PRIJENOSI UŽIVO

Ubijaju li kina operu?

10.02.2014 u 19:47

Bionic
Reading

Prateći trendove ostalih velikih kazališnih kuća, Engleska nacionalna opera ovaj mjesec prenosila je uživo u kinima diljem Engleske izvedbu opere 'Peter Grimes' Benjamina Brittena, uz slavnog dirigenta Edwarda Gardnera. Operni kritičar Rupert Christiansen osvrnuo se na pozitivne i negativne strane ove moderne tendencije

'CD tehnologija brzo izumire. Engleski Radio 3 i dalje redovito emitira operne nastupe, ali osim njih nema velikog interesa za prijenose bilo na radiju bilo na televiziji: više nije moguće osigurati dovoljno veliku gledanost koja bi opravdala ogromnu količinu vremena i rada uloženu u prijenos. No nema razloga za očajavanje ili zaključak da je cijela stvar propala – jednostavno, 'igra' se prebacila u novu i učinkovitiju seriju inovacija putem satelita i računala.

Krajolik se promijenio. Nastupi uživo iz opernih kuća sada se prenose u kinima, gdje publika izdvaja znatno manju svotu nego za pravi nastup ili na velikim platnima u parkovima i na trgovima gdje su uglavnom sponzorirana i gledateljima dostupna besplatno. Emitirani nastupi sačuvani su i za DVD ili Blu-ray izdanja.

Nova staza utabana je i internetskom operom. Downloadirani nastupi uključuju i audio zapise kao i kompletni kazališni performans. Ekonomija takvog pothvata je neizvjesna, jer su brojni piratski materijali već stavljeni na YouTube, snimljeni smartphoneovima tijekom nastupa uživo.

Stoga osnovni problem opstanka opere i dalje ostaje: tko ili što će platiti samu izvedbu? Zasigurno više ne postoji dovoljno bogatih patrona umjetnosti 'stare škole', korporativnih ili individualnih, a država polako ali konstantno reže sredstva. 'Obična' publika ne može si priuštiti taj ekstremno luksuzni 'sport'.

Nove HD i računalne tehnologije teoretski nude divne mogućnosti za širenje publike, ali, ironično, ne u smjeru u kojem je to poželjno i potrebno: ugodnost i podobnost lokalnih kino dvorana prevagnula je pred atraktivnošću odlaska u kazalište do te mjere da je publika koja je spremna otići na 'pravu stvar' drastično smanjena te su time opasno ugrožena i sredstva za financiranje turneja', zaključio je Christiansen