FESTIVAL U PULI

Neuspjela ratna drama i osrednji krimić

21.07.2011 u 22:53

Bionic
Reading

Ni još dva filma prikazana danas u pulskom nacionalnom programu – 'Korak po korak' Biljane Čakić Veselič i 'Mrak' Dana Okija - nisu digla ljestvicu kakvoće ovogodišnjega festivala

Ženska perspektiva rata zahvalna je tema, pa su se u prošlosti njome bavila brojna velika redateljska imena, spomenimo samo R. W. Fassbindera. Biljana Čakić-Veselič u svojoj je dosadašnjoj autorskoj karijeri ostala prije svega upamćena po dokumentarcu 'Dečko kojem se žurilo' u kojem je vrlo emotivno i uvjerljivo prepričala vlastitu potragu za nestalim bratom. 'Korak po korak' nastao je prema motivima zbirke kratkih priča 'Frezije i još ponešto' Lydije Scheuermann-Hodak. Doimao se potencijalno vrijednim štivom za osobu čija je obitelj na svojoj koži osjetila traume rata. Nažalost, ta sinergija nije dala očekivani rezultat.

Čakić-Veselič pokušava svoju ratnu dramu, smještenu u Osijek 1991, voditi na više fabularnih kolosijeka. Vjera Kralj, u interpretaciji Ksenije Marinković, ostaje sama u svojoj kući na prvoj crti bojišnice, sin joj je dragovoljac, a suprug se kukavički povlači u Zagreb. U ratnom kaosu Vjera sreće različite ljude, među kojima je i Johanna koji ima vlastitu veliku priču. Sve što se zbiva u filmu podvučeno je idejom o ženama kao žrtvama rata i mira, žrtvama agresora, međunarodnih hohštaplera, muža, pa i vlastitog sina. Međutim, način pripovijedanja, stil i sami filmski likovi jednostavno su karikaturalni, koliko god se scenaristi filma trudili izbjeći crno-bijelu podjelu na naše i njihove. A kako znamo da rat nije karikaturalan te uz dužno poštovanje prema dijelu autorske ekipe koja je rat proživjela, možemo tek blagonaklono ustvrditi da je film iznimno loš, a kakav-takav emotivni učinak postiže tek u zadnjih petnaestak minuta.

Bolji dojam ostavila je krimi drama 'Mrak' eksperimentalnog autora Dana Okija koji se drugu godinu zaredom pojavljuje na Festivalu. Priča o taksistu-serijskom ubojici, koji živi s trudnom sestrom i njezinim mužem, prilično je mračna i turobna. Incestuozni odnos sestre i brata pokretač je radnje u filmu dugih kadrova, crno-bijele fotografije, malo dijaloga i usputno naznačenog socijalnog podkonteksta. Split se doima gotovo prirodnom scenografijom za ovakav artificijelni tip krimića, a najbolji posao - na tragu rada Mirka Pivčevića u 'Toj divnoj splitskoj noći' - obavio je snimatelj Raul Brzić. 'Mrak' nije posebno dobar film, ali u ovogodišnjem odnosu snaga ulazi u gornji festivalski dom.