Skupi spektakl na Nilu Kennetha Branagha NIJE bolji od epizode 'Poirota'

• 03.04.2022 u 21:29

Uz moćan brk Herculea Poirota, spektakularne vizuale, izvrsnu blues glazbu i hrpetinu potrošenog novca, najnovija ekranizacija jednog od najpoznatijih romana Agathe Christie svejedno nije uspjela nadmašiti nijednu epizodu serije 'Poirot'.

Recite štogod hoćete, ali sve ekranizacije romana Agathe Christie od početka devedesetih na ovamo kao mjerni instrument vlastite kvalitete imaju samo jedno - seriju 'Poirot' s Davidom Suchetom u naslovnoj ulozi. Ta britanska serija koja se u zadnjih tridesetak godina neprekidno negdje emitira u premijernim i repriznim terminima možda je rutinsko-zanatska i pomalo predvidljiva, ali savršeno dočarava duh u kojem su nastali romani Agathe Christie i s mnogo dobrih razloga figurira kao kriterij po kojem se mjere sve ostale ekranizacije romana i priča legendarne britanske spisateljice krimića. Nije zato nikakvo čudo da i pri gledanju najnovijeg spektakla Kennetha Branagha - filma 'Smrt na Nilu' čovjek sebi mora postaviti samo jedno pitanje: je li taj film bolji od bilo koje epizode spomenute serije.

Odgovor je jednostavan - nije.

Naravno, mnogo je elemenata po kojima jest, od kojih je najvidljiviji onaj povezan s uloženim novcem, od kojeg je većina najvjerojatnije potrošena na produkcijske i tehničke điđe kao što su kamera, računalno generirana grafika, šminka, kostimi, gliseri i lokacije. Branaghov film izgleda fantastično, pa makar na momente i djelovao kao crtićka verzija priče, u kojoj krokodili iskaču iz rijeke i žderu galebove, zmije grizu kameru za glavu i parobrodi klize plavom rijekom ko veliki. Ne treba pritom zaboraviti ni na moćan brk Herculea Poirota, koji apsolutno dominira filmom, ne samo zbog svoje ljepote i bizarnosti, nego i zbog toga što je u film na početak ubačena i priča o njegovu porijeklu u ratnoj i ljubavnoj tragediji. Ono što je posebno zanimljivo u toj 'brkologiji' jest to što je taj početak, snimljen u crno-bijeloj tehnici i smješten dvadesetak godina prije radnje filma - u Prvi svjetski rat na belgijskom frontu - intrigantniji i zanimljiviji od kompletnog ostatka filma.

Eh, da - zanimljiv je i glazbeno-plesni aspekt na samom početku, gdje se prikazuje glazbeni nastup blues pjevačice u jednom londonskom klubu i popratni plesački performans na podiju, koji neodoljivo podsjeća na neku verziju prljavog plesa (dirty dancing) iz kasnih tridesetih. Što se svega ostalog tiče, Kenneth Branagh s ovim je filmom uspio tek malo manje uništiti legendarni roman Agathe Christie nego što je to učino prije nekoliko godina s 'Ubojstvom u Orijent ekspresu'.

Foršpan za 'Smrt na Nilu' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Nije, naime, uopće jasno zašto se Branagh uporno trudi superzabavne, atmosferične, ali suštinski formulaične krimiće Agathe Christie pretvoriti u nešto što nisu - razvučene drametine s kadrovima koji sugeriraju da je riječ o nekakvoj bogznakako dubokoj studiji karaktera i analizi duha vremena u kojem se događaju. To bi možda bilo okej da se onda doista i doda neki sadržaj koji bi to opravdavao - priča ili dubina ili ta nesretna studija karaktera, ali sadržaju se zapravo ne dodaje ništa osim novca, specijalnih efekata, nekoliko zvučnih imena u glumačkoj postavi i the mighty brk.

Kad smo već kod zvučnih imena, 'Smrt na Nilu' još je jedan efektan primjer toga da Gal Gadot, koja ovdje igra glavnu žensku ulogu, zapravo uopće u životu ne bi trebala glumiti nego potražiti neki posao u show businessu koji bolje odgovara rasponu njezina talenta. Nešto slično moglo bi se reći i za izvedbu Armiea Hammera kao još jednog od glavnih aktera krimi-priče i drame u filmu, iako je on u karijeri imao mnogo boljih izvedbi, ali je zato tijekom snimanja filma na vidjelo izašla njegova nečuvena seksualna perverzija pa su skoro išli ponovno snimati sve scene s njim, ali s nekim drugim glumcem. Ostatak glumačke ekipe, uključujući i samog Branagha kao Poirota posao je odradio solidno, ali više na razini 'vidi koga smo dobili da igra tog-i-tog' negoli na razini bilo kakve prevelike glumačke vještine. Annette Bening uvijek je sjajna, simpatično je bilo ponovno vidjeti Jennifer Saunders, Dawn French i Russella Branda s kratkom kosom, ali to bi otprilike bilo to.

Sama priča izvedena je, kao što je već i rečeno gore, s mnogo ambicioznih điđa-miđa, ali je u suštini bespotrebno razvučena, nakićena megadramatičnim trenucima i skupim CGI-jem pa se sve na kraju može svesti na dvije rečenice. Prva: bolje je od 'Orijent ekspresa', odnosno, nećete zaspati na prvoj četvrtini. Druga: nije bolje od epizode 'Poirota', i to nijedne. Ako vam se baš gledaju prekrasni, ali napola crtićki kadrovi Nila uz drevne piramide i grobnice - samo naprijed. Ako očekujete dobru ekranizaciju Agathe Christie, radije novac za ulaznicu prenamijenite za pretplatu na neki streaming servis i pogledajte seriju s Davidom Suchetom.