jačanje vojske

'Nevidljivi' J-20 nije dominantan avion, ali Kina ima nešto čime će nadmašiti SAD

30.10.2023 u 10:07

Bionic
Reading

Dvanaest godina nakon što je J-20 predstavljen i šest i pol godina otkako je ušao u službu, kineska vojska nastavlja poboljšavati svoj prvi 'nevidljivi' borbeni avion, dok istovremeno proširuje flotu i ostatak svojih već pozamašnih zrakoplovnih snaga

Kinesko zrakoplovstvo sada je najveće u regiji i treće najveće u svijetu. Imaju ukupno 1900 borbenih aviona, uključujući J-20, prema američkom Ministarstvu obrane. Kineski dužnosnici rekli su da J-20 u službi svih pet njihovih vojnih zapovjedništava, što uključuje i presretanje američkih aviona iznad Istočnog kineskog mora, ali to još uvijek nije "dominantan avion" u usporedbi s američkim F-22 i F -35 'nevidljivim' mlažnjacima, tvrde dužnosnici američkih zračnih snaga koji pomno prate kineske zračne snage.

Međutim, američki dužnosnici kažu da je J-20 prikladan za ono što Peking smatra svojim kratkoročnim potrebama - sprječavanje američke vojske od intervencije u ratu u zapadnom Pacifiku, posebno oko Tajvana, piše Business Insider. Prema serijskim brojevima na avionima J-20 koji su se mogli vidjeti na javnim događanjima 2022. i 2023. moglo se zaključiti da je napravljeno više od 200 aviona J-20, što nadmašuje broj od 187 F-22 koje su SAD napravile između 1996. i 2011., i to ranije nego što se očekivalo.

Kineske zračne snage razvijaju flotu J-20 i pripremaju nadogradnje za mlažnjake, navodi se u najnovijem izvješću Pentagona o kineskoj vojsci, koje pokriva razvoj do kraja 2022. Te nadogradnje uključuju povećanje broja projektila zrak-zrak koji mlaznjak može nositi u svojoj konfiguraciji niske vidljivosti, ugradnju mlaznica motora s vektorom potiska koje bi omogućile letenje u čvršćim, oštrijim zavojima i ugradnju motora WS-15 koji bi omogućili avionima super-krstarenje ili let nadzvučnom brzinom bez korištenja naknadnog izgaranja. Kineski dizajneri namjeravali su opremiti J-20 s WS-15 od samog početka, ali kineska zrakoplovna industrija mučila se s proizvodnjom naprednih mlaznih motora.

J-20 Izvor: Profimedia / Autor: Lin Hong 林宏 / Avalon / Profimedia

'Vidjeli smo dug, naporan rad koji je išao u ono što ih je mučilo - zrakoplovne motore. Mlazni motori kineske proizvodnje "nisu ni približno" na razini američkih motora, ali su Kinezi proveli desetljeće usredotočeni na pokušaje izrade zrakoplovnih motora, jer je to zapravo ono što je kočilo kinesko zrakoplovstvo', kazao je Brendan Mulvaney, direktor Kineskog instituta za zrakoplovne studije, koji je dio Odjela američkih zračnih snaga.

'To sada daje rezultate prilično visoke kvalitete, koje oni stavljaju u svoj najnoviji avion', dodao je Mulvaney. Unatoč poboljšanju i proširenju flote, najviši časnik američkog ratnog zrakoplovstva na Pacifiku i dalje je skeptičan u pogledu sposobnosti J-20 da se mjeri s američkim mlažnjacima pete generacije. General Kenneth Wilsbach, šef američkih pacifičkih zračnih snaga, rekao je u rujnu 2022. da je njegovo zapovjedništvo imalo "ograničenu priliku procijeniti" J-20, ali da kineski avion nije nešto što ih zabrinjava. Upitan o mlažnjaku i ove godine, Wilsbach je rekao da je Kina dobro replicirala američku tehnologiju, ali tek treba razviti obuku i odnose koji će biti u rangu američkih mlažnjaka pete generacije.

Kineski 'nevidljivi' lovac 5. generacije J-20 Izvor: Društvene mreže / Autor: Forces News

'Napravili su dobar posao s kopiranjem SAD-a, iskreno, jer je gotovo većina tehnologije u tom avionu "ukradena" iz SAD-a', rekao je Wilsbach na konferenciji Udruge zračnih i svemirskih snaga u rujnu.

'Ne mislim da je to dominantan avion u ovom trenutku u usporedbi s onim što mi imamo, a ono što bih vam rekao je da usporedite kineski s američkim avionom i uzmete u obzir obuku koju naši ljudi prolaze i interoperabilnost sa saveznicima i partnerima, Kinezi su vjerojatno još uvijek u prilično nepovoljnijem položaju', dodao je Wilsbach. Kina se obvezala razviti svoje oružane snage, službeno poznate kao Narodna oslobodilačka vojska ili PLA, u vojsku 'svjetske klase' do 2049., odnosno 100. godišnjice osnutka Narodne Republike Kine. Dužnosnici nisu definirali što znači 'svjetska klasa', ali napredniji avioni, poput J-20, smatraju se važnim dijelom toga.

  • +10
Kineski Nosač aviona Liaoning Izvor: EPA / Autor: JEROME FAVRE

Međutim, za razvoj i učinkovito korištenje naprednih mlažnjaka, ratnih brodova i drugih platformi potrebno je vrijeme, a kineske vojne ambicije u kratkom roku usmjerene su na opremu koju je Mulvaney opisao kao 'dovoljno dobru' za postizanje ciljeva Pekinga, odnosno sprječavanje vanjske intervencije u sukob na kineskoj periferiji. Stoga rade i na projektilima dugog dometa koji mogu poremetiti operacije dopune gorivom usred leta na koje se američki avioni oslanjaju pri prelasku golemih udaljenosti u Pacifiku, kao i velika ulaganja u protubrodske balističke i krstareće projektile te u svemirske sustave za njihovo vođenje prema američkim ratnim brodovima koj se nalaze daleko od kineskih obala.

'Oni ne moraju napraviti J-20 koji će biti jednako dobar kao F-35. Samo trebaju pronaći način da spriječe te F-35 da interveniraju u operacijama kineske vojske, pa su napravili rakete zrak-zrak koje će nadmašiti američke', kaže Mulvaney.

'Nikada nam ne bi palo na pamet gađati balističkim projektilom nosač aviona jer to jednostavno nije problem koji imamo', rekao je Mulvaney, dodavši da Kina planira upotrijebiti te projektile 'da bi potisnula nosače aviona unatrag i da F-35 uopće ne mogu stići do tamo.'