INSPIRIRANA STVARNIM ŽIVOTOM

Što sve u obiteljskim poslovnim carstvima može poći po zlu? Svaka sličnost sa stvarnim osobama i događajima u hit seriji 'Nasljeđe' ipak nije slučajna

09.10.2021 u 22:38

Bionic
Reading

Na male ekrane 17. listopada stiže treća sezona HBO-ove serije 'Nasljeđe', u kojoj pratimo svađe braće i sestara Roy, kao i njihova sukobljavanja oko nasljedstva. Međutim tvorci nagrađivane serije ne moraju biti jako maštoviti kako bi smislili što sve u obiteljskim carstvima može poći po zlu i čini se da su im slučajevi iz stvarnog života pomogli u pričanju ove priče s dozom satire

U središtu priče hvaljene HBO-ove serije 'Nasljeđe' plutokratska je medijska obitelj Roy, suočena s dvije biološke činjenice. Prva činjenica je da će patrijarh umrijeti, a druga da nitko od njegove djece nije njegov klon. Već u prvoj sezoni milijarder Logan Roy doživio je moždani udar, prije nego što je imenovao nasljednika obiteljskog carstva. Time se pridružio ogromnom klubu, jer poput srednjovjekovnih kraljeva koji su očajnički željeli stvoriti nasljednika, i današnji 'vladari' skloni su zaboraviti da su obični smrtnici.

Od brojnih poznatih obitelji uzeli su ponešto

Možda najsvježiji primjer toga indijski su magnati Anil i Mukesh Ambani, braća koja su se posvađala nakon što je njihov otac Dhirubhai 2002. napustio ovaj svijet poslije moždanog udara i bez ostavljene oporuke.

Problem Logana Roya nešto je složeniji jer dok on leži u komi, otkrivamo da tvrtka koju vodi ima milijarde prikrivenih dugova, a ova priča neodoljivo podsjeća na onu Roberta Maxwella. Dan nakon njegove smrti 1991. godine otkriveno je da duguje stotine milijuna funti više nego što je naveo, pa su sinovi Kevin i Ian ubrzo otkrili da im je otac u nasljedstvo ostavio financijsku krizu i suđenje za prijevaru.

No za razliku od Maxwella, Logan preživljava i ponovno preuzima uzde svog poslovnog carstva, unatoč tome što mu je toliko loše da je uredski tepih svog sina tretirao kao pisoar. Ovaj slučaj neodoljivo podsjeća na onaj Sumnera Redstonea, koji unatoč gubitku dara govora nastoji ostati predsjednik svojih medijskih konglomerata CBS i Viacom. Redstone je komunicirao putem iPada uz pomoć audioisječaka samog sebe u kojima govori 'da', 'ne' i 'je*i se'. U 85. godini života izjavio je da ne namjerava otići u mirovinu ili umrijeti, ali ipak je umro prošle godine – u 97. godini i dvije godine nakon što ga je sud proglasio nesposobnim.

  • +12
3. sezona serije 'Nasljeđe' Izvor: Profimedia / Autor: BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia

U HBO-ovoj seriji Logan se u svojoj upravnoj dvorani suočava i s pučem, a predvodi ga sin Kendall. Ta je scena dobro znana obitelji Shin, koja se nalazila na čelu južnokorejskog konglomerata Lotte Group, a čiji je mlađi sin sazvao sastanak uprave na kojem je smijenio oca. Kako mu puč ne uspijeva, Kendall se udružuje s hedge fondom i suparničkom medijskom grupacijom, s kojima sprema neprijateljsko preuzimanje. George Strawbridge, unuk osnivača prehrambene tvrtke Campbell’s Soup, surađujući s aktivistom i ulagačem u hedge fondove Danom Loebom u stvarnom je životu tako izbacio cijelu upravu.

Murdochovi su ipak najveća inspiracija

Primjera je još puno, a likovi serije neprestano ponavljaju pitanja poput 'Je li to stvarno?' i 'Je l' ti to ozbiljno?'. Svaka sličnost sa stvarnim osobama je slučajna. Vic je u tome, piše Financial Times, da ništa od toga u seriji nije stvarno, ali je itekako stvarno.

Obitelj u kojem 'Nasljeđe' pronalazi najviše nadahnuća su Murdochovi. Kreator serije Jesse Armstrong prije dosta godina napisao je nikad produciran scenarij o 78. rođendanu Ruperta Murdocha, no danas on i zvijezde serije podcjenjuju tu vezu, možda motivirani Murdochovim poznavanjem dobrih odvjetnika specijaliziranih za klevetu.

Navode se tu razni utjecaji koji su ostavili trag u 'Nasljeđu', od kralja Leara, preko rimskih tragedija, do Ivana Groznog koji je ubio punoljetnog sina, a spominje se i tenisač Andre Agassi, čiji je otac osmislio stroj koji ga je prisilio reketom udarati gotovo milijun teniskih loptica godišnje.

Beskrajni sastojci stvaraju bogatstvo, piše FT, ali još uvijek dominira okus Murdocha: desničarskog medijskog magnata koji je pustio da se njegovo troje djece međusobno bori za položaj; koji se suočava s krizom zbog dugovanja tvrtke; koji se prepustio ekstremnom TV voditelju, koji poriče bilo kakva saznanja o kriminalnom ponašanju u svom carstvu; koji s polovičnim uspjehom pokušava kupiti trofejnu medijsku imovinu i koji angažira terapeuta kako bi pokušao pomiriti svoju obitelj o pitanjima što bi mogla privući publicitet. Sve je to zapisano u povijesti obitelji Murdoch i sve to možemo vidjeti i u 'Nasljeđu'.

VERTIGO

[FOTO] U Hrvatsku stigla jahta u vlasništvu milijunaša Ruperta Murdocha; svi se pitaju je li stigla i slavna manekenka

Pogledaj galeriju

'Pročitao sam sve što je napisano o obitelji Murdoch', rekao je Jeremy Strong, glumac koji glumi Kendalla, i dodao kako je čitao da James Murdoch vrlo čvrsto veže vezice, što mu je bilo zanimljivo. Kendall je, da skratimo, James Murdoch, dijete koje osjeća da je svojim robovanjem u carstvu zaslužilo posao na vrhu, ali je nekako zaobiđen.

Njegova sestra Shiv Roy je Elisabeth Murdoch, liberalka koja se drži na distanci, ali bi voljela preuzeti vođenje tvrtke. Roman je disident Lachlan Murdoch, koji sada upravlja velikim dijelom onoga što je ostalo od Murdochova carstva nakon što je obitelj unosno trgovala s Disneyjem.

Djeca Logana Roya ne natječu se samo za njegov posao, nego i za njegovu naklonost, koju im ponudi tek toliko često da ih zainteresira.

Koliko su prikazi suparništva braće i sestara univerzalni?

Činjenica je da prepoznavanje stvarnosti čini uvjerljivom seriju 'Nasljeđe', no koliko se u tome mogu prepoznati obični smrtnici? Koliko su univerzalni prikazi suparništva braće i sestara, čežnja za roditeljskim odobravanjem i dileme o odanosti obitelji?

Univerzalniji su nego što se može činiti, kažu u FT-u i citiraju Baracka Obamu, bivšeg američkog predsjednika koji je u knjizi 'Odvažnost nade' za svoj 'kronični nemir' koji ga je gurao u politiku napisao: 'Netko je jednom rekao da svaki čovjek pokušava ili opravdati očeva očekivanja ili nadoknaditi očeve pogreške.'

Neki psihoterapeuti koriste izraz 'reproduktivni narcizam' za opisivanje sklonosti roditelja da favoriziraju djecu koja im nalikuju. Logan prisiljava svoju djecu da biraju između njegove dvije verzije - jedne koja je definirana njegovim postignućima i one koja nije. Njegov vlastiti narcizam dolazi do izražaja na kraju druge sezone, kada ga Kendall ponovno izdaje. Logan se smiješi jer se konačno njegov sin ponaša nemilosrdno kao što bi i on sam.

Obiteljska poduzeća imaju čudnu dinamiku, osobito prilikom izbora nasljednika, a gledatelji serije 'Nasljeđe' lako bi mogli izvući zaključak da nikad ne treba imati poslovne odnose s obitelji. Međutim mogli bi se i prevariti, jer na svaku nesretnu obiteljsko-poslovnu priču koja je rezultirala zavadom vjerojatno postoji i nekoliko njih sretnijih.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Možda ipak nije sve tako crno kad su obiteljske tvrtke u pitanju

'Obiteljska poduzeća u svom najboljem izdanju mogu biti prvaci svijeta', kaže profesor Nigel Nicholson, evolucijski psiholog na Londonskoj poslovnoj školi. Nicholson se prisjeća jednog vlasnika britanske obiteljske tvrtke koji se okružio pametnim ljudima jer je znao da je nepogrešiv. Nasuprot tome, kaže, razina natjecanja i nepovjerenja u tvrtkama koje nisu obiteljske ozbiljan je problem.

S druge strane bivši investicijski bankar i profesor na Columbia Business School, Jonathan Knee, tvrdi da se obiteljski i neobiteljski poslovi manje razlikuju nego što se to čini. 'U turbulentnim danima za američke banke početkom 2000-ih u svakoj je postojala drama nalik onoj u 'Nasljeđu'', kaže Knee i dodaje da postoje dvije linije istraživanja koje nikad nije uspio pomiriti.

'Jedna je ta da obiteljska poduzeća bolje rade i to zbog razloga koji imaju smisla, poput razine povjerenja i sposobnosti komuniciranja. No postoji i hrpa doista zanimljivih istraživanja koja kažu da raznolikost doista dopušta da se 'unakrsno oprašujete' i učite stvari. Što je suprotnost raznolikosti? Obitelj!' kaže Knee te se bavi hipotezom da su organizacije učinkovitije kad su ekstremne, odnosno kad obitelj ima veliku kontrolu ili je u njima puno različitosti.

Problemi nastaju kod osrednjih organizacija koje su previše heterogene da bi postojalo veliko povjerenje, a nisu dovoljno raznolike da se unakrsno oprašuju.

Kako bilo, nema sumnje da se treća sezona 'Nasljeđa' očekuje s nestrpljenjem, a koje će primjere iz stvarnog života slijediti ovoga puta, uskoro ćemo doznati.