Film U OČEKIVANJU OSCARA

Tko zapravo drma Hollywoodom?

  • Autor: tportal.hr
  • 3.3.2010 16:53:56
  • 2.3.2010 15:36:00

Dodjela najprestižnije filmske nagrade Oscar približava se, a velikim igračima koji drmaju filmski svijetom zapravo nije bitno koliko nominacija ima određeni film, već koliko ih ima određena agencija. Iako glumci prodaju film, agenti su ti koji u svijetu šoubiznisa drže sve konce u svojim rukama

GULIVER / Getty Images
Brad Pitt i agent Bryan Lourd
Agenti su ti koji odlučuju koji su scenariji dovoljno dobri za njihove klijente, bez obzira na to radi li se o glumcima, redateljima ili producentima, i oni na koncu dogovaraju poslove s filmskim studijima da bi film uopće mogao biti snimljen. U agentovim rukama leži moć da svom klijentu dogovori veći honorar, čime direktno utječe i na svoju zaradu, pronalaze redatelja, zvijezdu i scenarij tako da na kraju sve što šef studija treba napraviti je ispisati debeli ček, piše Financial Times u članku koji razotkriva malo poznate detalje holivudskog šoubiznisa.

Dobrom agentu klijent će uvijek biti na prvom mjestu, o čemu ih uče već od prvog radnog dana, koji najčešće počinje u sobi za poštu, nimalo glamuroznom mjestu gdje su radni sati podulji, posao naporan, a plaća mizerna. Ured za poštu početna je stanica za sve holivudske agente pa je svatko iole vrijedan u toj industriji morao na početku karijere proći kroz jedan. David Geffen, nekadašnji čelnik glazbene producentske kuće, milijarder i suosnivač filmskog studija Dream Works koje je osnovao zajedno sa Stevenom Spielbergom i Jeffreyjem Katzenbergom karijeru je započeo u sobi za poštu agencije William Morris u New Yorku za koju danas kaže da je 'Harvardska škola šoubiznisa, samo bolja, bez ocjena, ispita, s malom stipendijom i velikim mogućnostima'. Barry Diller, bivši čelnik studija Paramount svoju je prvu priliku također dobio tamo, kao i Ron Meyer, osnivač i suvlasnik CAA i sadašnji čelnik studija Universal. Svake godine desetine najboljih MBA studenata i kvalificirani odvjetnici pokušavaju se probiti u industriju šoubiza, i to razvrstavajući poštu u jednoj od najvećih agencija.

'Ako niste spremni raditi neke teže stvari, onda ovaj posao ne volite dovoljno. A da biste bili uspješni, zaista ga trebate voljeti', rekao je Jeremy Zimmer, 51-godišnji partner u agenciji UTA koji je i sam karijeru počeo graditi razvrstavajući poštu u William Morrisu.

Najjače agencije

CAA (Creative Artists Agency)
Top talenti: Steven Spielberg, James Cameron, Will Smith, George Clooney, Brad Pitt, James Cameron, Tom Hanks, Tom Cruise, Oprah Winfrey, David Beckham
Nominacije za Oscar 2010: 35

William Morris Endeavor Ent.
Top talenti: Martin Scorsese, Sacha Baron Cohen, Mark Wahlberg, Danny Boyle, Russell Crowe, Larry David, Britney Spears, The Killers
Nominacije za Oscara2010: 14

UTA (United Talent Agency)
Top talenti:
Owen Wilson, Harrison Ford, Anthony Hopkins, Gwyneth paltrow, Sigourey Weaver, Jennifer Lopez, Kirsten Dunst, braća Cohen
Nominacije za Oscar 2010: 9

ICM (Int. Creative Managment)
Top talenti:
Megan Fox, Beyonce, Jon Stewart, Claire Danes, Mickey Rourke, Al Pacino, Jon Hamm, January Jones, Diane Kruger
Nominacije za Oscar 2010: 8

Prije nego što su 1975. petorica bivših partnera William Morrisa osnovala svoju agenciju CAA, rivalstvo među agentima bilo je uglavnom vrlo uglađeno. Sue Mengers koja se probila na vrh agencije sa zavidnom listom klijenata koji su uključivali Barbru Streisand, Genea Hackhama i Ali McGraw, i to u doba u kojem su još uvijek dominirali muškarci, kaže: 'U Engleskoj, kad bi glumačku zvijezdu predstavljao neki agent, taj bi agent trebao umrijeti prije nego što neki drugi agent uopće pristupi klijentu. To je bilo tako glupo.'

No osnivanjem agencije CAA 1975. započelo je novo doba i niz borbi poznatih pod nazivom 'ratovi agencija' u kojima su CAA, ICM William Morris jedni drugima podmetali klipove. Petorica agenata iz William Morrisa razmišljala su o osnivanju svoje agencije kad je jedan stariji partner Wiliam Morrisa saznao za njihove planove i najurio ih. Budući da su se našli na ulici bez ijednog klijenta, morali su reagirati brzo i agresivno krenuti u razvijanje biznisa, pa su potencijalnim klijentima obećavali bolje ugovore i veći uspjeh kod kritičara. Taktika se pokazala uspješnom, jer su za njih ubrzo, između ostalih, potpisali Meryl Streep, Jane Fonda i Tom Hanks.

No čovjek koji je proslavio CAA, Michael Ovitz, zaslužan je za ulogu koju agenti imaju danas. Prvi je isposlovao ogromne ugovore za svoje klijente i uveo 'first dollar gross' - ugovore prema kojima su zvijezde filma dobivale dio zarade s kinoblagajni prije nego što bi filmska studija uopće povratila svoju investiciju.

GULIVER / Getty Images
Michael Douglas i proslavljeni agent Ari Emanuel
Dominacija CAA bila je donekle ugrožena sredinom 90-ih godina kada su glavni osnivači odlučili otići. Ron Meyer otišao je u Universal Studio gdje se našao u novoj ulozi, pregovarajući o ugovorima zvijezde s druge strane stola, nasuprot bivšim kolegama iz CAA, a Ovitz i Michael Eisner otišli su u studio Walt Disney. Iako su njihovim nasljednicima mnogi u Hollywoodu predviđali neslavan kraj, agencija je ipak preživjela i taj udarac pa još uvijek imaju zavidnu listu klijenata koja uključuje Stevena Psielberga, Willa Smitha, Georgea Clooneyja, Brad Pitta, Jamesa Camrona, Toma Hanksa, Toma Cruisea i Oprah Winfrey.

No iako moć CAA nije upitna, nipošto nije jedini izbor. Holivudske agencije za talente nude brojne opcije za zvijezde i zvjezdice u usponu, kao i one etablirane. Ari Emanuel iz William Morris agencija čija lista klijenata uključuje Marka Wahlberga, Larryja Davida i Martina Scorsesea vjerojatno je jedan od najpoznatijih holivudskih agenata u Hollywodu i to zahvaljujući liku Arija Golda iz HBO-ve hit serije 'Svita'. Kao i Gold, i Emanuel ima cijeli repertoar zanimljivih fraza, a nije tajna da je spreman poduzeti ekstremne korake da bi osigurao posao za svog klijenta.

Emanuel je bivši TV agent koji je 1995. s trojicom kolega napustio agenciju ICM i osnovao agenciju Endeavor. Počeci im nisu bili posebno značaji, ali im je dolazak agenta Patricka Whitesella iz CAA donio i slavne klijente Christiana Balea i Matta Damona. Lani su se udružili s Williamom Morrisom zbog čega su danas najveći rivali slavnoj agenciji CAA.

Sipa
Glumac Matt Damon s agentom Patrickom Whitesellom
No agencijama nisu jedina briga druge agencije, jer pritisak dolazi i s drugih područja, ponajviše od studija koji su jedini koji zapravo imaju novac i plaćaju njihove klijente. Recesija je uzela maha i u Hollywoodu, pa studiji pokušavaju uštedjeti na sve strane da bi donekle smanjili gubitke izazvane lošom prodajom DVD-a koja im je zadnjih desetak godina donosila najveći profit. Dodatni udarac su im i honorari glumaca koji su početkom 90-ih skočili u nebesa kad su zvijezde počele potpisivati ugovore '20 + 20' ili u prijevodu 20 milijuna dolara plus 20 posto od ukupne zarade filma. U slučaju blockbustera taj je honorar bez problema dosezao i 100 milijuna dolara za zvijezdu ili redatelja ovisno o tome tko ga je potpisao, pa se pozamašan iznos slijevao i na bankovni račun sposobnog agenta.

Danas je druga priča, budžeti su manji, a snima se i manje filmova. Prošle godine iz Hollywooda je izišlo 520 filmova, što je 20 posto manje u odnosu na godinu prije. Ne treba biti posebno dobar matematičar da se zaključi da i agenti imaju sve manje posla. Stoga moraju biti što dovitljiviji i kreativniji. Snima se manje filmova, što znači da ima i manje poslovnih prilika, pa nove treba potražiti na drugim područjima. Agencije u zadnje vrijeme pomažu svojim klijentima i da stvore odjevne linije koja što je bio slučaj s Gwen Stefani i agencijom UTA, a agencija CAA  dobila je ugovor prema kojem je će odrađivati marketinške spolove za novi stadion New York Yankeesa.

A dok filmska industrija polazi kroz turbulentna vremena, televizijsko tržište cvjeta. Agencija WME tako danas stoji iza polovice od ukupno 80 pilot-serija i serija koje će se ove godine prikazivati u SAD-u. Vremena su teška, no poslovnih prilika za neke će uvijek biti. Bryan Lourd, 49-godišnji agent iz CAA koji zastupa Clooneyja i Pitta kaže da se puno toga promijenilo u holivudskom poslovnom okruženju, ali naglašava, neke stvari se nikad neće promijeniti - pravi talenti uvijek će biti traženi.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još