VR TEHNOLOGIJA

Nisu samo za igru i zabavu: Kako VR pomaže u obuci kirurga i liječenju pacijenata

14.09.2023 u 13:16

Bionic
Reading

Samo nekoliko dana prije asistiranja u prvoj velikoj operaciji 'zamjene ramena' prošle godine, dr. Jake Shine stavio je slušalice za virtualnu stvarnost (VR) i prionuo na posao. Kao specijalizant treće godine ortopedije u bolnici Kettering Health Dayton u Ohiju, bio je u laboratoriju medicinskog centra za VR s liječnikom koji je nadzirao postupak. Oba liječnika su nosila slušalice Meta Quest 2 dok su prolazili kroz 3D simulaciju operacije. Zahvat, koji se naziva obrnuta totalna artroplastika ramena, može trajati oko dva sata i zahtijeva od kirurga pažljivo kretanje po neurovaskularnim strukturama i plućima

Nakon vježbanja procedure, Shine je svoje slušalice odnio kući na vježbu. Činio je to otprilike dva puta dnevno prije operacije. 'Možete fino podesiti slušalice i naučiti što učiniti, ali također i što nikako ne treba činiti, bez rizika za pacijenta', rekao je Shine u intervjuu za CNBC.

U konačnici nije bilo komplikacija prilikom zahvata i pacijent se u potpunosti oporavio, rekao je specijalizant. 'Anegdotalno, mislim da je prošlo lakše i brže pomoću VR-a', rekao je Shine, 'nego da me liječnik morao provesti kroz svaki korak.'

Dok potrošački VR ostaje nišni proizvod i golem pothvat koji donosi novac izvršnom direktoru Mete Marku Zuckerbergu, ta se tehnologija pokazuje vrijednom u određenim dijelovima zdravstvene skrbi. Kettering Health Dayton jedan je od desetaka zdravstvenih sustava u SAD-u koji rade s novim tehnologijama, a VR je jedan od alata za pomoć liječnicima na obuci.

Široka kategorija 'proširene stvarnosti' uključuje potpuno imerzivne VR slušalice kao što je Quest 2 i uređaje za proširenu stvarnost (AR), pomoću kojih se može vidjeti digitalni sloj na vrhu stvarnog okruženja. Može li nova tehnologija ikada biti isplativa u cijeloj medicinskoj industriji, vrlo je otvoreno pitanje, ali rani testovi pokazuju potencijalnu korist VR-a u poboljšanju zdravstvenih ishoda.

Meta, tada poznata kao Facebook, ušla je na tržište kupnjom Oculusa 2014. Tri godine kasnije tvrtka je predstavila svoje prve samostalne slušalice. Godine 2021. Facebook je promijenio ime u Meta, a Zuckerberg se obvezao potrošiti milijarde, kladeći se na to da će metaverzum biti 'sljedeće poglavlje za internet'. Od početka prošle godine Metina jedinica Reality Labs, koja razvija VR i AR tvrtke, izgubila je više od 21 milijarde dolara.

Apple se također priprema za ulazak na VR tržište te cilja korisnike višeg ranga modelom Vision Pro, vrijednim 3500 dolara, za koji se očekuje da će debitirati početkom sljedeće godine. Meta bi trebala izdati Meta Quest 3 sljedeći mjesec.

U toj je najavi Jan Herzhoff, predsjednica Elsevier Healtha, rekla da će njezina tvrtka Complete HeartX ponudom 'mješovite stvarnosti' pomoći pripremiti studente medicine za kliničku praksu korištenjem hiperrealističnih 3D modela i animacija koje im omogućuju razumjeti i vizualizirati medicinske probleme, kao što je ventrikularna fibrilacija, te kako primijeniti svoje znanje u radu s pacijentima'.

Proširena stvarnost kao tretman za pacijente

Do danas je jedna od primarnih primjena VR-a u zdravstvu bila usmjerena na liječenje boli. 'Vrlo je teško pratiti bol kada se nalazite u fantastičnom kiberdeličnom svijetu', rekao je dr. Brennan Spiegel, direktor istraživanja zdravstvenih usluga u bolnici Cedars-Sinai u Los Angelesu.

Spiegel je rekao da, kada je netko ozlijeđen, postoji i fizička i emocionalna komponenta njegove boli. Ti se signali šalju u dva dijela mozga, a VR može poslužiti za smanjivanje signala u obje regije. 'To je obuka ljudi kako promijeniti pozornost da bi je mogli skrenuti s bolnih iskustava', rekao je Spiegel.

Dodao je da se Cedars-Sinai priprema pokrenuti virtualnu platformu za pomoć osobama s gastrointestinalnim problemima poput Crohnove bolesti, celijakije ili refluksa kiseline, kao i drugima za liječenje tjeskobe i ovisnosti te poboljšanja zdravlja u perimenopauzi.

Tehnologija je također privukla pozornost američkog ministarstva za pitanja veterana, jer ministarstvo koristi proširenu stvarnost u više od 160 ustanova kako bi pomoglo pacijentima u kontroli boli, bihevioralnoj terapiji te fizičkoj i kognitivnoj rehabilitaciji.

Pomoć veteranima

Caitlin Rawlins, voditeljica sveobuhvatnog programa u sustavu skrbi za veterane, rekla je da trenutačno bilježe više od 40 slučajeva upotrebe te tehnologije. Proširenu stvarnost u ograničenom kapacitetu uveli su 2015., a pronašli su više mogućnosti za njezinu upotrebu kako se tehnologija poboljšavala.

Rawlins je istaknula da ju je proširenoj stvarnosti privukao trenutačni odgovor pacijenata. Prisjetila se kad je prvi put gledala pacijenta kako koristi VR. Bio je to muškarac u 80-ima koji je upravo bio podvrgnut operaciji zamjene koljena. Bol je bila toliko jaka da opioidi nisu pomagali, rekla je Rawlins.

Nakon samo nekoliko minuta u virtualnoj stvarnosti, rekla je Rawlins, više nije osjećao bol u nozi. 'Samo korištenje toga za jednostavnu 30-minutnu sesiju može značiti razliku između nesnosne boli, nemogućnosti izvođenja vježbi i kretanja koje im je potrebno te toga da ustanu, pomaknu se i spreme za odlazak kući', rekla je.

Drugog pacijenta opisala je kao 'mrzovoljnog' vojnog veterana vezanog uz invalidska kolica koji je doživljavao kognitivni pad. Isproban je VR kako bi se vidjelo može li mu se smanjiti potreba za antipsihoticima.

Veliki napredak

S uključenim slušalicama, Rawlins je pacijenta potaknula da se kreće kroz virtualnu prirodnu scenu, hodajući kroz šumu, penjući se po stijenama te komunicirajući s pticama i jelenima. Rekla je da se pacijent smijao te da se transformirao u 'potpuno drugu osobu'.

'Vidjeti pacijenta koji je otprilike 15 godina bio vezan uz invalidska kolica kako ponovno hoda šumom i komunicira sa životinjama – bio je to prilično snažan trenutak. To su iskustva koja viđamo', istaknula je.

I Spiegel i Rawlins rekli su da su njihove organizacije 'hardverski agnostici', što znači da mogu koristiti slušalice koje proizvode Meta, Apple ili bilo koja druga tvrtka sve dok mogu podržavati pravi softver. Spiegel je rekao da postoje 'potencijalno milijuni i milijuni ljudi koji bi bili spremni kupiti slušalice', ali koji ih vide kao uređaje za igranje i zabavu te nemaju pojma o njihovoj zdravstvenoj koristi.Meta je labavo identificirala zdravstvenu skrb kao ciljno tržište objavivši studije slučaja i promovirajući kratke videozapise koji prikazuju futurističke kirurge na obuci.

'Zajedno u virtualnom svijetu'

Tehnologija također postaje dio mnogih medicinskih škola i programa specijalizacije.

U bolnici Kettering Health Dayton VR je nedavno postao obavezna komponenta nastavnog plana i programa za specijalizante prve godine ortopedije. U srpnju su novi liječnici završili mjesečni boot camp, u kojem su ujutro radili u klinici, a poslijepodne vježbali u virtualnoj stvarnosti. Sada moraju završiti najmanje tri modula tjedno u VR-u s rezultatom većim od 70 posto.

Za starije osobe kao što je Shine, VR obuka još nije obavezna, ali Kettering Health Dayton aktivno radi na tome da je ugradi u svaku razinu programa.

Dr. Reem Daboul, specijalizant prve godine u toj bolnici, rekao je da slušalice ne mogu pružiti fizički osjećaj obavljanja zahvata. Ali smatra da su vrlo korisne na važne načine. On već može koristiti slušalice za prolazak kroz korake zamjene kuka, što mnogi ortopedski kirurzi ne nauče do treće godine specijalizacije ili kasnije. 'Mogućnost da mi nešto pomogne i da vidim što bih trebao raditi bila mi je od velike pomoći', rekao je Daboul.

Za svoj ortopedski program Kettering Health Dayton koristi softver koji je razvio PrecisionOS, tvrtka koja izrađuje VR module za obuku kirurga, specijalizanata i predstavnika medicinskih uređaja. Suosnivač i izvršni direktor PrecisionOS-a, dr. Danny Goel, rekao je da tvrtka ima gotovo 80 kupaca diljem svijeta. Specijalisti ortopedije na Sveučilištu Rochester također koriste PrecisionOS.

Dr. Richard Miller, umirovljeni profesor na tom sveučilištu, rekao je da je softver 'sofisticiran' i 'vrlo realističan', posebno kao način da se nauče koraci postupka. Smatra ga toliko uvjerljivim da je aktivno pomagao odjelu ortopedije u implementaciji te tehnologije iako je prije tri godine otišao u mirovinu.

Kirurzi mogu vježbati kod kuće

Miller je rekao da je VR koristan način za kirurge da usavrše svoje vještine bez potrebe da se odmah suočavaju s pritiskom u operacijskoj sali. Također mogu vježbati kod kuće. 'Mogu biti kod kuće, u svojoj radnoj sobi, noću, a oni mogu biti u svojoj spavaonici noću, te možemo zajedno obaviti zahvat u virtualnom svijetu', rekao je Miller.

Unatoč prednostima VR-a, Miller je rekao da se softver mora često ažurirati kako bi ostao u tijeku sa standardima skrbi, najboljim praksama i kirurškim tehnikama. 'Sljedeće godine možda će malo promijeniti proceduru, a tada imate druge alate i stvari su malo drugačije. Tko će to promijeniti? Tko će to ažurirati?' rekao je Miller.

Troškovi su boljka

To su važna pitanja za kvalitetu skrbi. Ona su također važna zato što bolnice općenito imaju ograničene proračune, a troškovi nisu uvijek jasni. 'Ni od koga zapravo ne mogu dobiti izravne odgovore o tome koliko to točno košta i tko što radi', rekao je Miller.

PrecisionOS je odbio podijeliti specifične informacije o cijenama s CNBC-om. Goel je rekao da troškovi korištenja softvera tvrtke variraju ovisno o instituciji i partnerstvu. Bamberger iz Ketteringa rekao je da je uz softverske izazove hardver još uvijek prilično 'nezgrapan'.

Drugi u njegovom području također vide ograničenja; smatraju da je sučelje bolje nego što je bilo prije tri godine, no da još uvijek nije idealno za bilo kakvu zdravstvenu skrb. No, za ovu tehnologije svakako postoji značajno tržište, posebno u zdravstvenoj skrbi.

Rastuće područje istraživanja

Kao i sa svim tehnologijama u zdravstvu, proširena stvarnost morat će ukloniti regulatorne prepreke koje stoje pred njom. Američka agencija za hranu i lijekove (FDA) ima mali tim istraživača odgovornih za 'regulatornu znanost' vezanu za tehnologiju.

Ryan Beams, fizičar pri FDA-i, provodi ovo istraživanje s timom, savjetujući se s nizom stručnjaka o novim uređajima za AR, VR i mješovitu stvarnost. Kao rezultat toga, Beams je rekao da FDA može pomoći u uspostavljanju najboljih praksi za testiranje obećavajućih uređaja i njihovo sigurno plasiranje na tržište.

'Možemo reći da su ovo testovi koje trebamo napraviti, ovo su načini na koje biste trebali napraviti testove, a onda možemo pomoći tvrtkama da ih prođu', rekao je Beams za CNBC. 'Ono što ne želite je da uređaj koji bi potencijalno mogao pomoći nekome bude odgođen jer postoji neizvjesnost oko toga kako provesti testiranje', ustvrdio je.