ZANIMLJIVO OTKRIĆE

Voda koju pijemo mogla bi biti starija od Sunca

14.03.2023 u 09:44

Promatrajući udaljenu zvijezdu u nastajanju astronomi su našli vodik sličan onome kakvog ima i u našem Sunčevom sustavu

Astronomi su otkrili prve dokaze o povezanosti vode u našem Sunčevom sustavu s vodom u svemirskim prostranstvima u međuzvjezdanom prostoru.

To su postigli promatrajući pozorno mladu zvijezdu u nastajanju (protozvijezdu) V883 Orionis, udaljenu od Zemlje oko 1.305 svjetlosnih godina, skupa s diskom plinovitog materijala koji nastaje oko nje.

Otkrili su kako voda u njemu ima iste kemijske markere kao i voda kod nas. Stara je milijarde godina. Temeljem toga su zaključili kako je moguće da je voda u našem Sunčevom sustavu nastala davno prije Sunca, planeta i kometa.

U njega je izravno uklopljena dok je nastajao. Ako je to točno, moguće je kako i drugi planetarni sustavi imaju velike količine vode.

Voda oko ove udaljene protozvijezde sadrži omjere vodika vrlo slične našoj vodi i deuteriju kakav je kod nas. To upućuje na moguću snažnu povezanost između njih.

Astronomi su za istraživanje koristili radio-teleskope ALMA u Atacami kako bi promatrali diskove tvari dok nastaju oko zvijezda. Posebnu su pozornost obratili na zonu u kojoj vodeni led prelazi u plinovito stanje.

Ovi teleskopi mogu otkriti valne duljine svjetla u divovskim oblacima duboko u međuzvjezdanom prostoru. Istraživanjem tog svjetla moguće je otkriti kemijski sastav i fizikalna svojstva oblaka molekula u područjima gustih oblaka plina i prašine u kojima nove zvijezde nastaju, piše Mashable.

Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Nature.