SUNČEV SUSTAV

Nova studija: Tajnoviti 'planet devet' mogao bi biti nešto posve neočekivano

10.10.2023 u 11:11

Proverbijalni deveti planet našeg sustava možda uopće nije posljedica utjecaja nepoznatih objekata, već neobične gravitacijske dinamike, kažu znanstvenici

Navodni 'planet devet' koji leži skriven na rubu našeg solarnog sustava zapravo bi mogao biti nešto sasvim drugo, tvrde znanstvenici. Neobjašnjivo kretanje objekata na rubu našeg sunčevog sustava stručnjake je navelo na pretpostavku da su ti objekti pod utjecajem drugog svijeta skrivenog u mračnoj daljini našeg planetarnog susjedstva - nazvavši ga planetom devet. Objekti na udaljenim dijelovima Sunčevog sustava se, pretpostavljaju neki, ponašaju kao da ih naokolo povlači objekt koji ne možemo vidjeti, a koji je vjerojatno drugi planet.

Međutim, nova studija istraživača Harsha Mathura, profesora fizike na Sveučilištu Case Western Reserve i Katherine Brown, izvanredne profesorice fizike na koledžu Hamilton, kaže da su ta kretanja toga rezultat modificiranog zakona gravitacije, objašnjava Independant.

Znanstvenici su ilustrirali što bi se dogodilo da objektima upravlja teorija poznata kao modificirana Newtonova dinamika ili MOND. Ona sugerira da Newtonova uobičajena gravitacija djeluje samo do određene točke - da se u vanjskim područjima galaksija, na primjer, gravitacija ponaša na neobičan način.

Zaključili su da se podaci podudaraju - primjenom MOND teorije na postojeća opažanja činilo se da ih ona precizno predviđa. 'Usklađenost je bila zapanjujuća', rekao je Mathur.

Zanimljiva stvar je da znanstvenici ovim otkrićem i dalje nužno ne isključuju planet devet - ili drugo objašnjenje za ono što se događa. Neki su istraživači predložili druga objašnjenja, dok je dio sugerirao da je navodni efekt pojavljuje samo kad te objekte pokušavamo promatrati.

'Bez obzira na ishod, ovaj rad naglašava potencijal da vanjski Sunčev sustav služi kao laboratorij za ispitivanje gravitacije i proučavanje temeljnih problema fizike', rekla je Brown. Otkrića su potanko opisana u znanstvenom radu 'Modificirana Newtonova dinamika kao alternativa hipotezi o devetom planetu', objavljenom u časopisu The Astronomical Journal.