fejs, tiktok, instagram

Tko vodi najbolju, a tko najgoru kampanju na mrežama: 'Prije je bio kaos, sad je krindž'

29.03.2024 u 05:59

Bionic
Reading

Zahuktao se rat i na društvenim mrežama. Nešto manje od tri tjedna prije izbora koriste se svi kanali da bi se došlo do birača. Da je stvar ozbiljna, pokazuje i dolazak premijera Andreja Plenkovića na TikTok. Stanje hrvatske politike na društvenim mrežama secirao nam je komunikacijski savjetnik Maro Alavanja, a mišljenja je da najbolju online kampanju imaju Možemo! i Most

'Možemo! u pogledu contenta i oglašavanja radi to veselo, šaljivo, kreativno i urbano, a imaju i muziku. To je zaokružena i profesionalna priča', smatra Alavanja te dodaje da isto tako radi Most, koji oduvijek ima dobru digitalu. Izbacili su i tu foru s Grmojom koji repa.

'Osobno mi je to cringe, ali realno oni daju tempo i pokušavaju napraviti nešto novo', komentira.

Most i Možemo! trenutno su najjači u tome, s time da Most, što se tiče digitalnog oglašavanja, najbolje radi taj posao iako još nije krenulo veliko trošenje novca u kampanji. Na oglase koji se trenutno pojavljuju na Facebooku potroši se tek oko nekoliko tisuća eura ukupno.

SDP već dulje gura svoju priču s društvenim mrežama, ali ono što rade, po mišljenju Alavanje, nije posebno dobro.

'U posljednje vrijeme ima nekog napretka, forsiraju taj 'plan za stan', ali to je još uvijek razina ispod Možemo! što se tiče kvalitete sadržaja, tona komunikacije, kreative i slično', smatra naš sugovornik.

HDZ se uvijek digne pred izbore.

'Počeli su stvarati znatno više videosadržaja, a uvijek je to klasična shema dva-tri mjeseca prije izbora, ali im nedostaje vremena zbog kasnog starta. Umjesto da kontinuirano i disciplinirano rade na porukama, oglašavanju, contentu...', pecnuo ih je stručnjak.

Od ostalih je najagresivniji, prema sudu našeg sugovornika, Mislav Kolakušić kao 'melem na ranu Domovinskom pokretu' u 1. izbornoj jedinici.

'Kolakušić je tu snažan kao i na prošlim europarlamentarnim izborima, na kojima je na temelju društvenih mreža dobio taj prosvjedni glas protiv establišmenta, mada se sve to mora uzeti sa zrnom sumnje jer ako gledamo samo brojke 'fejsbukinfluenserstva' u politici, onda bi Pernar i Sinčić ili Miletić već bili premijeri', upozorio je komunikacijski savjetnik, istaknuvši da se te brojke moraju preliti u konverziju.

'Zdrav proces koji vodi konverziji treba trajati barem šest mjeseci, a za većinu stranaka vidimo da su se aktivirale u zadnja tri-četiri mjeseca', kaže. Pritom će se mnogi složiti da stranke na bavljenje društvenim mrežama gledaju kao na trošak, a ne kao investiciju.

Alavanja je podsjetio da je tri godine radio s ministricom Blaženkom Divjak te su u to vrijeme forsirali komunikaciju na društvenim mrežama onako kako bi po njemu trebala izgledati svaki dan, a to je dvosmjerna komunikacija koja nedostaje strankama u Hrvatskoj, čak i onima koje nešto bolje rade taj posao.

'Stvaranje odnosa, a ne jednosmjerno komuniciranje stavova, to je razlika', kazao je Alavanja i objasnio da kad su radili na Školi za život, imali su sesije s učenicima, potom učiteljima i roditeljima, koji su mogli postavljati pitanja o reformi. Pokušali su se približiti svakoj ciljanoj skupini, a kod političkih stranaka još uvijek nema toga.

'Još uvijek ne možete napraviti nekakav virtualni town hall. Možemo! je na Redditu napravio AMA-u (Ask me anything - Pitaj me bilo što), ali to je samo jednokratni potez iza kojeg ne stoji osmišljen proces', smatra Alavanja.

@plenkovic_andrej Dobrodošli na moj službeni TikTok profil! Moji mlađi suradnici često mi govore da je vrijeme za priključenje novim komunikacijskim tehnologijama kako bismo naše djelovanje približili sugrađanima, osobito mladima. Izazov prihvaćen! Radujem se našim raspravama i dijalogu! 💬 #ZaSveIzazove #politika #mladi #andrejplenkovic #izbori2024 #hrvatska ♬ A short sound effect - KKLab

Što se tiče TikToka, stručnjak smatra da i na toj mreži Most i Možemo! najbolje rade. HDZ uopće nismo uspjeli pronaći na TikToku, kanalu koji se nalazi pod snažnim pritiskom u SAD-u te mu prijeti zabrana zbog spora oko dijeljenja podataka, ali je premijer Andrej Plenković osobno otvorio profil u posljednji tren - pred izbore. Kaže da su ga na to nagovorili mladi suradnici. 'Krajnje je vrijeme', povjerio se premijer javnosti da su mu rekli. Inače, Amerikanci strahuju da preko te društvene mreže podaci koji se prikupe idu ravno u Centralni komitet Komunističke partije Kine.

Alavanja kaže da TikTok može dati vidljivost, ali još uvijek nema dokaza za to - kao što nema dokaza ni u Cambridge analytici, poznatom Facebookovu/Metinom skandalu - da je on dramatično utjecao na odnose u izbornim procesima.

Postoje i primjeri toga da se pojedinci pokušavaju putem društvenih mreža izdvojiti od ostalih. Akvizicija SDP-a za skore izbore, agilna dogradonačelnica Gline Branka Bakšić Mitić, preko TikToka pokušava doći do prostora jer je 'na televiziju neće zvati'.

'Zato ću na vaša pitanja odgovarati direktno na TikToku. Postavite pitanje na mojim profilima uz oznaku #PitajBranku i odgovaram čim ulovim vremena i signala', poručila je pratiteljima i svima ostalima.

'Društvene mreže su područje koje vam pomaže u vidljivosti, ali konverzija je i dalje dominantno na Facebooku', smatra Alavanja te ističe 'da vas ljudi moraju osjetiti i početi vam vjerovati'.

Što se tiče X-a, riječ je o mreži koja služi političkim analitičarima i novinarima, ali nema nikakve veze s hrvatskom slikom jer se njome u našoj zemlji služi premalo korisnika i smatra da je riječ o platformi koja nije zaživjela kod nas.

YouTube također nije iskorišten. Moglo se očekivati će se na njemu vrtjeti spotovi s televizije, ali to je u zadnjih mjesec dana, kada svi bildaju oglašivačke budžete, užasno skupo zato što nisu kontinuirano radili.

Velika Britanija barem godinu ranije kreće u kampanju, a možda i više.

'Pogledate profile britanskog premijera na Facebooku ili Instagramu, to je iznimno visoka klasa rada, barem dvoje, troje ljudi u produkciji - od videa i fotografija do community managementa, to je ta razina na kojoj se taj posao mora zbilja raditi', smatra komunikacijski stručnjak.

Zaključno možemo reći da se kod nas bolje radi na društvenim mrežama, ali da to još uvijek nije dovoljno u smislu njihovog strateškog i kontinuiranog korištenja.

'Prije je bio potpuni kaos: 2011. godine samo je SDP radio nešto na društvenim mrežama zato što su dali mladim ljudima da se bave time. Od tada su sustavne komunikacije - ne mogu reći da su baš dramatično narasle, ali su bolje. Shvaćaju da se mora ulagati više novca, a iskaču pojedinci koji se razumiju u to, koji žive na društvenim mrežama i cijele svoje karijere grade na njima - poput Miletića i Pernara', kazao je Alavanja.