplov ne bi sletio nabijen, što bi bilo vrlo opasno. No kroz ispražnjivače se prazni i svaki drugi naboj.

'Ako je grom udario u antenu, može spržiti radio, ali sva elektronika, načelno, ne bi trebala pregorjeti. Usto, u putničkim zrakoplovima su zbog sigurnosti svi sustavi udvostručeni, pa udar groma ne bi smio biti kritičan jer bi i dalje radili motori. Osim ako nije riječ o konstrukcijskoj pogreški', pojasnio je Jelavić.

Istaknuo je da je povijest zrakoplovstva pisana krvlju, a da je svaka nesreća nepredvidivi slijed događaja. 'Uzrok pada ne bi trebao biti udar groma, nego kombinacija stvari koje su se poklopile, što bi se otkrilo pregledom olupine. No, ako je zrakoplov pao u Atlantik, sumnjam da će se doći do olupine', zaključio je Jelavić.


  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još