TRAGOM MALOG ČAROBNJAKA

Ako ste ljubitelj Harryja Pottera požurite, Hogwarts Express mogao bi uskoro nestati

01.01.2024 u 16:55

Bionic
Reading

Obožavatelji knjiga i filmova o Harryju Potteru svakako su među onima koji vole putovati na mjesta na kojima je slavni serijal sniman, ili na lokacije koje su na bilo koji način inspirirale Joan Rowling kad je pisala jedno od najuspješnijih literarnih djela ikad stvorenih. Škotska je pritom poseban mamac, od Edinburgha do vlaka koji je 'originalni' Hogwarts Express.

I upravo taj vlak mogao bi uskoro nestati, zbog relativno prozaičnih razloga. U svijetu bezjaka (ako ne znate što je to, pitajte mlađe ukućane) ta se željeznička pruga zove Jacobite Steam Train, i njome upravlja kompanija West Coast Railways (WCR). A ona, kao i sve slične, mora poštivati stroga sigurnosna pravila. I tu dolazimo do problema.

Naime, stara lokomotiva koja vuče živopisnu i vrlo popularnu Jacobite kompoziciju nije u skladu s pravilima koja se tiču zatvaranja vrata. Kako propisuje britanska željeznička regulativa, vrata na vagonima moraju imati centralni sustav za zaključavanja, a WCR prigovara da bi im ugradnja toga sustava na starinski vlak bila preskupa. Zbog toga bi im prometovanje na pruzi koja uključuje čudesni vijadukt Glenfinnan moglo biti zabranjeno od ožujka nadolazeće godine.

Problem nije od jučer, ali sad je eskalirao zbog čega bi Potterovi fanovi mogli ostati bez jedne od omiljenih atrakcija. Naime, državni regulatori već su dva puta na po deset godina produžavali 'oprost' WCR-u od pravila kojeg svi moraju poštivati. Drugo produženje istječe za tri mjeseca. Posljednja inspekcija odrađena je u srpnju, kad je zaključeno da problemi sa zaključavanjem vrata dovode putnike u ozbiljnu opasnost od ozljeda. Tada je utvrđeno i da osoblje vlaka ničim ne upozorava putnike da se ne naslanjaju na vrata ili da ne vise s prozora dok je vlak u pokretu. Jasno, to se najviše odnosi na pokušaje putnika da fotografiraju neke od prizora koji ih podsjećaju na putovanje Pottera i družine u njihovu školu. Kao i obično kod 'filmskog turizma', riječ je o prevelikom mamcu za atraktivni selfie da bi se previše pazilo na sigurnost.

'Presuda' se - kako je objavio BBC - očekuje u siječnju, a WCR će imati priliku za traženje novog produženja dozvole za prometovanje do 29. veljače 2024., ako rješenje o prekidu rada ne dođe ranije.

Jasno, u WCR-u imaju nešto drukčije mišljenje.

'Nastavit ćemo inzistirati na čuvanju željezničkog nasljeđa u Ujedinjenoj Kraljevini, rekao je komercijalni direktor kompanije James Shuttleworth za BBC, a iz tvrtke je već ranije došla procjena da bi ih uvođenje novog sustava zaključavanja vrata koštalo ni manje ni više nego osam milijuna eura, što bi im odnijelo desetogodišnji profit.

Najpoznatiji dio West Highland Linea svakako je već spomenuti, spektakularni vijadukt Glenfinnan čiji se 21 luk pruža preko jezera Shiel. No, 135 kilometara duga pruga od Fort Williama do Mallaiga ima i drugih impresivnih lokacija na koje puca pogled iz vagona, od najvišeg vrha Velike Britanije Ben Nevisa do nekih od najdubljih jezera na škotskom Visočju, poput Loch Morara. U turističkoj sezoni dnevno oko 750 ljudi putuje ovom prugom, no još mnogo više drugim prometalima obilazi prugu u želji da snime parnu lokomotivu s kompozicijom dok prolazi najljepšim dijelom Škotske. Bez obzira na neizvjesnost koja ih čeka, WCR je već pustio u prodaju karte za sezonu 2024., koja obično počinje 24. ožujka. Karte nisu jeftine: početna cijena je 65 funti, odnosno 76 eura, a putovanje luksuznijim vagonima ide i do 398 funti (464 eura).