NASILNI UGOSTITELJI

U Poreču je išamaran cijeli hrvatski turizam!

25.07.2014 u 07:00

Bionic
Reading

Skandalozni slučaj da je ugostitelj pretukao gosta, koji se dogodio nizozemskom turistu Michaelu Rollemanu u srcu Poreča, nažalost, nije tako usamljen primjer. U špici sezone u Rovinju prošle je godine konobar brutalno pretukao barda hrvatske diskografske scene Veljka Despota jer mu je potrubio ispred restorana! Čak i strukovni predstavnik Tonči Glavina upozorava da velik broj hrvatskih ugostitelja nije ni školovan za taj posao

Zgražanje domaće i svjetske javnosti izazvao je također i napad domaćeg ugostitelja na glumice filma 'Otok ljubavi' koji se pod redateljskom palicom Jasmile Žbalić prošlog ljeta snimao u Poreču. Zbog 'incidenta' u kojem su poznata francuska glumica Ariane Labed i njezine kolegice Ade Condeescu ozlijeđene, filmska ekipa morala je odgoditi završno snimanje.

Ovakvi slični incidenti negativno se odražavaju na turistički imidž. Svi napori turističkih djelatnika, od ulaganja u objekte, infrastrukturu i zabavne sadržaje destinacije pa sve do svakog pojedinačnog napora ugostitelja da pruži što kvalitetniju uslugu, padaju u sjenu kad medijske naslovnice ispune pojedini događaji u najmanju ruku neprimjerenog ponašanja prema gostu.

No sličnih, sramotnih primjera za Hrvatsku kao turističku destinaciju koja stremi biti među prvih 20 top destinacija, nažalost, našlo bi se i tijekom ranijih godina.

Woody Harrelson
, poznati američki glumac ispričao je u intervjuu za Playboy kako mu je uloga 'tupavog barmena' u seriji 'Kafić Uzdravlje' (Cheers) spasila život 2009. na ljetovanju u Hrvatskoj. Naime, glumac se na plaži u Dubrovniku sprijateljio s nekim superzgodnim djevojkama, što je kod grupe lokalnih mladića izazvalo gnjev i pobudu da se riješe konkurenta 'šakama'.

'Bili su me spremni rastrgati i bilo je napeto za poludjeti. A onda me jedan od tih gadnih momaka prepoznao s televizije i na kraju smo išli zajedno na piće. Kunem se, da nisam bio u 'Cheersu', ja bih poginuo baš tamo na toj plaži u Hrvatskoj', rekao je Harrelson Playboyu.

Također, 2009. u Dubrovniku je fizički napadnut i Oscarom nagrađeni češki redatelj Jiri Menzel. Upravo zato što ga nisu prepoznali, kako su se kasnije pravdali akteri incidenta, imao je neugodno iskustvo, i to tijekom snimanja dokumentarca 'Volim Hrvatsku'!

'U našem pristupu turizmu uopće se ne bavimo servisom, uslugom. Trebalo bi pitati nadležne u ministarstvu zašto nitko ne educira ljude o poslovnom bontonu u uslužnoj djelatnosti, gdje djelatnici trebaju biti na usluzi gostu', kaže nam jedan od stručnjaka iz ugostiteljske branše.

'Koliko god bili nezadovoljni, u svim uslužnim djelatnostima je pravilo: gost je uvijek u pravu. Kad se ovako nešto dogodi, na vidjelo izlazi da imamo podcjenjivački odnos prema gostu', kaže Krešimir Macan. Dodaje da time šaljemo krivu poruku gostima 'neka dođu, ostave pare i neka što prije odu'.

'Problem je to što većina ugostitelja kod nas nije školovana za taj posao'

'Jedino dobrovoljne strukovne udruge mogu isključenjem sankcionirati ugostitelje ako naštete ugledu i dostojanstvu udruge i profesije, dok HGK i Udruženje obrtnika ne mogu jer su im obrti i trgovačka društva po sili zakona članovi i nemaju instrumente za to', kaže dopredsjednik Hrvatske interesne udruge ugostitelja Tonči Glavina. Ističe da Bilali nije njihov član, no sumnja i da je uopće ugostitelj po struci. Podsjeća da se školovane ugostitelje tijekom stručnog usavršavanja između ostalog poučava i o ponašanju prema gostima, odnosno rješavanju kriznih situacija. Međutim, ističe, velik broj ugostitelja u Hrvatskoj nije školovan za to zahtjevno zanimanje.

Mnogi gosti danas pišu blogove, imaju Facebook stranice, iako su na odmoru putem interneta dijele informacije i dopisuju se s prijateljima, pa ako su zadovoljni odmorom, to će i podijeliti na svom zidu sa znancima.

Imamo primjere ekstremne ljubaznosti, kada je čovjek usred noći ustao iz kreveta i zbog gosta otvorio mjenjačnicu i s druge strane, kontraste s napadom na turiste. Rekao bih, prije smo svi bili raja i na prvom mjestu nam je bio gost i njegovo zadovoljstvo uslugom i odmorom, a sad smo se pretvorili u kapitaliste koji žele što više i brže zaraditi, ne vodeći toliko brigu, jer polazi se od toga 'ionako ga nikad više neću vidjeti', objašnjava Macan.

Dodaje da je prisutan i pritisak kratke sezone, zbog čega je sve užurbano, prenapregnuto, jer se u nekoliko mjeseci mora što bolje zaraditi, pa se događaju i incidenti, pogotovo kad ugostiteljski posao rade ljudi koji nisu školovani ugostitelji. Ističe, koliko god smo pod pritiskom zarade, gost mora biti na prvom mjestu, inače će nam gosti otići nekamo drugamo gdje će biti zadovoljniji.

'Bilali nije pretukao jednog gosta, on je išamarao cijeli hrvatski turizam. Ugled se polako stječe, a lako gubi. Mogu pohvaliti reakcije nadležnih, ministra Lorencina i porečkog gradonačelnika Štifanića, ali ta loša slika ostaje.

Sigurno je da ovakve situacije nasilja nad gostom štete turizmu. Zbog društvenih mreža i interneta, ovakva stvar ne nestaje. Uvijek je možete naći, tagirati. Vijest iz crne kronike, dobit će eho, zanimljiva je medijima i širi se brzo. Stoga je svaki izbjegnuti incident, koji zamijenite osmijehom, ulaganje u budućnost turizma', zaključuje naš stručnjak za krizni menadžment Krešimir Macan