OMILJENO ZABRANJENO VOĆE

Kako je patlidžan svrgnuo bananu s trona falusu najsličnijeg voća i postao ultimativni simbol seksa

01.01.2023 u 20:30

Bionic
Reading

Ima ga raznih oblika i boja, izvrstan je i na roštilju i kao bezglutenska zamjena tijestu za pizzu. Uz svu tu svestranost, nema ga baš često na tanjuru, ali patlidžan je najbolje rangiran kulinarski sastojak. Barem što se tiče ljestvice popularnosti emotikona

Neprofitna organizacija Unicode Consortium, koja regulira standarde digitalnog teksta, mjerila je prošle godine popularnost 1549 emotikona. Patlidžan se pokazao 165. najpopularnijim emotikonom i najviše rangiranim kulinarskim sastojkom. U kategoriji hrane i pića svojom popularnošću nadmašuju ga samo rođendanska torta, šalica kave, krigla piva i nazdravljanje šampanjcem.

Njegove su čari jednostavne, objašnjavaju u The New York Timesu, i privlačne vječnom hihotavom adolescentu koji čuči u svima nama. Besmislica seksualnih aluzija u nevinim, bezazlenim predmetima nikad ne zastarijeva, bilo da se radi o ananasima i dinjama na grudima Elizabeth Hurley u komediji 'Austin Powers: Tajanstveni tajni agent' iz 1997., bilo krastavcu i narančama na madracu koje je britanska umjetnica Sarah Lucas postavila 1994. u svojoj instalaciji 'Au Naturel'.

Autsajderski status patlidžana (uz njegov nedostatak značenja u životu Amerikanaca jer ga ne vole jesti) olakšao je dodjeljivanje drugih značenja, stoga kad se na ekranu pojavio u stavu 'spreman za akciju', postao je idealno sredstvo za slanje 'kodiranih' poruka.

Iako je voće ponekad samo voće, na njemu kao seksualnoj metafori inzistiramo od samih početaka bilježenja ljudske misli. Još u sumerskom 'Epu o Gilgamešu', klinastim pismom ispisanom na glinenoj pločici prije 4000 godina, božica Ištar zapovijeda heroju: 'Ženi me, daj mi voćku svoga tijela.' U 'Knjizi Postanka' Eva zagriza p’ri, što je hebrejska općenita riječ za voće. Specifikacija jabuke odigrala se tek kasnije latinskim poigravanjem riječima malus, što znači zlo, i malum, što znači jabuka.

Zanimljivo, patlidžan se u 16. stoljeću nazivao mala insana (luda jabuka), kao i poma amoris (ljubavna jabuka), a taj se izraz primjenjivao i za rajčicu. Sve se to voće (da, botanički gledano, sve je to voće) miješalo u jeziku jer nisu važne bile njegove individualne karakteristike, nego njegovo slavljenje kao kategorije koja simbolizira obilje, ekstravaganciju, sočnost prirodnog svijeta koji neumoljivo cvjeta i buja.

Kamo god da su naši preci pogledali, od drveta, preko vinove loze, do grmlja, nalazili su se dokazi samoodrživog života i utjelovljenje plodnosti.

Unatoč tome, patlidžan kao botanički seks simbol relativno je nova pojava, katapultirana među zvijezde samo u obliku emotikona. Breskva nikad nije dovođena u pitanje, vjerojatno zbog izdajničkog rascjepa. U Kini je fraza 'dijeliti breskvu' dugo simbolizirala mušku homoseksualnu želju.

Priča iz 3. stoljeća pr.n.e. pripovijeda da je mladić zagrizao breskvu, a zatim je predao svom plemenitom gospodaru. No ovaj to nije shvatio kao uvredu, nego kao čin intimnosti, pa je i sam zario zube u njezino meso. Ova je tema eksplicitnije reprizirana u filmu iz 2017. 'Skrivena ljubav' talijanskog redatelja Luce Guadagnina.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Sočna voćka sličan je teret nosila i u renesansnoj Italiji u ranom 17. stoljeću. Kako je primijetio povjesničar umjetnosti i hrane John Varriano, dare le pesche, što bi doslovno značilo 'dati breskvu', prevedeno je kao 'dati svoju gu*icu'.

U sličnoj se situaciji zatekla i banana te je maštu Amerikanaca rasplamsala nakon njihovog građanskog rata. Jedrenjaci su postupno zamijenjeni parobrodima, što je skratilo vrijeme putovanja do Kariba i omogućilo da ovo voće stigne prije nego što istrune. Oblik banane je bio toliko očit da su priručnici o bontonu zahtijevali da se umjesto prinošenja cijele banane ustima ona reže nožem i jede vilicom. Kako bi pokazao da je to ipak društveno i moralno prihvatljivo, jedan je uvoznik tiskao i distribuirao razglednice na kojima žene bez ikakvog uzbuđenja jedu banane, spokojne poput krava koje preživaju svoje sijeno.

Stoljeće kasnije banana je na satovima seksualnog odgoja postala vrlo praktičan alat za pokazne vježbe tehnike upotrebe kondoma.

Kako se onda moglo dogoditi da je 🍆, barem u digitalnoj sferi, svrgnuo 🍌 s trona falusu najsličnijeg voća?

Suvisao odgovor na to nemaju korisnici emotikona. Jedan tako misli da je razlog to što je banana na emotikonima prikazana napola oguljena, što bi moglo sugerirati otvorenost i razdraganu ogoljenost. Drugi to promatra kroz prizmu realizma i primjećuje da krivulja emotikona banane nije sasvim ispravna.

Čini se nesportskim isticati, piše TNYT, da je banana uz svu svoju živahnu muževnost ipak krhka stvar, običan klon nesposoban za spolno razmnožavanje. Pored toga, kao komercijalna monokultura suočava se s vrlo neizvjesnom budućnošću jer sorti koju danas jedemo prijeti mutacija gljivice i sudbina njene prethodnice, a koja je dominirala ranom međunarodnom trgovinom i gotovo izumrla 1950-ih zbog gljivica. Ono što danas uzimamo zdravo za gotovo jednog dana moglo bi ostati samo u digitalnom obliku.

Naći će se oni koji će kukati da ovisnost suvremenog čovjeka o emotikonima signalizira civilizacijski korak unazad, povratak na piktografiju i granice doslovnog predstavljanja. Naravno, patlidžan nije samo patlidžan, pa čak nije ni samo penis. To je gesta, možda lijena, ali koja pruža višestruke mogućnosti. Ovisno o osobi koja je šalje, to može biti i probni balon i iskren poziv, i razmetljiv ili trijumfalan ton, ali i onaj pun nade.

Prije svega, to je blesav i razigran način komunikacije, ali čije su korištenje na Facebooku i Instagramu od 2019. odlučili ograničiti jer, kako kažu, upotreba kontekstualno specifičnih i uobičajeno seksualnih emotikona, vezanih za erotske ponude, može biti sadržajno osjetljiva za neku publiku u njihovoj globalnoj zajednici.

Kako bi izbjegli cenzuru na TikToku, korisnici ove društvene mreže upotrebljavaju emotikon kukuruza. Osim što je sličan falusu, kukuruz (engl. corn) rimuje se s pornografijom (engl. porn).

Politiku cenzure na društvenim mrežama bolje je ne komentirati, a za utjehu onom vječnom hihotavom adolescentu koji čuči u svakom od nas ostaje činjenica da na Unicodevom stablu raste još puno voća spremnog uzdignuti se i uskočiti ako patlidžan posustane.