GLAZBENA RECENZIJA

Kanye West ‘808s & Heartbreak’

27.11.2008 u 15:57

Bionic
Reading

Stare ritam mašine, Auto-Tune i slomljena srca – u rukama Kanye Westa, to je recept za odličan, inovativan i jedinstven, futuristički koliko i retro 'space-soul-pop'. A ima i nešto repanja

Kanye West je pravi primjer renesansnog čovjeka za 21. stoljeće – njegova glazba, moda i internet blog, sposobnost i entuzijazam za snalaženje u suvremenoj umjetnosti, dizajnu, arhitekturi, konceptuali, mangama, danceu, soulu i hip hopu razdvajaju ga ne samo od svih pripadnika hip hop scene kojoj i dalje nekim čudom pripada, već i od 90 posto današnjih glazbenika s jednako snažnim, ali ni približno toliko inovativnim i razigranim mainstream statusom.

Inovacija soundtracka Amerike na intelektualnoj 'fetišizaciji' Japana i konstantna renovacija vlastitog imagea susreću nemilosrdni futurizam, uvijek pomiješan s taman tolikom dozom retro-estetike da konačan hibrid jednom nogom stoji u tradiciji onoliko koliko je potrebno za biti masovan i 'pop', ali opet nedovoljno za zasjeniti pojmove kao što su 'avangarda' i 'cutting edge'. Najbolji primjer tog 'kanjeovskog' miksa jest upravo njegov novi album koji je, kako mu i sam naslov kaže, spoj 808-sounda i slomljenih srca, ali i prilično fascinantna kombinacija nostalgije i SF-a.

Kada je Kanye ostao bez majke i zaručnice u istoj godini, život mu se prilično promijenio, a upravo je na svom blogu prije puno mjeseci objavio kako se trenutno nalazi u poziciji raditi ono što i kako želi – pišući iz studija u Tokiju (prije odlaska na snimanje na Havaje), objasnio je kako ima dovoljno novca da više ne mora ganjati top liste već se jednostavno posvetiti intimnom glazbenom putovanju. A putovanje se pretvorilo u... ovo. U susret Roland TR-808 ritam mašina, koje su definirale plesnu glazbu osamdesetih, i suza isplakanih kroz Auto-Tune, napravicu s kojom je Kanye (na užas mnogih svojih fanova) otpjevao i odrepao sve pjesme na ovom album, a s kojom se koristi daleko spretnije nego njegov kolega T-Pain, 'Bog Auto-Tunea'. Kanye ima daleko manje pjevačke sposobnosti, ali daleko više šarma.

'808 & Heartbreak' otvara više od šest minuta duga, hipnotična kasnonoćna 808-balada 'Say You Will', prava klaustrofobična epika koja savršeno tapecira ton ostatka. U kojem strše tek rasplesana disco veselica 'Paranoid' (feat. Mr. Hudson) i pomalo božićna emotivka 'RoboCop', dok je ostatak... mračan, romantičan, čudan i sonično gotovo pa savršen. Poput, recimo, ogoljelih, a opet grandioznih 'Love Lockdown' i 'Coldest Winter', ili naizgled posve drugačije 'Amazing', s Young Jeezyjem na mikrofonu, uz Lil Waynea ('See You In My Nightmares') jedinog gosta-repera na albumu.

U konačnici, '808 & Heartbreak' zvuči poput romantične večere za dvoje u laboratoriju, za klinički bijelim stolom koji je dizajnirao Takashi Murakami, hranom koju je poslužila Vanessa Beecroft i emocijama koje su se rasule iz samog srca Chicaga; Kanye ove pjesme opisuje kao 'pop art', ali ne u varholovskom, već striktno kanjeovskom smislu, a ako ne bolujete od urođene slušalačke žanrofobije, nema niti jednog razloga da termin ne prihvatite pa u njega uronite, duboko i s oba otvorena uha.

Ocjena: 8 / 10

Izdavač: Roc-A-Fella / Island Def Jam